Hej Ts
Jag börjar med att beklaga att ert förhållande tagit slut, och fortsätter med: Du behöver hjälp av en jurist.
Om ni varit gifta skulle det automatiskt blivit en bodelning av er egendom och era pengar. Men när ni är sambo så måste en av er begära bodelning för att det ska ske. Detta måste du göra inom ett år enligt sambolagen, annars preskriberas det.
Det som delas enligt samoblagen är bara bohag och bostad som förvärvats för gemensam användning i direkt anslutning till samboförhållandet. Vid bodelningen ska sambo egendomen fördelas lika mellan er utifrån den dag ert förhållande tog slut (brytdagen). Och nu kommer det viktiga, att pengarna på ditt bankkonto är INTE samboegendom vilket innebär att de INTE ska tas med vid bodelningen. Din del av stugan tycker jag inte att du ska skänka bort, speciellt om du har dålig hälsa. Låt din ex. sambo köpa ut din del.
Det är jobbigt att hålla i allt detta själv, så jag tycke du självklart ska ta hjälp av en jurist. Så får din jurist ta diskussionerna med din sambo (och hans ev. ombud).
Lycka till nu med allt och kram på dig!
P.s. Kolla med ditt försäkringsbolag om du kan använda dig av rättsskyddet i din hemförsäkring för detta.