• Anonym (Flytt)

Flytthjälp, kommunen?

Hej!

Jag har psykisk ohälsa och en diagnos, sedan många år tillbaka. Är långtidssjukskriven och isolerad.
    Jag undrar om någon vet hur jag ska göra om jag vill flytta? Jag bor inneboende och känner belastning och vill helst bo själv, men jag vågar inte flytta.
    Problemet är att jag inte känner någon som kan hjälpa mig flytta, har ingen alls. Kan kommunen hjälpa till på något sätt? Är det någon vet? Eller har råd att ge?

• Svar på tråden Flytthjälp, kommunen?
  • Anonym (F)

Nej kommunen hjälper dig inte. Det finns fb-grupper där man kan be om hjälp från privatpersoner med det praktiska.

Om personen du bor hos inte har några problem med att du är där så ser jag inte att du måste flytta. Om du faktiskt stör så är det ju bara bra att komma därifrån, och bra så klart att du vill stå på egna ben. Vad är det med flytten du inte vågar göra? Vad är problemet?

• Fröken Allvar

Det låter som om du behöver hjälp. Prata med din läkare om du skulle kunna vara aktuell för boendestödjare för att bryta din isolering. Boendestödjare är dock inte flyttgubbar, och kommunen erbjuder enbart tak över huvudet-garanti. Då du redan har boende är du inte aktuell för den, men om du har en stabil ekonomi som en hyresvärd godtar så kan du söka en egen hyresrätt via bostadskön i din kommun. Om du bor i en väldigt liten kommun är det inte säkert att kommunen har någon bostadskö. Hoppas att du orkar ringa och fråga. Och flytten behöver du själv bekosta i de flesta fall. 

• Anonym (Flytt)

Tack så hemskt mycket för era svar!

Jag bekostar det själv, men har svårt att fixa i hemmet med möbler o montering o borrning etc.

Kan bostöd hjälpa med sånt om jag bekostar flytten själv?

Jag vill börja jobba och leva ett annat liv, känner att det är svårt dock med den isolering jag har om jag skulle må dåligt osv, drf ej flyttat. Persinen jag bor med blir arg osv, mår dåligt..

• Fröken Allvar
    Anonym (Flytt) skrev 2022-11-05 13:19:24 följande:

Jag bekostar det själv, men har svårt att fixa i hemmet med möbler o montering o borrning etc.

Jag vill börja jobba och leva ett annat liv, känner att det är svårt dock med den isolering jag har om jag skulle må dåligt osv, drf ej flyttat. Persinen jag bor med blir arg osv, mår dåligt..

Det finns tjänster t ex Claes Fixare och IKEA som du kan köpa, men boendestödjare ska hjälpa dig att själv göra saker. Så de ska inte borra i dina väggar åt dig, men det förekommer säkert.

Om du vill börja jobba och leva ett annat liv efter många års isolering så behöver du hitta ett jobb också. Det kan vara så att du behöver hjälp även med detta. Det finns ibland sådan hjälp att få beroende på diagnos och beroende på var i landet du bor. Prata med din läkare och ring din kommun samt Arbetsförmedlingen.

Om du har inkomster kommer det att vara betydligt enklare att flytta, men även inkomster som sjukersättning och bostadsbidrag kan hjälpa. Om du är under 30 kan du få bostadsbidrag även om du inte har barn. 
  • Anonym (m)

Här skulle boendestöd garanterat försöka klura ihop möbler tillsammans med dig men är det väldigt mycket rekommenderar jag att hyra någon för några timmar. Brukar finnas tjänster med seniorer.

• Anonym (F)
    Anonym (Flytt) skrev 2022-11-05 13:19:24 följande:

Möbler, montering, borra mm kan du som sagt få hjälp av andra med. Bostödjare gör inte sådant, det ingår inte i deras uppgifter.

Självklart ska du flytta om den du bor hos är så där.

Börja söka jobb redan nu, det är alltid en bra start. Du kan t ex höra vad som krävs för att få hjälp via Samhall eller med AF kring arbetsträning.
  • Anonym (m)

En annan väg är att köpa färdigmonterade möbler. Ibland kan de som säljer köra hem för en avgift. Second hand är bra på det sättet och man kan köpa många saker från ett ställe.

• Anonym (U)

Boendestöd gör iprincip noll

Jag hade boendestöd pga svår social fobi. Det stod i mina papper som de hade.

Jag hörde av mig dit för min tvättmaskin gick sönder. Allt de gjorde var att säga jag skulle ringa till hyresvärden eller kundservice där maskinen var köpt. Som om jag inte visste det liksom. Trots att det stod i mina papper att jag hade svårt att både ringa och träffa tex hantverkare osv. Slutade med att jag fick fixa maskinen själv. 
    Helt värdelösa

• Anonym (F)
    Anonym (U) skrev 2022-11-05 14:11:08 följande:

Boendestöd gör iprincip noll

Jag hade boendestöd pga svår social fobi. Det stod i mina papper som de hade.

Jag hörde av mig dit för min tvättmaskin gick sönder. Allt de gjorde var att säga jag skulle ringa till hyresvärden eller kundservice där maskinen var köpt. Som om jag inte visste det liksom. Trots att det stod i mina papper att jag hade svårt att både ringa och träffa tex hantverkare osv. Slutade med att jag fick fixa maskinen själv. 
    Helt värdelösa

Låter mer som att du inte har så bra koll på vad en boendestödjare gör. De arbetar MED personen, inte ÅT. Med andra ord, de talar om för dig vem du kan ringa, hur du kan hitta information men sedan är det upp till dig att göra detta. Möjligen att hen hade kunnat sitta med dig medan du ringde.

Har man förväntningar som går utanför deras roll förstår jag att man är missnöjd men det är inte deras fel.
  • Fröken Allvar
    Anonym (F) skrev 2022-11-05 14:19:49 följande:
    Låter mer som att du inte har så bra koll på vad en boendestödjare gör. De arbetar MED personen, inte ÅT. Med andra ord, de talar om för dig vem du kan ringa, hur du kan hitta information men sedan är det upp till dig att göra detta. Möjligen att hen hade kunnat sitta med dig medan du ringde.

Har man förväntningar som går utanför deras roll förstår jag att man är missnöjd men det är inte deras fel.
    Jag vill anmäla en avvikande åsikt. Deras jobb är att hjälpa brukaren att klara sitt liv så självständigt som möjligt. En väldigt svår uppgift, men lyckat är det först om det får framåt för brukaren. Hur kan vi hjälpa dig att orka stå ut med att ha med hantverkare att göra? De skulle sett det som ett tillfälle att hjälpa U att hitta ett sätt. Sen blir det ofta inte praktiskt möjligt på många år, på grund av de hinder som brukaren har. Men det måste fortfarande vara syftet med arbetet boendestödjaren gör tillsammans med sin brukare. 
Svar på tråden Flytthjälp, kommunen?