• Carina90

Hur får man en nekande deprimerad anhörig att söka vård

Min mamma har sedan många år tillbaka en djup depression. Hon har fibromyalgi och då smärta och dålig sömn av detta Vilket vi förstår och stöttar så gott vi kan. Men det gör henne väldigt begränsad i vardagen, hon är bla överviktig och skulle må bättre av att gå ner i vikt men har ju svårt att röra på sig då hon får värk. 

Nu har det kommit till det stadiet att hon är djup deprimerad, klagar på pappa om allt och inget, känner sig ouppskattad, har tråkigt och är allmänt sur. De bor ute på landet så hon kan inte bara gå över till grannen för en kopp kaffe lixom, men samtidigt vill hon inte gå på några pro träffar eller något. Hon sitter uppe på mitt barnrum och virkar, läser romaner och korsord. 

vi har försökt prata med henne om att söka vård men hon vägrar då hon själv inte ser sig som deprimerad och efter ett misslyckat försök med antidepressiva som hon slutade med alldeles för tidigt vägrar hon något sådant oxå.

Som nämnt tidigare så klagar hon och skyller på pappa om allt, är avundsjuk på sina fb vänner när hon ser att de åker någon stans och klagar då på att hon aldrig får åka trotts att vi gör det, vi var så sent som i förrgår ner till min brors sommarstuga och träffade hans familj. Då var hon glad o pratig, men på vägen hem blev hon knäpptyst och vägrade äta när vi stannade för att äta på en grill. 

Vi har ingen aning om hur vi ska få henne att ta till sig verkligheten om att hon behöver Hjälp. 

• Svar på tråden Hur får man en nekande deprimerad anhörig att söka vård
  • Anonym (Kvinna 39)

Saker som inte hjälper:
    *Tjata om måendet, att hon borde söka hjälp, att hon är deprimerad, att hon måste göra något åt sin situation.

Saker som kan hjälpa:
    *Ta med henne på utflykter, spendera tid tillsammans, ring ett par gånger i veckan, be henne hänga med på marknader och annat som anordnas i trakten.

Prata med din pappa, det kanske är dags för dem att flytta någonstans där de har närmare till andra människor.

• Anonym (Introvert)

De intressen du nämner att hon har låter som en introvert persons val. Så PRO-träffar blir nog fel. Men det låter som om hon dominerar hela familjen trots att ni är vuxna och säkert alltid har gjort det. Hur mår din pappa i allt detta? 

• Carina90
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2022-11-04 13:09:23 följande:

Saker som inte hjälper:
    *Tjata om måendet, att hon borde söka hjälp, att hon är deprimerad, att hon måste göra något åt sin situation.

Saker som kan hjälpa:
    *Ta med henne på utflykter, spendera tid tillsammans, ring ett par gånger i veckan, be henne hänga med på marknader och annat som anordnas i trakten.

Prata med din pappa, det kanske är dags för dem att flytta någonstans där de har närmare till andra människor.

Vi försöker, men då är hon glad nån dag, sen är hon tillbaka till att de aldrig gör något. Och vi börjar tröttna, detta har pågått i flera år och inget vi gör värkar hjälpa, snarare blir hon värre. Och ja, frågan om att flytta har kommit upp, det är dock inte bara att packa ihop allt o sälja huset, finns ju obetalda lån och marknaden är väl inte den bästa just nu.
  • Carina90
    Anonym (Introvert) skrev 2022-11-04 13:10:05 följande:

De intressen du nämner att hon har låter som en introvert persons val. Så PRO-träffar blir nog fel. Men det låter som om hon dominerar hela familjen trots att ni är vuxna och säkert alltid har gjort det. Hur mår din pappa i allt detta? 

Ja han kämpar på, gör i stort sätt allt hemma nu förutom tvätten typ. Att sälja huset har kommit på tal flera ggr och frågan kommer då om de ska skilja sig, jag säger att jag hellre har en sjuk förälder än två. Och han ser ju både för o nackdelar med det, för vi kan ju se att om hon flyttar så kommer hon bara dra med sig allt till det nya stället vare sig de håller ihop eller skiljer sig. och han vill inte överge henne eftersom hon inte är inlagd i något tekniskt tex hur man betalar räkningar, köra bil, allt sånt vägrar hon göra eller lära sig. Och ja har sagt att man ändå kan bo isär och fortsätta finnas till hjälp så det är ju ett alternativ, men sen är det ju att sälja huset som inte är det enklaste, det finns skulder så man vill ju i alla fall gå jämnt upp o så.
  • Anonym (Introvert)
    Carina90 skrev 2022-11-04 15:53:09 följande:
    Ja han kämpar på, gör i stort sätt allt hemma nu förutom tvätten typ. Att sälja huset har kommit på tal flera ggr och frågan kommer då om de ska skilja sig, jag säger att jag hellre har en sjuk förälder än två. Och han ser ju både för o nackdelar med det, för vi kan ju se att om hon flyttar så kommer hon bara dra med sig allt till det nya stället vare sig de håller ihop eller skiljer sig. och han vill inte överge henne eftersom hon inte är inlagd i något tekniskt tex hur man betalar räkningar, köra bil, allt sånt vägrar hon göra eller lära sig. Och ja har sagt att man ändå kan bo isär och fortsätta finnas till hjälp så det är ju ett alternativ, men sen är det ju att sälja huset som inte är det enklaste, det finns skulder så man vill ju i alla fall gå jämnt upp o så.
    Men stackars din pappa som säkert älskar er alla! Bra att du fortsätter prata med honom om möjliga lösningar, då får han lite syre den vägen. För ni andra har ju åtminstone ert att gå hem till. 
Svar på tråden Hur får man en nekande deprimerad anhörig att söka vård