Jag avskyr klassföräldrar
Anonym (ooo) skrev 2022-11-17 17:15:25 följande:
Jag tror folk prata rom två olika saker i tråden. De tfinsn resor som ordnas av skolan ,där lärare äter ansvar. Då ska det inte kosta något. Typ studieresor osv.
Resa tex i slutet av åk 6 för att det är kul, sista grejen med klassen, brukar inte skolor ta ansvar för. Lärarna brukar inte ta hand om klasskassan utan föräldrar, och säljs det saker är inte lärarna ansvariga för detta.
Ibland finns det en mix där lärare kanske följer med på dagtid och håller i aktiviteter men är det övernattning på ex läger får föräldrar ansvara.
Ja det är klart att folk kanske menar olika. För min del så ser jag det så här. Studieresor brukar sällan vara längre än över en dag, möjligtvis ett par dagar, åtminstone kortare tid. Dessa bekostas alltid av skolan, ska åtminstone. Det som brukar kallas "klassresor" är, enligt min uppfattning, rena nöjesresor där man ofta besöker muséer och liknande, kul sista grej med klassen osv som du skriver. Vem som håller i kassan och anordnar kan vara olika, dvs om det är lärare eller föräldrar. Däremot att lärarna följer med samt ett antal föräldrar också för tillsynens skull. Föräldrarna brukar bekosta egen biljett och lärarna kan ibland få betala, ibland bli bjudna på resan. Det är för dessa resors skull som man säljer kakor, majblommor, strumpor och gud vet vad. Alla ska bidra. Det finns, igen, många varianter så klart av resor.