Inlägg från: Anonym (tack för kaffet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tack för kaffet)

Jag avskyr klassföräldrar

Oj.

Jag gillar inte heller att sälja saker och att man inte kan få lov att bara betala för sin unge, men det får man klart inte för då blir det ORÄTTVIST! i mellanmjölkens land.

Men trots allt handlar det inte om så förtvivlat många år i livet så jag fixar det. Jag behöver inte hata någon eller få mental härdsmälta för att de försöker göra något trevligt för barnen.

Däremot om de ska försöka bestämma vad jag ska baka så tar fan bofinken, för vad du än bakar så kan jag göra det bättre. 

Anonym (FYI) skrev 2022-11-21 12:55:40 följande:
    Jo, så kan man göra, men ska man vara ärlig så hade det inte blivit någon resa alls om den skulle bekostas av skolan, åtminstone är det sant för de flesta svenska skolor, främst kommunala men även många friskolor.

Har ni diskuterat om det är ok att "samla" pengar på annat sätt, dvs att man inte måste ha sålt tillräckligt många kakor eller vad de andra hittar på utan att man själv får bidra på vilket sätt man vill? Min baktanke där är att man själv kan välja om man vill få in pengar på annat sätt eller bara betala biljetten med egna pengar. Däremot blir det ju ett socialt tvång att följa med och de familjer som inte har råd att bekosta en sådan resa kanske inte heller alltid har tid/pengar att fixa bakning etc heller. Hur man än vänder på det så drabbas de som har det värst ekonomiskt.
    Det kommer alltid att vara några som inte har råd/inte vill engagera sig. Men ska man då aldrig kunna göra något med övriga?

I vår klass i mellanstadiet så sålde vi gemensamt, vissa sålde mycket andra lite och sen fick det bli vad det blev av den där resan. Kanske tänkte vi först att det skulle bli en weekend i Berlin men det slutade med en dag på Liseberg, och ingen fick trauma för livet av det.

Om man inte har så förtvivlat höga förväntningar så går det väl alltid att göra något?

Den som verkligen inte ville följa med fick sitta hemma på skolan istället och ha fri läsning eller studiehjälp de stackars dagar det handlade om, och så var det för min sons klass också nu i nästa generation.
    Anonym (FYI) skrev 2022-11-21 13:52:00 följande:
    Om jag tolkar dig rätt så räknade man inte så noga på kronan vem som bidragit med vad och det är åtminstone en bra medelväg.
    Jo. Alla har ju inte en myriad släktingar i närheten att kränga kakor och strumpor och grillsåser till, och det kan man ju inte hjälpa.

Och i nuläget har inte alla föräldrar en massa kollegor att fråga heller då en del är ensamföretagare eller jobbar mest i hemmet. Eller kanske man är långtidsarbetslös.
    Anonym (För barnens skull) skrev 2022-11-23 16:38:35 följande:
    Detta är olagligt vare sig resan görs på skoltid eller om det är en klassresa utanför skoltid. Alla bidrag till resan ska vara frivilliga, allt deltagande på alla aktiviteter för att samla in pengar ska vara frivilliga och alla har rätt att vara med även om de inte bidragit alls. Det är inte heller lagligt att öronmärka pengar för en viss elev. Om detta hade varit på någon av skolorna där mina barn går/gått hade jag genast satt stopp för detta. För att förutom att detta är olagligt är det också väldigt elakt gjort mot de barn som av olika anledningar inte har möjlighet att bidra eller lyckas nå försäljningsmålen. 

Är det en privat resa helt separerat från skolan så är det ok. Privatresa innebär att resan och all planering sker utanför skolan och skoltid. Det är då inte ok att använda tid på föräldramöten, klassrådsmöten eller gemensamma skolplattformar för att diskutera/planera resan, eventuella insamlingar och aktiviteter. 
    Jag tycker paragrafryttare som du är ännu jobbigare och tristare än TS.

Det har alltid förekommit (helt eller delvis) privat insamlade klassresor som sker i samarbete med skolan. Jag är väldigt tacksam för att det fortfarande finns lärare som vill ställa upp och jag hoppas man kan fortsätta med det samt att alla som vill kan få engagera sig på den nivå som man har möjlighet till.

Alla familjer kan nog faktiskt bidra med något, om de inte är helt anti.
Svar på tråden Jag avskyr klassföräldrar