Inlägg från: Anonym (Jadu) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jadu)

Internationella mansdagen idag

Anledningen till att den inte uppmärksammas är för att män inte bryr sig nog mycket. De flesta män vet inte ens att det finns en mansdag. 

Vilka tror ni har sett till att kvinnodagen är så uppmärksammad? Jo kvinnor.

Ingen kommer göra det åt er. Ni måste ta tag i det själva. Att börja sura över kvinnodagen hjälper föga.

• Anonym (Jadu)
    Anonym (Slutar dåligt) skrev 2024-11-19 23:28:21 följande:
    Visa av erfarenheter så vet vi att all form av mansrättsaktivism bemöts med bombhot och massiva trakasserier/hot riktade mot anhöriga till medlemmar så fort en sådan rörelse försöker lämna internet. Så det är svårare än man kan tro att ta tag i det, och man blir fort varse hur svårt det är om man faktiskt försöker. 
    Och denna "mansrättsaktivism". Handlar den möjligen i grund och botten om att förtrycka kvinnor? Eller tas rimliga saker upp såsom mäns psykiska ohälsa, machokultur, påtvingade könsroller?
  • Anonym (Jadu)
    Anonym (Slutar dåligt) skrev 2024-11-19 23:54:42 följande:
    Om män kritiserar sig själva och sin könsroll är det ok, det är inte MRA men inte saker som "Organisera oss för att utbyta tips och erfarenheter kring vårdnadstvister" eller "obligatoriska faderskapstest vid födseln/rätten att återkräva underhållsbidrag där man senare visar sig inte vara den biologiska fadern" då blir det bombhot och att antifa hotar din mamma.
    Källa på det blir bombhot?
  • Anonym (Jadu)
    Anonym (Slutar dåligt) skrev 2024-11-20 00:27:51 följande:
    Källa på att det inte blir bombhot? Tror du att jag sparar källor ifall någon ifrågasätter mig? Vill du ha källa på det? Nej. varsågod att avfärda eller ej, eller sök själv.
    Tror inte ett dyft på det du säger.

Och om det skulle va sant, varför skulle det hindra dig om du verkligen brinner för det?
    Kvinnor världen över blir våldtagna mitt i folkmassan under en kvinnorättsdemonstration. Kvinnor blir hotade och mördade och misshandlade. Ändå fortsätter de att stå upp för sina rättigheter. Om det inte hindrar dem, varför ska ett bombhot hindra dig? 
  • Anonym (Jadu)
    Tecum skrev 2024-11-20 18:27:44 följande:
    Om jag skriver något stöttande om ensamma män som mår dåligt får jag höra att jag är en misogyn kvinnohatare som står bakom incels...

"Jadu" skrev: Eller tas rimliga saker upp såsom mäns psykiska ohälsa, machokultur, påtvingade könsroller?"

Sånt behöver diskuteras, konflikten mellan en växande machokultur och kravet på att män ska var jämställda och visa känslor. Och varför tar så många män livet av sig om vi nu lever i en värld som gynnar män? Varför har ensamma män kortare livslängd och mår sämre efter en skilsmässa än vad kvinnor gör?
    Tror du inte att kvinnor, hbtq-personer, urfolk har fått stöta på motstånd när de för sin talan? Det är en ganska svag ursäkt till att inte engagera sig i saker, att vissa inte kommer hålla med dig.

"Varför har ensamma män kortare livslängd och mår sämre efter än skilsmässa än vad kvinnor gör?" Det är lite intressant. För kvinnor är det precis tvärtom. Kvinnor mår sämre och har kortare livslängd när de är gifta. Vad tror du att det sammanträffandet beror på? 

Det är inte lätt att vara man heller. Men hade önskat att män stannade upp någon minut och reflekterade varför saker är som de är. Vad kan vi själva ta ansvar över? Vad är kvinnornas fel? Vad är patriarkatets fel?
  • Anonym (Jadu)
    Tecum skrev 2024-11-20 19:48:34 följande:
    Varför letar du fel, varför måste allt vara mäns eller kvinnors fel? Jag tror att det ständiga dömandet och felsökandet är ett skäl till dåligt mående hos bägge kön.

Brist på kommunikation är en annan orsak och det är i så fall bägge könens "fel" men kan också bero på bristande verktyg och förmåga som grundlagts på ett tidigt stadium. Men har svårt att prata om känsliga saker och sätta ord på sitt mående. 
    "Kvinnors fel" hade en viss nivå av ironi i sig. Patriarkatet syftar varken på män eller kvinnor. Det är en samhällsstruktur som både män och kvinnor slänger bränsle på. Direkt man nämner patriarkatet så blir karlarna kränkta och ser det som ett påhopp. Även om kvinnor visserligen lider mest av en patriarkal samhällsstruktur så är det många män som missgynnas av det också. Synen på att mannen ska vara tuff, stark, framgångsrik är en skadlig syn. När män inte kan leva upp till de förväntningarna så är det klart att de mår piss. 
Svar på tråden Internationella mansdagen idag