• Anonym (FYI)

Jag avskyr klassföräldrar

Anonym (ooo) skrev 2022-11-17 17:15:25 följande:
    Jag tror folk prata rom två olika saker i tråden. De tfinsn resor som ordnas av skolan ,där lärare äter ansvar. Då ska det inte kosta något. Typ studieresor osv.

Resa tex i slutet av åk 6 för att det är kul, sista grejen med klassen, brukar inte skolor ta ansvar för. Lärarna brukar inte ta hand om klasskassan utan föräldrar, och säljs det saker är inte lärarna ansvariga för detta.
    Ibland finns det en mix där lärare kanske följer med på dagtid och håller i aktiviteter men är det övernattning på ex läger får föräldrar ansvara. 
    Ja det är klart att folk kanske menar olika. För min del så ser jag det så här. Studieresor brukar sällan vara längre än över en dag, möjligtvis ett par dagar, åtminstone kortare tid. Dessa bekostas alltid av skolan, ska åtminstone. Det som brukar kallas "klassresor" är, enligt min uppfattning, rena nöjesresor där man ofta besöker muséer och liknande, kul sista grej med klassen osv som du skriver. Vem som håller i kassan och anordnar kan vara olika, dvs om det är lärare eller föräldrar. Däremot att lärarna följer med samt ett antal föräldrar också för tillsynens skull. Föräldrarna brukar bekosta egen biljett och lärarna kan ibland få betala, ibland bli bjudna på resan. Det är för dessa resors skull som man säljer kakor, majblommor, strumpor och gud vet vad. Alla ska bidra. Det finns, igen, många varianter så klart av resor.
  • Anonym (FYI)
    Laxbralla skrev 2022-11-17 17:40:30 följande:
    Varför ska alla bidra till dessa resor? kan man inte få åka ändå hur mycket kostar ett inträde liksom?
    Vilka resor menar du? Är man borta en vecka i runda slängar är det inte bara ett inträde vi pratar om, och det kanske inte bara är en enda elev som man måste täcka upp för utan flera, det rullar snabbt iväg. Lägg då till det själva resan, alltså hur man tar sig till platsen, samt hotell x nätter. Om det är en privat anordnad resa känns det naturligt att man betalar för sig.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (S) skrev 2022-11-17 18:41:03 följande:
    Skolorna bör definitivt känna till att skolresor på skoltid ska vara avgiftsfria. Därför gör de skolor fel som anordnar sådana resor och kräver att eleverna ska bekosta dem själva (genom insamling eller vårdnadshavarnas pengar). 

Jo då, det sker fortfarande massor av klassresor. Skillnaden är att de sker utanför skoltid och att lärarna inte följer med. Kostnaden blir ju samma oavsett om resan sker under eller utanför skoltid.

Att utesluta en elev vars förälder inte har råd blir fel, ja, men det blir ju fel hur man än gör. Det är ju inte rätt att andra ska betala extra heller. Bättre då att inte finansiera resan med föräldrarnas pengar alls.

Om resan däremot finansieras genom försäljning tycker jag inte det är fel att utesluta dem som valt att inte vara med och sälja. I alla fall inte så länge man varit tydlig från början med att det är det som gäller. Så har eleverna gjort i min mentorsklass. De har gemensamt röstat fram vilka regler som ska gälla kring insamling och deltagande på resan.

Men oavsett om resan finansieras genom pengar från VH eller genom elevers insamling, så ska skolan inte lägga sig i vem som får följa med, så länge resan sker utanför skoltid.
    Ja jag har inte så mycket att tillägga där :) Det verkar som att vi ändå tänker rätt lika.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Flerbarnsmamma) skrev 2022-11-19 16:39:58 följande:

Förr?på medeltiden ( när jag gick i skolan enl mina barn)  så hade skolan mer pengar och varje klass fick en viss summa varje år för en sk klassresa? detta var en kvarleva från den tid då långt ifrån alla barn åkte på någon form av semester övh. , ofta fanns det en plan från skolan om vart man åkte.. där 1-5 var kortare utflykter till lämplig kulturell / historisk plats inom en radie på kanske 3-5 mil från skolan.. i 6:an kunde man få åka lite längre om man lyckats spara ihop lite extra pengar genom att anordna disco för resten av skolan och kanske sälja lite bullar utanför Ica och ( vilket var tillåtet då) spara en liten summa varje månad ,men även denna resa gjordes på skoltid och med läraren med och skulle innehålla någon del som var lärorik..

När mina egna barn började skolan var detta sedan länge borta .. dels har skolan fått sämre ekonomiska förutsättningar och strängare krav på att vara avgiftsfri..inte ens den där matsäcken våra föräldrar förutsattes skicka med på friluftsdagen var längre självklar..istället så skulle skolan ordna detta ( på mina barns skola får man meddela om man tar med eget eller vill ha från skolan) 

Klassresor hade man i 6:an o  ev i 9:an ?och då,helt utanför skolan..eleverna får spara ihop till den själva och man åker utanför skoltid/ begär ledigt .. mitt ena barn ville av olika anledningar inte vara med på 6:ans klassresa då fick hen dels sin del av vad klassen samlat ihop under åren..hen hade varit med o ordnat disco och sålt kakor o allt vad de kom på? och dels ordnade klassläraren ?som inte var med på resan ( klassen önskade o fick ledigt en fredag) - en rolig dag där de bla gick o badade  för mitt barn och två andra som också valt att inte följa med.. 

Men eftersom skolan inte längre varesig ansvarar för eller anordnar klassresor så är det ju självklart att om  en klass gemensamt kommer fram till att man troligen kommer vilja göra en klassresa som ett avslut på 6:an så måste ju alla hjälpa till att få ihop de pengar som behövs.. 

Och då behöver man inte hålla på att baka, sälja majblommor eller göra något annat heller. Då borde det vara upp till varje familj hur man får ihop de där pengarna som täcker det egna barnets del av resan. Om vissa vill ställa sig utanför Ica och sälja bullar, varsågod, men det är inte ett måste utan valfritt att delta.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (qwerty) skrev 2022-11-19 19:55:19 följande:
    Fast det verkar inte på TS som det sker häller. Istället HATAR man de föräldrarna som tar av sin tid och engagerar sig i klassen och nöjen för barnen.
    TS får väl hitta på något eget, det är ingen som henne. Men det är som alltid lättare att klaga......
    Du är medveten om att du skrev det där till ts, eller....?
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Varje år) skrev 2022-11-20 16:20:39 följande:

Håller helt med dig TS. Avskyr att man blir påtvingad att göra något man inte själv valt. Vi har tex en påtvingad julmarknad varje år där man ska baka, pyssla, köpa grejer etc. och sen stå och sälja skiten också. Förstår inte varför det inte bara är valfritt! Det finns alltid några som gillar och vill göra såna grejer men det är inte kul att blir tvungen att göra det, skulle vi vägra så vore vi nog de enda och då skulle det drabba vårt barn... så tyvärr är det bara att bita ihop och delta emot sin vilja. 

Bättre att fråga då vad ens eget barns biljett kommer att kosta, eller vad man förväntas samla in just den gången, och så betalar man i cash istället. Det kostar mer i tid och pengar att köpa saker till bakning, baka i ett par timmar eller mer och sedan stå på vinst och förlust och försöka sälja iväg.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (För barnens skull) skrev 2022-11-20 23:15:18 följande:

Minns mina egna klassresor i skolan och de olika aktiviteterna vi gjorde för att samla in pengar. Jag tycker att både resorna och aktiviteterna för att samla in pengar var bland det roligaste som hände i skolan. Därför ställer jag gärna upp och gör det för mina barn.

Desto fler som hjälper till desto mer pengar blir det och desto roligare resmål. Det är väl därför man hjälper till som förälder?

Dock skulle jag också sätta mig på tvären om någon bestämt vem som ska baka vad. För det är inte ok att förvänta sig att alla faktiskt kan ställa upp just den gången eller med den aktiviteten. Det är verkligen att be om dålig stämning bland barnens föräldrar. Det var oskickligt gjort av klassföräldrarna, stor risk att de får föräldrar emot sig istället för med sig. 

Men det är väl inte värre än att du meddelar klassföräldrarna att du inte vill vara med varken nu eller i framtiden och att de därför inte ska räkna med dig när de planerar aktiviteter samt att du vill att ditt barn ska få vara med på klassresan ändå. Barnet själv kan bidra om barnet vill. Det är inte helt ovanligt att barn gör det utan sina föräldrar. Det kommer säkert fler aktiviteter så det är bättre att vara ärlig då det är schysstast mot alla inblandade. Du slipper bli indragen i framtida aktiviteter, barnet vet att det får utföra aktiviteterna utan din hjälp och klassföräldrarna slipper slösa tid på onödig planering. 

Klart det är bra att bidra till resan men varför kan man då inte bara få ge pengar istället? Inte alla gillar att baka och stå med försäljning.
  • Anonym (FYI)

Apropå dessa evinnerliga bakförsäljningar, är det någon som roat sig med att fundera ut nettovinsten på det, eller timpenningen...? Lägg till det tidsåtgången och "nöjet" att stå ute i stekande hetta eller snålblåst för att bli av med det man gjort också, eller stå med loppis eller vad det nu kan vara.

• Anonym (FYI)
    Anonym (S) skrev 2022-11-21 09:17:26 följande:

Allt deltagande i det som ska fixas kring klassresa måste vara frivilligt, både för elever och föräldrar. Enda sättet att tvinga eleverna att delta i insamling är att låta insamlingen ske på skoltid, men föräldrarna kan inte tvingas under några omständigheter. Problemet i TS fall verkar ju vara att själva klassresan sker på skoltid och därmed är obligatorisk. Det leder till att alla sätts under en social press att delta i insamling till klasskassa. Eftersom alla måste följa med, kommer de som inte har betalat eller samlat in pengar att betraktas som snyltare. Övriga kommer dessutom att få betala extra så att alla kan följa med. Istället bör skolan bekosta resan. Är det en ren nöjesresa bör den ske utanför skoltid. Vårdnadshavare och elever får då själva bestämma hur resan ska bekostas och vem som får följa med.

Du lyfter en viktig aspekt där kring "frivillighet". Det finns många i tråden som utgår från att resan anordnas privat, dvs av föräldrarna och man ansöker om semester från skolan, det kan man göra om man vill. Problemet blir att om det finns ett eller fler barn som inte kommer att åka med av någon anledning så får hen mest sitta av tiden i skolan, för det sker ju ingen normal undervisning den veckan som klassen är borta och det blir ingen kvalitetstid alls för den/de som stannar hemma. Då kan man som elev känna ännu mer press att delta, fast mer att det kommer från skolans håll då.

Och, som påpekats flera gånger (bl.a. av mig själv), rena skolresor på skoltid med lärare osv. SKA bekostas av skolan och inget annat.
  • Anonym (FYI)
    Laxbralla skrev 2022-11-21 12:32:35 följande:

# 78 Ja den sker på skoltid med är inte obligatoriskt därmed kan man kringgå lagen och dom som inte får följa med får vara kvar i skolan. så när klassen åker slalom i februari så får den som inte sålt tillräcklig, eller bakat efter anvisningar stanna hemma och gå i skolan i en annan klass och årskurs 

Jo, så kan man göra, men ska man vara ärlig så hade det inte blivit någon resa alls om den skulle bekostas av skolan, åtminstone är det sant för de flesta svenska skolor, främst kommunala men även många friskolor.

Har ni diskuterat om det är ok att "samla" pengar på annat sätt, dvs att man inte måste ha sålt tillräckligt många kakor eller vad de andra hittar på utan att man själv får bidra på vilket sätt man vill? Min baktanke där är att man själv kan välja om man vill få in pengar på annat sätt eller bara betala biljetten med egna pengar. Däremot blir det ju ett socialt tvång att följa med och de familjer som inte har råd att bekosta en sådan resa kanske inte heller alltid har tid/pengar att fixa bakning etc heller. Hur man än vänder på det så drabbas de som har det värst ekonomiskt.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (tack för kaffet) skrev 2022-11-21 13:50:40 följande:
    Det kommer alltid att vara några som inte har råd/inte vill engagera sig. Men ska man då aldrig kunna göra något med övriga?

I vår klass i mellanstadiet så sålde vi gemensamt, vissa sålde mycket andra lite och sen fick det bli vad det blev av den där resan. Kanske tänkte vi först att det skulle bli en weekend i Berlin men det slutade med en dag på Liseberg, och ingen fick trauma för livet av det.

Om man inte har så förtvivlat höga förväntningar så går det väl alltid att göra något?

Den som verkligen inte ville följa med fick sitta hemma på skolan istället och ha fri läsning eller studiehjälp de stackars dagar det handlade om, och så var det för min sons klass också nu i nästa generation.
    Om jag tolkar dig rätt så räknade man inte så noga på kronan vem som bidragit med vad och det är åtminstone en bra medelväg.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (tack för kaffet) skrev 2022-11-21 14:18:00 följande:
    Jo. Alla har ju inte en myriad släktingar i närheten att kränga kakor och strumpor och grillsåser till, och det kan man ju inte hjälpa.

Och i nuläget har inte alla föräldrar en massa kollegor att fråga heller då en del är ensamföretagare eller jobbar mest i hemmet. Eller kanske man är långtidsarbetslös.
    Precis, det finns så olika förutsättningar så det blir lätt orättvist annars.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (För barnens skull) skrev 2022-11-23 16:23:53 följande:
    Ja, det tycker jag är en bra idé att alla får bidra så mycket de vill med det de kan. Som jag skrev i mitt inlägg man kan inte förvänta sig att alla kan baka och ställa upp vid ett specifikt tillfälle eller att alla kan ge pengar. Vissa föräldrar kommer inte göra något av det. Det är inte meningsfullt att bli upprörd över detta utan man får vara glad för alla föräldrar som engagerar sig eller bidrar på något sätt.

Jag ställer gärna upp om jag kan praktisk eftersom jag själv som barn tyckte det var kul även med aktiviteterna för att samla in pengar d v s inte bara resan var rolig utan även allt vi i klassen gjorde tillsammans för att komma dit. Sen för att det ska bli något överhuvudtaget så krävs det förstås att några av föräldrarna är engagerade. Min bonussons klass hade inga engagerade föräldrar överhuvudtaget de hade inga resor eller några som helst aktiviteter utanför skolan. Det tycker jag var synd då övriga klasser gjorde massa roliga saker. Just bonussonens klass hade nog verkligen behövt detta då det i de högre årskurserna var mycket mobbning och slagsmål (t o m polisanmälningar) inom klassen. 
    Ja man kan ju hoppas att den diskussionen tas i klasser runt om i landet. Ingen vits att gnälla på att Stinas föräldrar bara la ut rena pengar medan Kristinas kämpat med bakförsäljning, typ.
Svar på tråden Jag avskyr klassföräldrar