Inlägg från: Anonym (Hjälp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hjälp)

Ingen kontakt med vuxet barn

Mitt vuxna barn vill inte ha någon kontakt med mig. Tänkte inte diskutera varför eller så men det jag undrar är om någon annan är i samma sits, hur gör du med födelsedagspresenter och julklappar. Det känns väldigt konstigt för mig att inte göra som vanligt även om jag de sista åren inte alltid fått ett tack ens om jag swishat pengar. Finns det andra här ute där ditt vuxna barn inte vill träffas alls. Det är det värsta jag varit med om och jag känner att mitt hjärta brister av sorg.

• Svar på tråden Ingen kontakt med vuxet barn
  • Anonym (Hjälp)

Tack för alla svar! Jag tar till mig det som känns bra för mig. Har accepterat och respekterar hens beslut även om jag inte förstår det. Men såklart är det inte roligt som alla föräldrar kan förstå. 

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Jimmy) skrev 2022-11-07 16:40:19 följande:
    Det är inte kul åt andra hållet heller, att vara tvungen att säga upp bekantskapen med sin egen förälder. Det är inget som beslutas lättvändigt. Så jag hoppas innerligt att "det som känns bra för dig" också är i samklang med vad som känns bäst för ditt barn. Med andra ord, gör det du tror skulle kännas bäst för ditt barn. I mitt fall skulle det vara att INTE få något.
    Jag förstår att det inte är lättvindigt åt något håll. Har själv haft problem med mina föräldrar i perioder och haft långa uppehåll i kontakt. Jag kommer inte att ge hen någonting och inte kräva någonting överhuvudtaget, vilket jag aldrig heller gjort. Har alltid velat mitt barn det bästa. Har också sagt att jag finns här när/om hen vill. 
  • Anonym (Hjälp)

Jag förstår att det inte är roligt eller enkelt för hen. Har frågat om hur vi ska kunna lösa detta också och vet inte anledningen heller. Vet att pengar och presenter inte löser någonting men jag ställde en fråga i hur andra gjort för detta är inget jag förväntade mig. Jag anser nog själv att jag klarat av att vara förälder och säg mig den som gör allt rätt hela tiden. Det är så himla enkelt att sitta bakom en skärm och skriva skit om saker man inget vet om. Hade jag inte brytt mig om mitt barn hade jag nog inte heller bett om råd för hur jag bäst kan hantera just födelsedagar och jul. Men tänker inte ställa fler frågor här på denna sidan i detta ärendet.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Mamma?) skrev 2022-11-08 09:01:46 följande:
    Nej det behöver inte alls vara så. Barnet kan leva ett destruktivt liv och vägra kontakt när en förälder inser att stötta och bidra med pengar bara hjälper barnet att fortsätta.  Så när föräldern slutligen  säger nej bryter barnet kontakten. Jag är i den situationen och kan inte med ord beskriva den sorg jag lever med pga att jag inte får ha kontakt med min förstfödda. Jag vet inte var barnet bor. 
    Hemskt, jag lider med dig. Ibland kan det ligga annat bakom som sagt. 
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Ninni) skrev 2022-11-08 10:20:55 följande:

Fast du borde ju förstå varför barnet sagt upp kontakten? Sedan att du inte VILL förstå är en sak, men det är ju också det som säkert gjorde att relationen inte gick att reparera.

Mina barn är i samma situation som ditt barn och har sagt upp kontakten med den andra föräldern. Denna förälder fattar ingenting. Och det är ju det som gör att barnen sa upp kontakten, föräldern fattar inte vad han gör för fel och har därför inte förändrat sitt beteende alls.

Nej, det har varit otydligt och inget jag har fått höra direkt till mig tyvärr. Jag vill verkligen förstå varför och veta varför och sedan få förklara det ur min synvinkel. Jag är inte en person som inte kan se mina egna fel eller be om ursäkt. Jag har blivit beskylld för att ha sagt en sak om en person som jag inte alls känner igen mig i att ha sagt. Det är inte så lätt att få reda på något när hen inte svarar i telefonen eller förklarar via sms. Jag låter hen vara och när hen är redo att vi kan försöka lösa det med hjälp om det behövs. Jag är öppen för allt. Ville som sagt bara veta om det är för mycket med att skicka en julklappsswish. Nu vet jag vad andra tycker. Jag kommer skicka ett julkort bara och inte lägga i några sentimentala ord eller skuldbelägga öht, (vilket jag aldrig tänkt göra ändå). När hen sen fyller år och om det inte har hänt något så kommer jag skicka ett grattiskort. Jag tänker inte skicka några brev eller kräva någonting. Så sluta läsa in och tro massa saker. Jag har fått svar på det jag behöver. 
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Ledsen pappa) skrev 2022-11-08 19:16:36 följande:

Jag har två barn som är nästan vuxna som inte vill ha nån kontakt med mig. Jag har funderat och tänkt men inte kommit fram till varför. Jag kan absolut se att jag gjort vissa fel ur deras perspektiv men det är så extremt orimligt att helt säga upp kontakten. Jag tycker  det är väldigt konstigt och ledsamt. Samtidigt har jag svårt att riktigt ta så illa upp då det är en helt orimlig och sjuk situation. Jag är absolut inte typen som inte kan se egna brister och jag är medveten om att jag har brister, men enligt mig knappast så stora att man säger upp kontakten. 

Samtidigt som jag är oerhört ledsen över detta så kan jag inte heller ta så illa upp som jag borde. Det är knappast bara mitt fel att det blivit så här Och det är svårt att ta illa upp när det jag gjort knappast (enligt mig) föranleder totalt bruten kontakt. 

Delvis har jag fått till mig att jag tydligen använt härskartekniker och det är kanske så. Samtidigt tycker  jag att är det är jag som utsätts för härskartekniker genom att bli anklagad för diverse hemskheter men aldrig få en chans att bemöta eller förklara eftersom det ?inte är nån idé?. Det jag anklagas för stämmer helt enkelt inte. Inte med den vildaste fantasi stämmer det eller om jag verkligen försöker sätta mig in i deras perspektiv. Det är rena vanföreställningar jag anklagas för. Sen kan det säkert finnas annat som kanske stämmer. Jag vill gärna veta! Frustrationen är stor över att aldrig ens få en chans. Ge mig en chans och avgör sen om ni vill klippa. Jag erbjöd till och med att vi kunde prata med en psykolog som medlare om de nu är så rädda för mig. Svaret är bara nej. 

Jag har varit väldigt fundersam kring presenter osv. Skickar jag nåt är jag kanske jobbig, skickar jag inget bryr jag mig inte. Jag kan aldrig göra rätt känner jag. Gör jag någon gång fel är det en bekräftelse på att jag är hemsk men jag får ALDRIG chansen att få göra rätt. 

Jag brottas med detta dagligen och vet varken ut eller in. Har varit i kontakt med psykolog men det hjälper ju inte situationen i sig. 

Intressant att läsa andras tankar. Det är givande att läsa att det finns fler som har barn som inte vill ha kontakt med dem. 

Tack för att du delar med dig. Svår situation och man blir maktlös samt känner sig värdelös. 
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (japp) skrev 2022-11-10 08:35:43 följande:
    Ja, det finns ett talesätt att det inte finns två barn som har samma föräldrar - eftersom föräldrar beter sig olika mot syskon. Jag tror det stämmer!

Jag blir så berörd av denna tråden. Har själv en hemmaboende äldre tonåring som vill bryta kontakten med sin pappa, men som inte gör det för att han skulle bli ledsen. Istället gör tonåringen våld på sig själv så att säga och träffar pappan trots att hen mår dåligt av det före och efter. 

Även i vårt fall förstår pappan inte alls varför barnet inte vill ha kontakt med honom. Jag som står bredvid kan precis förstå varför och barnet har också berättat för både mig och pappan hur hen känner. Hen har alltid varit väldigt verbal och duktig på att utrycka sig. Men pappan tar inte till sig. 

I vårt fall är det just det som är problemet - pappan är så självcentrerad och fokuserad på sina egna bekymmer att han aldrig riktigt har brytt sig om barnets liv. Lägg till detta att pappan har en extremt hög integritet mot sitt barn och t ex inte vill att barnet ska veta var han är eller med vem. Det har skapat ett jättestort mentalt och känslomässigt avstånd dem emellan. Lägg till det att alltid när barnet var där så var det så viktigt att visa vardagslivet - dvs de skulle städa och storhandla ihop för pappan ville inte vara en lekpappa som han sa. Så de gjorde aldrig något kul tillsammans nästan. Däremot reste pappan mycket, själv eller med vänner, och tog alltid långa semestrar under terminerna - inte under loven. 

I fem+ år har jag tvingat barnet till sin pappa (sen vi skildes). Pappan anklagar ändå mig för att undergräva hans roll som pappa och att tala illa om honom, påverka barnets uppfattning om honom och så vidare. han förstår inte att om inte jag handgripligen hade tvingat barnet så hade han inte träffat sitt barn på över 5 år nu. Ja, återigen för att han vägrar ta till sig grundorsaken. 

Jag kommer i hela mitt liv grubbla över om jag gjorde rätt som tvingade barnet. Barnet har mått dåligt under hela tonåren - skulle hen mått bättre om hen sluppit träffa sin pappa en helg i månaden? De har det ändå normalt och ibland trevligt ihop. 

Jag undrar om bristande självinsikt är något som förenar alla föräldrar som barn inte vill ha kontakt med. Oavsett vad de har gjort (allt ifrån att vara mentalt frånvarande som mitt ex till allvarliga övergrepp).
    Enligt min erfarenhet i detta så tror jag inte man kan säga att det beror på bristande självinsikt från föräldern. Det är nog helt totalt olika vad det kan bero på. 

Hur eller hur är det bara otroligt sorgligt för alla inblandade.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Man) skrev 2022-11-10 16:22:19 följande:
    Det är min erfarenhet också. Samt att föräldern påstår att barnet inte gett nån förklaring när det i själva verket är så att barnet upprepade gånger försökt förklara men föräldern inte kan ta det och förnekar eller kastar det tillbaka på barnet. Och till slut ser barnet ingen annan lösning än att avstå kontakt. 
    Så är det inte för mig tyvärr. 
Svar på tråden Ingen kontakt med vuxet barn