Inlägg från: Anonym (Lagen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lagen)

Rimlig fördelning av arv

EnAnonumius skrev 2022-11-21 18:55:34 följande:
    Och då är det ju bra att jag aldrig har hävdat att man får frånta bröstarvingar sin laglott.

Läs vad jag faktiskt skriver, i stället för att godtyckligt tillskriva mig något jag aldrig har skrivit..

Du skrev att man kan få ut sin arvslott. Det kan man aldrig kräva. 

• Anonym (Lagen)
    Anonym (Sune) skrev 2022-11-21 19:11:31 följande:

Arvet är 50/50 och har inget med barnens arbetsinsatser och livssituation att göra.

Förslagsvis köper sonen in sig bit för bit i pappans företag (om pappan vill att sonen ska ha en större del pga hans insats) då han är den som numera driver det framåt och får det till att "blomstra", annars är han ju "bara" en vanlig anställd med lön som (kanske gör lite mer än vad som förväntas av honom).

Det bestämmer pappan själv.
  • Anonym (Lagen)
    Anonym (de jure) skrev 2022-11-21 19:29:04 följande:
    Laglotten kan inte fråntas ett barn om man befinner sig i Sverige. Då kan det förfördelade syskonet klandra testamentet i tingsrätt.

Däremot kan givetvis ingen hindra föräldern att leva upp eller skänka bort pengarna till tredje man innan de dör.

Vad gäller gåvor hamnar de ofta som förskott på arv om de befinnes kränka ett barns laglott.
    Jag pratade om arvslotten, det man får om inget testamente finns. 
  • Anonym (Lagen)
    Anonym (Ärlighet) skrev 2022-11-21 20:20:40 följande:
    Anonym (Lagen) skrev 2022-11-21 19:14:59 följande:

Du skrev att man kan få ut sin arvslott. Det kan man aldrig kräva. 

Hur sjutton får du ihop detta....? Om inget testamente skrivs så delas arvet lika mellan de två efterlevande barnen (arvslotten) och jo, det är något man i högsta grad kan kräva eftersom det är vad lagen säger.

Ja, fast här vill pappan dela annorlunda, så det kommer att finnas ett testamente. Och då kan man inte kräva sin arvslott, utan får nöja sig med laglotten 
  • Anonym (Lagen)
    Anonym (Ärlighet) skrev 2022-11-21 21:58:22 följande:
    Fast nu läste jag igen och tänkte om och måste säga att du har fel (även om du har rätt i sak att laglotten är halva arvslotten).

Finns inget testamente så kommer arvet delas mellan barnen, så är det bara. Det är bara genom testamente som det kan bli aktuellt att kräva ut sin laglott (om den inte redan täcks genom testamentet). Alltså behöver man inte prata om vad det kallas hit eller dit eftersom det bara kommer finnas en enda fördelning: 50/50.
    Ja, det är det jag skrivit. Utan testamente delar de lika, med testament kan det bli olika, men minst 25% till en av dom.

Och jo, man måste veta vilka ord man ska använda, och nej, det behöver inte bli 50/50. 
  • Anonym (Lagen)
    Anonym (Ärlighet) skrev 2022-11-21 23:40:51 följande:
    Klart det blir 50/50 om det inte finns varken testamente eller fler arvingar, eller hur tänkte du att det skulle bli annorlunda?
    Ja, utan testamente. Men med testamente kan det bli annorlunda. Du skrev så här:

. Alltså behöver man inte prata om vad det kallas hit eller dit eftersom det bara kommer finnas en enda fördelning: 50/50.

Eftersom du inte vet om det kommer att finnas ett testamente eller inte, så kan stämmer inte det du skrivit. 
Svar på tråden Rimlig fördelning av arv