Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Bör det vara förbjudet att säga sådant som är kränkande mot en grupp?

Det finns lagen "hets mot folkgrupp"  - och jag tycker det är rätt att ha en sån lag. Sedan har det varit lite svårt att tolka. Ursprungligen avsåg det nog bara etniska grupper, sedan möjligtvis homosexuella, och sen funderar man om det kan finnas fler grupper. Så det är nog där det blir svårt att avgöra vart man drar gränsen. 

• AndreaBD
    Tukt skrev 2022-11-04 19:19:52 följande:

Man kan ju vända på frågan till: Varför ska man säga saker som kan kränka andra människor?
    Det är ju sådant som barn gör, i oförstånd. De flesta vuxna vet var gränserna går, såvida man inte har en diagnos.

Det finns ju gott om politiska extremister som inte kan låta blir att ge sig på motsatta politiska grupper. Och det är ju mest för dem som lagen gjordes. 
  • AndreaBD
    CyniskOptimist skrev 2022-11-04 20:34:47 följande:

Jag anser nog att hets mot folkgrupp är en helt okej skriven lag, i att det faktiskt definieras vilka typer av grupper som innefattas av den (etnisk tillhörighet, sexuell läggning och några till) lite i samma stil som Olaga diskriminering. Det förhindrar ju att den lokala schackgruppen kan hävda hets mot folkgrupp. 

Nja, den lokala schackgruppen blir nog knappast förföljlt heller. Hur vore det då med situationen om t.ex. nån lite psykiskt konstig person försöker sprida att folk med ADHD alla är misshandlare och psykopater eller att folk med Asperger är lömska, och psykopatiska. Eller den där sociologen som för ca. 15 år sedan försökte sprida uppfattningen att barn med ADHD bara är resultatet av helt värdelösa föräldrar? 

Jag kan tycka att sånt kan vara hets mot folkgrupp, för man försöker ju diskreditera en graupp som redan har det svårt. 
Svar på tråden Bör det vara förbjudet att säga sådant som är kränkande mot en grupp?