Anonym (Hjälp) skrev 2022-11-07 06:56:36 följande:
Ingen kontakt med vuxet barn
Mitt vuxna barn vill inte ha någon kontakt med mig. Tänkte inte diskutera varför eller så men det jag undrar är om någon annan är i samma sits, hur gör du med födelsedagspresenter och julklappar. Det känns väldigt konstigt för mig att inte göra som vanligt även om jag de sista åren inte alltid fått ett tack ens om jag swishat pengar. Finns det andra här ute där ditt vuxna barn inte vill träffas alls. Det är det värsta jag varit med om och jag känner att mitt hjärta brister av sorg.
Vi har ingen kontakt med svärmor. Sambon (pappa) har inte formellt sagt upp kontakten med henne men tar inte heller någon kontakt. Innan jag kom in i bilden så var det knappt att han svarade de få gånger per år hon ringde men efter att vi träffade började han göra det. Numera har vi barn som hon själv valt bort. Vi åkte till hennes hemstad när barnen var små men hon behagade inte ägna barnen mer än ett par minuter av sin tid. Varje år skickar hon kort när barnen fyller år samt till jul. Hon brukar även ringa sambon på hans födelsedag. Detta samtal brukar mest skapa irritation hos sambon eftersom det alltid urartar till att handla om henne.
Eftersom du inte vill gå in på varför ditt barn inte vill ha kontakt med dig men att barnet inte besvarar dina kontaktförsök så skulle jag säga att du ska sluta skicka pengar och presenter. Ditt barn vill inte ha med dig att göra helt enkelt. Bara du vet anledningen till varför. Det du eventuellt kan göra är ju att skicka ett brev där du skriver att du finns där den dagen barnet vill prata med dig men att du hädanefter kommer att lämna barnet ifred.