Hur får man en nekande deprimerad anhörig att söka vård
Min mamma har sedan många år tillbaka en djup depression. Hon har fibromyalgi och då smärta och dålig sömn av detta Vilket vi förstår och stöttar så gott vi kan. Men det gör henne väldigt begränsad i vardagen, hon är bla överviktig och skulle må bättre av att gå ner i vikt men har ju svårt att röra på sig då hon får värk.
Nu har det kommit till det stadiet att hon är djup deprimerad, klagar på pappa om allt och inget, känner sig ouppskattad, har tråkigt och är allmänt sur. De bor ute på landet så hon kan inte bara gå över till grannen för en kopp kaffe lixom, men samtidigt vill hon inte gå på några pro träffar eller något. Hon sitter uppe på mitt barnrum och virkar, läser romaner och korsord.
vi har försökt prata med henne om att söka vård men hon vägrar då hon själv inte ser sig som deprimerad och efter ett misslyckat försök med antidepressiva som hon slutade med alldeles för tidigt vägrar hon något sådant oxå.
Som nämnt tidigare så klagar hon och skyller på pappa om allt, är avundsjuk på sina fb vänner när hon ser att de åker någon stans och klagar då på att hon aldrig får åka trotts att vi gör det, vi var så sent som i förrgår ner till min brors sommarstuga och träffade hans familj. Då var hon glad o pratig, men på vägen hem blev hon knäpptyst och vägrade äta när vi stannade för att äta på en grill.
Vi har ingen aning om hur vi ska få henne att ta till sig verkligheten om att hon behöver Hjälp.