• Malina70

Banken har spärrat mitt konto

Hjälp ! Känner mig så förnedrad . Swedbank  fryste mina konto pga en Swish på 3000kr som jag fick redovisa( en kompis swishade ) och det hände 26/9 . Har fått lönen på en chek nu och de vägrar  ge mig svar eller sätta de pengarna på
    min mammas konto. Förra månaden fick jag det Insatt på
    hennes konto . Har ingen bank id och har var på Handelsbanken men de vägrade öppna . Frågade om
    bank id och jag sa som det ba. Jag har inte gjort nånting! Jätteledsen och deprimerad nu 😟😟

• Svar på tråden Banken har spärrat mitt konto
  • Malina70
    Mortiscia80 skrev 2022-11-01 20:18:46 följande:

Klart du kan byta bank utan Bank-ID. Räcker med vanlig legitimation.

Fick inte det på Handelsbanken. De frågade varför jag vill byta bank och ja berättade som
    det va. Fick inte byta. 
  • MsFry

Varför besvarade du inte frågorna om kundkännedom?
    Du ses som en riskabel kund, därför vill inte den andra banken ha dig som kund.
    Det är alltså inte swishen som är problemet här, det vet du kanske? 

• complicit
    Malina70 skrev 2022-11-01 20:30:25 följande:
    Fick inte det på Handelsbanken. De frågade varför jag vill byta bank och ja berättade som
    det va. Fick inte byta. 
    Det är väl klart att du inte kan byta bank om du står under utredning i en annan bank.
    Det har inte med bank-id att göra. Bank-id är en tjänst man kan ha på sitt konto.
  • Malina70
    MsFry skrev 2022-11-01 20:34:59 följande:

• Mortiscia80
    Malina70 skrev 2022-11-01 20:30:25 följande:
    det va. Fick inte byta. 
    Nej men du ska ju gå till en annan bank och be om konto hos dem och öppna Bank-ID på den nya banken. Handelsbanken kan knappast neka dig att skaffa konto hos andra banker, såvida det inte är för att du är under utredning.
  • callmepreggoornot
    Malina70 skrev 2022-11-01 20:47:21 följande:

Undrar vad är det för IDIOTER HÄR PÅ FL som vill endast ställa frågor och förnedra när någon är i behov av hjälp! Dra åt helvete alla ni som är så jävla fattiga idoter ! Skriv nu ? Hon har problem rätt åt henne bla bla bla ? fack off alla ni idioter 

Ja det är jobbigt när folk på FL vill ställa frågor för att se om de kan ge lämpliga råd men TS mest skriker och vägrar svara. Fack off.
  • Loet
    MsFry skrev 2022-11-01 20:34:59 följande:

Jo, det kan mycket väl vara Swish om personen dessutom är ung. Kriminella utnyttjar unga på detta sätt för att tvätta pengar. De ger en person kontanter personen swishar sen en mindre summa än de fått i kontanter tillbaka. 
  • Citronella

Det beror inte på en swish på 3000 det måste vara något annat du inte säger eller så är din kompis kriminell och du råkade bli inblandad. 

Öppna ett konto på en annan bank, det kan du göra med en fysisk legitimation gå bara in på banken. Frågar de varför säg bara att du inte är nöjd med din nuvarande bank (det är sant) Ditt bankkonto kan vara spärrat i flera år så jag skulle inte sitta och vänta på att det löser sig. 

• Litorina

Jag tror kundkännedomsfrågorna är viktiga här. De finns för att minska risken för organiserad brottslighet, trafficking och terrorism, så att inte svara på dem är ju väldigt misstänkt ur bankens, och Polisens, synvinkel. Och det är inte banken som beslutat om detta. De får enligt lag inte låta dig använda deras tjänster om du inte svarar på frågorna. 

https://www.swedishbankers.se/foer-bankkunder/penningtvaett/daerfoer-maaste-banken-staella-fraagor/ 

• MsFry
    Mortiscia80 skrev 2022-11-01 21:23:37 följande:
    Nej men du ska ju gå till en annan bank och be om konto hos dem och öppna Bank-ID på den nya banken. Handelsbanken kan knappast neka dig att skaffa konto hos andra banker, såvida det inte är för att du är under utredning.
    Det är Swedbank som fryst hennes konton och BankID eftersom hon inte svarat på frågorna banken skickar angående kundkännedom. När hon berättade om sin situation för ny bank (Handelsbanken) ville de av förståeliga skäl inte ha henne som kund. 
  • MsFry
    Loet skrev 2022-11-01 22:18:31 följande:
    Jo, det kan mycket väl vara Swish om personen dessutom är ung. Kriminella utnyttjar unga på detta sätt för att tvätta pengar. De ger en person kontanter personen swishar sen en mindre summa än de fått i kontanter tillbaka. 
    Mer troligt är att det är på grund av att ts inte svarat på frågorna om kundkännedom. 
  • nytt eller gammalt

Tänker att det kanske är kompisen som de egentligen utreder. Kanske kompisen har misstänka swish-vanor. TS blev drabbad av en swish som är en del i en större bild? Bara en tanke.

Att inte svara på de där kundkännedomsfrågorna är förstås slött, men där borde TS kunna gå in på bankkontoret, förklara att hon missat och få svara där på plats? 

• Themis
    nytt eller gammalt skrev 2022-11-02 09:55:30 följande:

Tänker att det kanske är kompisen som de egentligen utreder. Kanske kompisen har misstänka swish-vanor. TS blev drabbad av en swish som är en del i en större bild? Bara en tanke.

Att inte svara på de där kundkännedomsfrågorna är förstås slött, men där borde TS kunna gå in på bankkontoret, förklara att hon missat och få svara där på plats? 

Inte när du redan blivit spärrad, då får du vackert vänta tills de utrett klart.
    Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
  • Dessanheterjag

Knappast pga 3000kr utan 10.000 på en vecka pga pengatvätt misstanke. Du behöver inte uppge varför du byter bank bara byt!

• me33
    Dessanheterjag skrev 2022-11-03 13:11:02 följande:

Knappast pga 3000kr utan 10.000 på en vecka pga pengatvätt misstanke. Du behöver inte uppge varför du byter bank bara byt!

Nån som inte kan stava till penningtvätt hör jag.

/F.d utredare.
  • nytt eller gammalt
    Themis skrev 2022-11-02 18:19:08 följande:
    Inte när du redan blivit spärrad, då får du vackert vänta tills de utrett klart.
    Oj, det visste jag inte...jag då är det nog bara att vänta för TS...
Svar på tråden Banken har spärrat mitt konto