Bör det vara förbjudet att säga sådant som är kränkande mot en grupp?
Bör det vara förbjudet att säga sådant som är kränkande mot en grupp av människor?
Bör det vara förbjudet att säga sådant som är kränkande mot en grupp av människor?
Det beros på, vad definieras som grupp människor och vad räknas som kränkande? Allting kan ju vara kränkande för någon men inte någon annan, om det ska bli förbjudet borde alla begrepp av grupper innefattas.
jag anser dock att denna lättkränkthet förstör samhället totalt
Sen på bollen eller....? Det finns redan lagar mot sådant.
Min fråga är alltså om det ska vara så?
Det finns lagen "hets mot folkgrupp" - och jag tycker det är rätt att ha en sån lag. Sedan har det varit lite svårt att tolka. Ursprungligen avsåg det nog bara etniska grupper, sedan möjligtvis homosexuella, och sen funderar man om det kan finnas fler grupper. Så det är nog där det blir svårt att avgöra vart man drar gränsen.
Frågan är alldeles för förenklad men mitt svar är att befintliga lagar som hets mot folkgrupp etc är motiverade och ska finnas kvar.
Lagen om hets mot folkgrupp är en bra lag, ja.
Man kan ju vända på frågan till: Varför ska man säga saker som kan kränka andra människor?
Det är ju sådant som barn gör, i oförstånd. De flesta vuxna vet var gränserna går, såvida man inte har en diagnos.
Det beror på. Vad menas med en grupp? Hur definieras "kränkande", och vem ska bestämma om någon är kränkande eller inte? I vilka sammanhang ska en eventuell lag gälla? I ett rättssäkert samhälle måste sådana saker vara entydigt specificerade och inte vara godtyckliga, inkonsekventa eller handla om individers känslor.
Personligen anser jag att man ska vara oerhört försiktig med inskränkningar av yttrandefriheten. Jag kan gå med på att ren uppvigling/uppmaning till brott inte ska vara tillåtet, men i övrigt ska man låta bli yttrandefriheten. Hets mot folkgrupp anser jag vara en onödig lag (det fanns andra lagar på plats som reglerade detta innan) och den missbrukas.
Man kan ju vända på frågan till: Varför ska man säga saker som kan kränka andra människor?
Det är ju sådant som barn gör, i oförstånd. De flesta vuxna vet var gränserna går, såvida man inte har en diagnos.
Jag anser nog att hets mot folkgrupp är en helt okej skriven lag, i att det faktiskt definieras vilka typer av grupper som innefattas av den (etnisk tillhörighet, sexuell läggning och några till) lite i samma stil som Olaga diskriminering. Det förhindrar ju att den lokala schackgruppen kan hävda hets mot folkgrupp.
Men då vi som redan nämnts fått ett oerhört lättkränkt samhälle. Vilket gör det ännu viktigare att man verkligen tittar på UPPSÅT när man prövar dessa fall. Detta brukar vara uppenbart i de mer extrema fallen. Och i de lite mer "luddiga" så hoppas jag att man fortsätter att praktisera oskuldspresumption. Hellre en handfull oskyldiga som går fria än en enda oskyldig som döms (om man nu måste välja alltså).
Först borde vi väl ta reda på hur många som egentligen blir kränkta, det är ju ett urvattnat ord, jag tror nog att de flesta möjligen blir förolämpade, när dom uttrycker kränkning, en väldig skillnad. Jag tror själv inte att så många verkligen blivit kränkta, det är en enormt stark handling, att kränka någon
Först borde vi väl ta reda på hur många som egentligen blir kränkta, det är ju ett urvattnat ord, jag tror nog att de flesta möjligen blir förolämpade, när dom uttrycker kränkning, en väldig skillnad. Jag tror själv inte att så många verkligen blivit kränkta, det är en enormt stark handling, att kränka någon
Jag anser nog att hets mot folkgrupp är en helt okej skriven lag, i att det faktiskt definieras vilka typer av grupper som innefattas av den (etnisk tillhörighet, sexuell läggning och några till) lite i samma stil som Olaga diskriminering. Det förhindrar ju att den lokala schackgruppen kan hävda hets mot folkgrupp.
Men då vi som redan nämnts fått ett oerhört lättkränkt samhälle. Vilket gör det ännu viktigare att man verkligen tittar på UPPSÅT när man prövar dessa fall. Detta brukar vara uppenbart i de mer extrema fallen. Och i de lite mer "luddiga" så hoppas jag att man fortsätter att praktisera oskuldspresumption. Hellre en handfull oskyldiga som går fria än en enda oskyldig som döms (om man nu måste välja alltså).