Inlägg från: Anonym (44) |Visa alla inlägg
  • Anonym (44)

töja gränser som 17 åring?

Jag tycker du ska söka hjälp utanför familjen med någon som är expert på de frågorna. Det låter inte alls normalt för mig. Och då växte jag upp väldigt strikt. 

Om det verkligen förekommer hederstänk i din familj så behöver du ju hjälp att komma ur den situationen, om du inte själv vill leva så. Men jag tror inte du kan fixa det på egen hand genom att töja på reglerna om det är så heller. Du måste nog prata med någon utan att de vet om det.

• Anonym (44)
    cleanbandit skrev 2022-11-02 09:20:14 följande:

Tack för svar 

På grund av min diagnos har jag ju pratat med en kurator och psykolog om hur jag mår och lite mer detaljerat om vad som händer hemma. Men det känns inte som att mina föräldrar är så pass extrema att man kan placera dem i den kategorin.. 

När jag läser om hederskultur är situationerna mycket värre än det känns att det är hos mig. Vad skulle det hjälpa att tala med någon utomstående om jag är 18 om bara någon månad? Finns det något de kan göra överhuvudtaget?

Kommer de släppa dig "fri" när du är 18, eller kommer det fortsätta på samma sätt? Är de okej med att du tex flyttar hemifrån inom säg 2-5 år? Får du vara tillsammans med vem du vill i framtiden? Eller kommer kontrollen fortsätta tills du är gift? Är du isåfall okej med det? Vad händer om du vill studera på annan ort?
Svar på tråden töja gränser som 17 åring?