Inlägg från: snöblask |Visa alla inlägg
  • snöblask

Är det inte dags att börja tala om människors ansvar gentemot varandra?

Tycker att det räcker med att läsa på familjeliv så blir man mörkrädd. Jag börjar förlora hoppet om medmänsklighet. Det är mitt och mina ungar som är attityden överallt. Jag trodde inte att jag skulle känna så här då även jag kan vara rätt egocentrisk och gärna gör det som är enklast o bäst för min familj. Men när världen runt mig tenderar att inte ens värna om andras barn. Läste en tråd där man på riktigt tyckte en 11 åring som kräktes skulle klara sig själv. Eller bara i Aftonbladet i dag där mammor tycker synd om sina barn för de blivit misshandlade (nåja?) av lärare när de haft basebollträ och ägg med sig på sin lilla bus eller godis runda. Så ja tack. Vi borde bry oss mer om varandra. Världen är inte starkare än dess svagaste länk

• snöblask
    Carolatom07 skrev 2022-11-05 18:46:12 följande:
    Ja, det skrivs många oempatiska och elaka kommentarer här. Samtidigt är det ofta desillusionerade och bittra människor som uppehåller sig på olika internetforum och facebookgrupper, och man får ha i åtanke att folk som hänger mycket i dessa kanske inte har så mycket gemenskap med människor IRL och ser anonyma forum som en ventil för att få utlopp för sin bitterhet och besvikelse över att livet inte blev som de hade önskat. Men överlag så upplever jag, om jag jämför med hur det var på 1980- och 90-talet, att folk har blivit mer arroganta och undvikande mot varandra generellt, och det kan bli ett problem för människor som faktiskt gillar att vara sociala och prata med andra. Och mobilstirrandet som var och varannan ägnar sig åt är ju också en faktor som bidrar till att folk blir allt mindre sociala. Man får hoppas att trenden vänder på sikt.
    Trender brukar ju svänga rätt kraftigt. Om det är så att vårt mänskliga beteende förändrats kan det bli extremt (egocentriskt) till en början (alltså pendeln åt andra hållet än det var tidigare) för att sedan pendla tillbaka o bli Lite mer balanserad. Jag hoppas på det. Men tyvärr blir det nog efter min livstid för kan inte se på de som är generationen yngre än mig som att de bryr sig mer om medmänniskor. Klimatet står högt men det lilla i det dagliga verkar än inte vara viktigt för oss som kollektiv iaf i Sverig.
Svar på tråden Är det inte dags att börja tala om människors ansvar gentemot varandra?