Inlägg från: Anonym (Ubåt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ubåt)

Internationella mansdagen idag

Det är väl bra?
    Det är förvisso dåligt att använda mansdagen som ett argument till att könskriga. Normalt sett så finns det ingen vågskål, eller att om kvinnor får det bättre så får män det automatiskt sämre, man vill väl att alla ska ha det bra kan man ju hoppas att alla resonerar.

Men jag har fått bevis på att det inte är så. Könskrigare skiter i människor. Människan är underordnad könstillhörigheten.

• Anonym (Ubåt)

Som exempel: En del i tråden antyder att mansdagen inte har blivit nog uppmärksammat. Per automatik så faller skuldbördan på kvinnor, att kvinnor på något sätt motarbetar det bara för att de är kvinnor.

Dvs en del (män?) anser att det är så "synd" om män pga kvinnor. (Offermentalitet)

Skulle tycka det vore mer logiskt om ffa män driver och uppmärksammar mansdagen. Stöttar varandra, skriver artiklar. Kanske bjuder på fika, vad vet jag. Skulle t om sätta en peng på att det är en kvinna som ligger bakom författningen av skriften som länkas till i trådstart. Varför ligger förväntningarna på kvinnor som samhällets projektledare? Och tydligen ha samhällets väl och ve på sina axlar?

Jag är så trött på könskrigandet i kombination med offermentaliteten.

• Anonym (Ubåt)

Ni som snyftar över att kvinnor ska göra något speciellt på mansdagen, engagerar ni er lika mycket på kvinnodagen? 

Eller är ni hycklare?

själv uppvisar jag exakt lika mycket engagemang.

• Anonym (Ubåt)
    Tow2Mater skrev 2024-11-19 21:38:51 följande:

Dags igen. Arets tema är ?positiva manliga förebilder'.

I sverige verkar det vara att efterlikna kvinnor;
    "Statyer av män över hela landet har på den Internationella mansdagen klätts i bärsjalar med dockbebisar. "

www.expressen.se/nyheter/statyer-av-man-far-barsjalar-pa-mansdagen/

Är inte män som delar på föräldraledigheten en positiv förebild? Eller är män som tar hand om sina barn något som efterliknar kvinnor? Är män som tar hand om sina barn omanliga enligt dig alltså?
  • Anonym (Ubåt)
    Tow2Mater skrev 2024-11-21 01:45:29 följande:
    Inte fel i sig, men som förebilder tänker jag på hur kvinnliga förebilder uppmärksammades på kvinnodagen;

exempel:

Expressen:
    Den 8 mars ? internationella kvinnodagen ? uppmärksammar Expressen 100 svenska kvinnor som är förebilder eller på annat sätt sticker ut. Här är årets kvinnor.

ICA kuriren:
    Internationella kvinnodagen ? 8 fantastiska kvinnor & förebilder!
    Modiga, makalösa, kloka och mycket uppskattade av Icakurirens läsare! Möt några kvinnor som inspirerat oss med sin kunskap, sina livsval, sin öppenhet och sin kämparglöd.

Männen får inga positiva förebilder framhävda. De får mest höra att det de gör inte är bra nog, och de borde förbättras.

Varför kallar du män som tar hand om barn och därigenom är positiva förebilder för andra män för efterliknande av kvinnor? Det är ju nedlåtande då det betyder att de inte är manliga, eller att det är omanligt att vara en närvarande pappa. Du är ju motsatsen till stöttande.

Jag tycker det är en förbannat bra förebild då för lite tid med ens barn är något man ångrar på dödsbädden. De flesta barn och kvinnor beundrar en närvarande aktiv pappa, det är väl en hyllning om något.

Svar på tråden Internationella mansdagen idag