• Anonym (Hmm)

Behöver akuta råd!!

Jag tycker att du ska ta den. Om ni älskar varandra i övrigt så kan ni vara särbos och du kan föreslå att barnen bor hos dig främst, men barnen måste få säga sitt där också om hur de vill bo.

• Anonym (Hmm)

Det låter som en sanitär olägenhet. Du skulle kunna prata med soc om en orosanmälan mot honom (som vuxen alltså, inte förälder). Du har aldrig föreslagit att han ska söka hjälp för sitt missbruk...? Med tanke på hur ni verkar leva så kan du neka honom att ha barnen sovande där, faktiskt.

• Anonym (Hmm)
    Lindsey77 skrev 2022-11-12 18:00:06 följande:
    Alltså huset är inte smutsigt. Jag städar så det ser helt normalt ut. Utan i hans rum och källaren. Problemet är att hans rum är halva nedervåningen, men jag håller dörrarna dit stängda. Han har ingen insikt i att han köper för mycket prylar. Kanske är det för att jag slänger en hel del i smyg och städar efter honom.
    Nej jag förstår det men med en sådan ansamling av saker så blir det så ändå, du kommer nog inte åt att städa överallt heller och bara att ha det så stökigt är inte alls bra. Låter som att det nästan väller ut saker från hans rum. Och att du kan slänga flera säckar med saker utan att han märker, det är en tydlig varningssignal att han har för mycket. Låter som att han behöver terapi egentligen.
  • Anonym (Hmm)
    Lindsey77 skrev 2022-11-12 19:44:25 följande:
    Jag vet, men han förstår inte problemet. Vi har talat om det 1000 ggr. Du har rätt, jag kommer inte åt överallt, speciellt inte i skåp och det känns rörigt. Tar en kasse då och då och fyller och kastar i soptunnan. Men är irriterande att lägga tid på det. Jag slänger massor av gamla matvaror som han samlar på sig. Vi har ju det bra ekonomiskt så det märks inte så mycket på ekonomin. Men jag tycker det är sjukt att behöva slänga typ två frukter om dagen för att de är gamla och inte går åt. Han lagrar för att "det är bra att ha". Han handlar varannan till varje dag i mataffären så fattar inte varför man måste lagra... Jag undrar verkligen hur det skulle se ut om flyttade, skulle han skärpa sig eller skulle det bli värre?
    Om du flyttar, och det måste du, så kommer det att eskalera. Därför är det bra om du pratar med honom om att han behöver hjälp.
Svar på tråden Behöver akuta råd!!