töja gränser som 17 åring?
Jag är en tjej på 17 år, 18 om bara någon månad. Fram tills jag var ca 16/17 fick jag inte göra någonting, gick jag ut med vänner var det bara nån gång per flera månader, specifika platser och det var hemma vid 16 som gällde. Eftersom jag är extrovert som person tog det kål på mig och fick mig att må väldigt dåligt. Kunde inte hålla vänskapsrelationer för fick aldrig träffa dem, vilket gjorde att man gled ifrån varandra. Sommarlov var värst.När jag var yngre var det värre, fick ständigt höra att jag var en idiot, gris, hora osv .. fick inte sminka mig, klä mig hur jag ville, umgås med folk och det var mycket regler kring hur man ska bete sig. Jag började isolera mig och som ca 14-15 åring utvecklade jag anorexia som jag inte blivit diagnostiserad med förrän nu. Först klagade min pappa att jag var för stor runt höften och sen sa han att jag var för smal och "lättpåverkad". Jag fick ingen hjälp förrän några månader sedan för de har alltid sagt att jag inbillar mig och leker "offer".
Vid 17 fick jag betydligt mer frihet men det var fortfarande ganska strängt och mycket fokus på heder osv, vilket dels beror på att mina pappas hälsa försämrades och han orkade inte bråka.
Jag har alltid varit någon som lyssnar på mina föräldrar när dem säger nej, men nu går jag ändå sista året på gymnasiet och vill inte missa massa saker. Dem senaste dagarna har jag varit ute och festat, bio osv fastän min mamma tydligt visat sin ilska och sagt nej. Nu sa hon att om jag går hem till min vän imorgon får jag inte återvända hem igen. Vad ska jag göra? Ska jag tacka nej till alla sociala saker jag vill uppleva och vara henne till lags utan nån anledning, eller
ska jag gå ut ändå som jag vill för det är lov och jag vill ha det roligt?
För något år sedan hörde jag talas om "hederskultur" och började gräva djupare i det, kände väldigt mycket igen mig men samtidigt kändes det som att jag överreagerade. Mina föräldrar är ändå mina föräldrar liksom. Det finn stunder vi har det bra men det finns alltid en skugga bakom oss.
Jag vet inte; är det jag som töjer gränserna för mycket eller är det min mamma som är för kontrollerande?