Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Rimlig fördelning av arv

CanonPixmaa skrev 2022-11-21 16:21:33 följande:
    Rimlig fördelning av arv
    En ensamstående pappa med relativt stora tillgångar har två vuxna barn. 
    Dottern är hemmafru med välavlönad man och lever livets glada dagar med resor, spa och gymträning etc. utan att arbeta alls. Sonen arbetar och sliter dagligen, både med egna företag och i ett företag som pappan äger men inte arbetar i då han är pensionär. Genom sonens arbetsinsatser, kunskap och förhandlingsförmåga har ett betydande värde byggts upp i företaget som pappan äger, mycket beroende på ett långt och lukrativt kontrakt som sonen på egen hand förhandlat fram.
    Familjen avser att i förväg träffa en överenskommelse som alla kan leva med beträffande vad som ska gälla angående fördelning av arv. Har någon här erfarenhet av bra lösningar där ett av barnen ligger på sofflocket och det andra barnet arbetar hårt i familjeföretag? Alla vill undvika framtida stridigheter genom att hitta en rimlig fördelning som känns ok för samtliga tre.
    Det finns lagar i Sverige för arv och arvsfördelning..
    Arvet skall delas lika mellan bröstarvingarna, (kan man sammanfatta det med).

Och vill familjen frångå detta så skall familjen kontakta en jurist, så att juristen kan hjälpa dem om det är så viktigt för familjen att straffa barnet som har lyckats i livet med att hitta "rätt man", för att de andra barnet självmant jobbar i pappas företag.. 

Fast även om det blir dokumenterat så kan det barnet som drar det kortaste strået i förhandlingen ändå strida för sin rätt att få ut sin arvslott.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (de jure) skrev 2022-11-21 18:49:22 följande:
    Nu är du ute och cyklar.

Man får inte frånta bröstarvingar deras laglott i Sverige, är det enda som har betydelse.
    Och då är det ju bra att jag aldrig har hävdat att man får frånta bröstarvingar sin laglott.

Läs vad jag faktiskt skriver, i stället för att godtyckligt tillskriva mig något jag aldrig har skrivit..

• EnAnonumius
    Anonym (de jure) skrev 2022-11-21 19:04:25 följande:
    Hur går den meningen att tolka annorlunda än att de ska få hälften var av arvet menar du?
    Du hade anklagat mig för att skriva detta, jag citera dig och dina egna ord från inlägg #11:

"Man får inte frånta bröstarvingar deras laglott i Sverige, är det enda som har betydelse."

Det var detta du hävdade i inlägg #11.

Det var något jag aldrig hade hävdat. Att man fråntaga bröstarvingarna deras lott...

Nu frågar du mig om huruvida denna mening går att tolka på annat sätt och får du rätt tolkning denna gången.

Varför tolkade du inte rätt redan i inlägg #11?
    Anonym (de jure) skrev 2022-11-21 19:04:25 följande:
    Och det behövs inte alls en jurist för att skriva ett bevittnat testamente och fördela olika enligt det jag skrev.

Håll i ordning på inläggs numren i framtiden. 
    Ditt inlägg #11 var ett svar på mitt inlägg #7.

Jag har inte lagt en enda kommentar om din fördelning och huruvida man behöver kontakta en jurist eller inte  för att skriva ett bevittnat testamente om man vill ha olika fördelning som du skrev i ditt inlägg #11.

Hur skulle jag kunna veta något vad du skulle skriva i inlägg #11, när jag skrev mitt svar, till TS, som är då inlägg #7 i tråden?
Svar på tråden Rimlig fördelning av arv