• Anonym (Anna)

Bryta avtal

Anonym (Irriterad) skrev 2022-10-31 19:26:55 följande:
    Det är många familjer som inte har råd med dyra aktiviteter till sina barn, framför allt nu när bränsle, mat och el m.m. bara blir dyrare och dyrare.

Han har en vanlig medellön om du behöver veta, men allt handlar inte bara om inkomst utan även utgifter. Vi har dyra lån på vårt hus m.m.

Vi ska inte behöva sälja vårt hus pga av hans pengar behöver gå till hockeyavgifter och utrustning + alla körningar hela tiden + cuper osv??? Vi måste ju kunna leva drägligt också, kunna spara en buffert för renoveringar osv. Eller låter det vettigt tycker du?
    Ja det låter vettigt och vanligt när det gäller just hockeyn. Vänd på det och tänk att det är ditt barn och pappans nya som skapar en tråd på FL om ditt barns fritid/intresse. Det verkar  som att det inte är kostnaden i sig som är problemet här. Vore det ditt barn skulle du nog tycka annorlunda. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Irriterad) skrev 2022-10-31 20:12:40 följande:
    Du har helt fel. Jag beskriver min sambos situation som numera inte är ekonomiskt försvarbart. Jag har inte något med detta att göra ALLS!

Min sambo har inte tappat sin lön, men kostnaden för hockeyavgifterna har höjts med 30-35% sen förra säsongen, men då kanske min sambo kan säga till sitt ex att de borde skriva ett nytt avtal då kostnaderna höjts så mycket? 

Min sambos ex är en psykopat och bryr sig inte ett dugg om vi skulle behövt bo på gatan bara för att deras son ska få fortsätta med hockey, sjukt men sant🤮

Jag försöker inte förstöra för min sambo och hens barn, sluta hitta på saker. Alla kanske inte är så bittra i sitt tänk som du ditt nättroll.
    Ja med det svaret får du svårt att få sympatier...
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Irriterad) skrev 2022-10-31 20:20:24 följande:
    Tack för ett vettigt svar bland alla nättroll som inte fattar bättre. 

Joxet är att fritidsaktivitet och sporter ingår endast då det gäller billigare sporter som fotboll, innebandy etc, inte hockey, hästsport, golf och dyrare lyxsporter, det går utanför UHB.

Låter vettigt att ditt ex står för ridläger om du inte har råd. Som föräldrar ska man ju komma överens, har inte ens råd får den andra föräldern avgöra om den har råd eller vill stå för hela avgiften själv.

Enligt googling så är avtal hos FR lika gällande som en dom från domstol, men som du säger, man måste ju kunna kontakta dem och fråga om möjlighet att riva upp ett gammalt avtal och skriva ett nytt...

Ja vi måste ju kunna få leva ett drägligt liv och kunna spara en buffert för renovering, semester eller vad som helst. Jag tror inte vi skulle hamna hos kronofogden, min sambo skulle nog avsluta sin sjukförsäkring, sluta använda bilen, och ändra abonnemang till billigare i första hand MEN det skulle påverka vår levnadsstandard rejält.
    Definitionen av nättroll är inte "skribent som inte ger ts medhåll"....
    Du kan tydligen ge diagnos utan att vara läkare och tycker det är ok att beskriva exet med kräkemoji. 
    Hur tror du att du uppfattas? Som seriös? 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Irriterad) skrev 2022-11-01 19:22:09 följande:
    "men lär knappast kunna spara någon buffert ifall något går sönder i huset, det är inte ekonomiskt genomtänkt, framförallt då exet är långtidssjukskriven och egentligen inte borde ha råd att ha ett hus ens"
    Hur hon borde eller inte ha råd med hus, om hon har buffert till skador osv  är ändå hennes egen business och inget någon annan ska ha åsikter om och grassera om på FL. Speciellt inte pappans nya kvinna. 
    Jag tycker inte det är ok att du fläker ut henne här. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Irriterad) skrev 2022-11-02 15:51:31 följande:
    Så det är okej att många ifrågasätter min och sambons ekonomi och hur framförallt sambon ska balansera sina utgifter?

Den för det andra så hängs exet inte ut med namn så vad har det med saken att göra? Jo att människor här på FL ser hur exet tänker (eller inte tänker?)
    Du lämnarut dig själv så det en annan sak. 

Hur exet planerar och sköter ekonomi är ju bara vad du tror och angår dig inte.  Du verkar inte gilla henne ändå men sätter gärna diagnos till och med. Du kan ju hitta på vad som helst för att få medhåll. 
    Att du beskriver henne med en Guld i mun
     säger en del om dig också. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Otrevliga) skrev 2022-11-02 17:08:42 följande:

Vad otrevliga om inlägg det är i tråden. Ja, mannen har en skyldighet att betala för sitt barn, men att förutsätta att ts är en hemsk ny partner som inte vill unna barnet något är lite galet. 
    Att säga att man som förälder måste ta höjd för att barn kostar och anse att det är bättre att flytta och låta barnet hålla på med sin hobby är lite väl hårt tycker jag. Vi vet inget om de ekonomiska förutsättningarna, tänk om de har eluppvärmd hus och ska betala 15000 i elräkning, skulle de tagit höjd för det också, eller att inflationen var 10%?

Till ts:
    Kan inte sambon säga att han betalar för begagnad utrustning och att mamman får betala mellan om hon anser att det krävs ny utrustning. 
    Jag kan hålla med om att man i möjligaste mån får försöka låta sitt barn hålla på med sin hobby och får försöka kapa de kostnader som går. Barnen måste alltid komma först men inte till vilket pris som helst.

Hoppas det inte blev för rörigt vad jag menar :)

Det ärl i så fall lika illa att förutsäga att exet är en hemsk människa bara genom att lyssna på ts. En ts som  dessutom sätter diagnos och beskriver exet med kräkemoji. 
    Vi vet ju inget om ts och hur exet skulle beskriva henne. 
    Vad är det som säger att ts är så resonabel och ekonomiskt förnuftig? 
Svar på tråden Bryta avtal