Jag avskyr klassföräldrar
Minns mina egna klassresor i skolan och de olika aktiviteterna vi gjorde för att samla in pengar. Jag tycker att både resorna och aktiviteterna för att samla in pengar var bland det roligaste som hände i skolan. Därför ställer jag gärna upp och gör det för mina barn.
Desto fler som hjälper till desto mer pengar blir det och desto roligare resmål. Det är väl därför man hjälper till som förälder?
Dock skulle jag också sätta mig på tvären om någon bestämt vem som ska baka vad. För det är inte ok att förvänta sig att alla faktiskt kan ställa upp just den gången eller med den aktiviteten. Det är verkligen att be om dålig stämning bland barnens föräldrar. Det var oskickligt gjort av klassföräldrarna, stor risk att de får föräldrar emot sig istället för med sig.
Men det är väl inte värre än att du meddelar klassföräldrarna att du inte vill vara med varken nu eller i framtiden och att de därför inte ska räkna med dig när de planerar aktiviteter samt att du vill att ditt barn ska få vara med på klassresan ändå. Barnet själv kan bidra om barnet vill. Det är inte helt ovanligt att barn gör det utan sina föräldrar. Det kommer säkert fler aktiviteter så det är bättre att vara ärlig då det är schysstast mot alla inblandade. Du slipper bli indragen i framtida aktiviteter, barnet vet att det får utföra aktiviteterna utan din hjälp och klassföräldrarna slipper slösa tid på onödig planering.