Inlägg från: Anonym (För barnens skull) |Visa alla inlägg
  • Anonym (För barnens skull)

Jag avskyr klassföräldrar

Minns mina egna klassresor i skolan och de olika aktiviteterna vi gjorde för att samla in pengar. Jag tycker att både resorna och aktiviteterna för att samla in pengar var bland det roligaste som hände i skolan. Därför ställer jag gärna upp och gör det för mina barn.

Desto fler som hjälper till desto mer pengar blir det och desto roligare resmål. Det är väl därför man hjälper till som förälder?

Dock skulle jag också sätta mig på tvären om någon bestämt vem som ska baka vad. För det är inte ok att förvänta sig att alla faktiskt kan ställa upp just den gången eller med den aktiviteten. Det är verkligen att be om dålig stämning bland barnens föräldrar. Det var oskickligt gjort av klassföräldrarna, stor risk att de får föräldrar emot sig istället för med sig. 

Men det är väl inte värre än att du meddelar klassföräldrarna att du inte vill vara med varken nu eller i framtiden och att de därför inte ska räkna med dig när de planerar aktiviteter samt att du vill att ditt barn ska få vara med på klassresan ändå. Barnet själv kan bidra om barnet vill. Det är inte helt ovanligt att barn gör det utan sina föräldrar. Det kommer säkert fler aktiviteter så det är bättre att vara ärlig då det är schysstast mot alla inblandade. Du slipper bli indragen i framtida aktiviteter, barnet vet att det får utföra aktiviteterna utan din hjälp och klassföräldrarna slipper slösa tid på onödig planering. 

Anonym (FYI) skrev 2022-11-20 23:17:47 följande:
    Klart det är bra att bidra till resan men varför kan man då inte bara få ge pengar istället? Inte alla gillar att baka och stå med försäljning.
    Ja, det tycker jag är en bra idé att alla får bidra så mycket de vill med det de kan. Som jag skrev i mitt inlägg man kan inte förvänta sig att alla kan baka och ställa upp vid ett specifikt tillfälle eller att alla kan ge pengar. Vissa föräldrar kommer inte göra något av det. Det är inte meningsfullt att bli upprörd över detta utan man får vara glad för alla föräldrar som engagerar sig eller bidrar på något sätt.

Jag ställer gärna upp om jag kan praktisk eftersom jag själv som barn tyckte det var kul även med aktiviteterna för att samla in pengar d v s inte bara resan var rolig utan även allt vi i klassen gjorde tillsammans för att komma dit. Sen för att det ska bli något överhuvudtaget så krävs det förstås att några av föräldrarna är engagerade. Min bonussons klass hade inga engagerade föräldrar överhuvudtaget de hade inga resor eller några som helst aktiviteter utanför skolan. Det tycker jag var synd då övriga klasser gjorde massa roliga saker. Just bonussonens klass hade nog verkligen behövt detta då det i de högre årskurserna var mycket mobbning och slagsmål (t o m polisanmälningar) inom klassen. 
    Laxbralla skrev 2022-11-21 12:32:35 följande:

# 78 Ja den sker på skoltid med är inte obligatoriskt därmed kan man kringgå lagen och dom som inte får följa med får vara kvar i skolan. så när klassen åker slalom i februari så får den som inte sålt tillräcklig, eller bakat efter anvisningar stanna hemma och gå i skolan i en annan klass och årskurs 

Detta är olagligt vare sig resan görs på skoltid eller om det är en klassresa utanför skoltid. Alla bidrag till resan ska vara frivilliga, allt deltagande på alla aktiviteter för att samla in pengar ska vara frivilliga och alla har rätt att vara med även om de inte bidragit alls. Det är inte heller lagligt att öronmärka pengar för en viss elev. Om detta hade varit på någon av skolorna där mina barn går/gått hade jag genast satt stopp för detta. För att förutom att detta är olagligt är det också väldigt elakt gjort mot de barn som av olika anledningar inte har möjlighet att bidra eller lyckas nå försäljningsmålen. 

Är det en privat resa helt separerat från skolan så är det ok. Privatresa innebär att resan och all planering sker utanför skolan och skoltid. Det är då inte ok att använda tid på föräldramöten, klassrådsmöten eller gemensamma skolplattformar för att diskutera/planera resan, eventuella insamlingar och aktiviteter. 
    Anonym (tack för kaffet) skrev 2022-11-23 18:25:07 följande:
    Jag tycker paragrafryttare som du är ännu jobbigare och tristare än TS.

Det har alltid förekommit (helt eller delvis) privat insamlade klassresor som sker i samarbete med skolan. Jag är väldigt tacksam för att det fortfarande finns lärare som vill ställa upp och jag hoppas man kan fortsätta med det samt att alla som vill kan få engagera sig på den nivå som man har möjlighet till.

Alla familjer kan nog faktiskt bidra med något, om de inte är helt anti.
    Jag vet inte om du missförstod men jag är inte emot klassresor och jag ställer gärna upp med diverse grejor själv som jag skrivit i mina tidigare inlägg. Vad jag vänder mig emot är när vissa barn inte får åka med för att de inte uppnått försäljningsmål eller inte bakat enligt anvisningar vilket var fallet för slalomresan Laxbralla beskrev. Jag rider gärna på varje paragraf för att alla barn ska få följa med på resan oavsett om de bara sålt tre par strumpor eller 25 par strumpor.
Svar på tråden Jag avskyr klassföräldrar