• Laxbralla

Jag avskyr klassföräldrar

Hel upplägget klassföräldrar är avskyvärt, till vilken nytta.
    nu har dom bestämt att alla föräldrar ska baka så barnen kan sälja på julmarknad och tjäna till klassresa. Aldrig i livet att jag tänker! Dessutom har dom inte bara beslutat att man ska baka utan VAD man ska baka också?

Dom får väl baka på hemkunskapen eller något istället! Min fritid och mina ingredienser ska inte gå till någon skolresa.
    sen ska klassen sälja underkläder eller korv eller annan skit som innebär att dom ska gå runt och tigga köpare och att  föräldrarna ska administrera skiten innan det mailas till ansvarig ?klassmamma? 
    Nej tack! 

varför försöka bestämma vad andra ska lägga sin tid på?
    Personligen går jag inte ens på föräldramöten för det är
    dödstrist 

• Svar på tråden Jag avskyr klassföräldrar
  • Anonym (.)
    Laxbralla skrev 2022-11-17 10:41:50 följande:
    Jag avskyr klassföräldrar

Hel upplägget klassföräldrar är avskyvärt, till vilken nytta.
    nu har dom bestämt att alla föräldrar ska baka så barnen kan sälja på julmarknad och tjäna till klassresa. Aldrig i livet att jag tänker! Dessutom har dom inte bara beslutat att man ska baka utan VAD man ska baka också?

Dom får väl baka på hemkunskapen eller något istället! Min fritid och mina ingredienser ska inte gå till någon skolresa.
    sen ska klassen sälja underkläder eller korv eller annan skit som innebär att dom ska gå runt och tigga köpare och att  föräldrarna ska administrera skiten innan det mailas till ansvarig ?klassmamma? 
    Nej tack! 

varför försöka bestämma vad andra ska lägga sin tid på?
    Personligen går jag inte ens på föräldramöten för det är
    dödstrist 

Det är bara att säga ifrån att ditt barn inte ska delta i varken försäljning, bakning eller resa. 
  • Laxbralla
    Anonym (.) skrev 2022-11-17 10:43:57 följande:
    Det är bara att säga ifrån att ditt barn inte ska delta i varken försäljning, bakning eller resa. 
    Om resan igår inom ramen för skolan ska man kunna resa utan idiotiska aktiviteter innan så mycket kan det omöjligt kosta per barn att föräldrarna inte kan betala resan för barnen istället 
  • Anonym (.)
    Laxbralla skrev 2022-11-17 10:54:57 följande:
    Om resan igår inom ramen för skolan ska man kunna resa utan idiotiska aktiviteter innan så mycket kan det omöjligt kosta per barn att föräldrarna inte kan betala resan för barnen istället 
    Och? Varför pratar du inte med skolan istället för här? 
  • Anonym (A)

Vi är nog många som känner lite likadant ts men om barnen vill samla till en klassresa är det väl schysst att hjälpa till. Vill ditt barn inte åka på resan så får ni säga det och avstå insamlingen.

• Anonym (A)

Skulle jag gladeligen betala för jag med men så får man inte göra säger skolan.
    Sitter precis och försöker avsluta en försäljning för klasskassans räkning och det är en enda röra med vilka som betalat vad och för lite. 
  • Mrs Moneybags

Det är väl bara att köpa dig fri då och säga att du inte har tid att baka. Eller köp en färdig kaka på coop/ica och lämna in. 

Det är tråkigt med föräldramöten, men du är ju inte tvingad att gå.

Personligen älskar jag våra klassmammor eftersom de fixar och ordnar så mycket som jag inte har tid, ork eller lust med. Det bästa är när de är hemmafruar och följer med på olika utflykter med barnen. Det ger trygghet och lugn i klassen, vilket jag uppskattar. 

• Anonym (FYI)

Ingen kan tvinga dig att baka eller göra något annat för att samla in pengar till klasskassan. Faktum är att de inte ens kan kräva pengar av dig för ditt barns kostnad av resan.

Lagen är tydlig. Det går inte att bara be föräldrarna betala in till skolresan. Mindre bidrag är okej men det ska ske på frivillig basis och inga barn får utestängas från aktiviteten. En elev vars föräldrar inte vill eller har råd att bidra ska alltså också ha rätt att åka med på skolresan.

www.svd.se/a/6f559490-904c-3f04-a418-73bc2341ac4e/sa-far-barnen-rad-med-skolresan

• Anonym (FYI)
    Anonym (A) skrev 2022-11-17 10:59:51 följande:

Skulle jag gladeligen betala för jag med men så får man inte göra säger skolan.
    Sitter precis och försöker avsluta en försäljning för klasskassans räkning och det är en enda röra med vilka som betalat vad och för lite. 
    Du kan också läsa länken jag la in ovan. Vidare citat från samma artikel:

Det innebär att alla pengar som samlas in ska läggas i en pott och inte öronmärkas för varje elev.
  • Anonym (B)

Nu är ju uppenbart DU viktigast i hela världen men för en liten sekund  skifta fokus (ja, jag vet att det är svårt) på vad ditt barn kan tänkas vilja och hur det kanske känns för hen.
    Om hen struntar i bakning, aktiviteter och resa är ju saken enkel men svårare blir det ju om hen faktiskt är så där jobbigt social och vill få vara med...då måste du ju välja mellan dina behov och hens behov.
    Jo jag vet att första impulsen är att välja dina behov meeeeen det finns ett alternativ där man ibland som förälder gör något för sitt barns skull...
    Nä jag hittar inte på...det är på riktigt....många föräldrar gör det...
    Testa vet ja...blir en ny erfarenhet iallafall...

Sen nästa år så nominerar du dig själv som klassförälder och effektivt sätter stopp för alla sådana här gemensamma trevligheter innan de ens kommit upp på bordet...

• Anonym (A)
    Det innebär att alla pengar som samlas in ska läggas i en pott och inte öronmärkas för varje elev.

Jag vet. Finns alltid barn vars föräldrar inte bidrar och det kan man inte lasta barnen för såklart. Så var det på min tid och så är det nu.
Svar på tråden Jag avskyr klassföräldrar