• EpicF

Bryta avtal

Anonym (Irriterad) skrev 2022-10-31 19:33:40 följande:
    FR skrev ett avtal men inga siffror skrevs ned, va väldigt luddigt🤔

Nog förstår jag att priser ökar även inom sporten, men om min sambo nu anser att det är för dyrt måste man väl ändå kunna avbryta ett avtal?

Föräldrar som lever i en kärnfamilj kan ju diskutera sinsemellan och komma överens men i detta fall är exet hopplös i allt som handlar om diskussioner och att komma överens. 

Jag har också en son sedan tidigare förhållande, han började på hockey som liten men han fick sluta pga kostnaderna, och då levde jag men en rik sambo som inte behövde vända på kronorna MEN han va realistisk jämfört men min nuvarande sambos ex.

Man behöver inte spela hockey, åka skridskor kan man ändå. Killen har fler intressen, och barn måste lära sig att man måste anpassa magsäcken efter munnen. Man kan inte få saker om det inte finns ekonomi för det.
    Då får din sambo ta en prat med exet och sonen och art sporten har blivit för dyr.

Om sonen inte vill sluta så får de börja se på begagnad utrustning som är lite billigare. Allt behöver inte vara nytt. 

Nej, varför ska FR skriva med siffror i avtalet? De kan inte se in i framtiden och veta vad olika aktiviteter kommer kosta i framtiden. 
  • EpicF
    Anonym (Irriterad) skrev 2022-10-31 20:20:24 följande:
    Tack för ett vettigt svar bland alla nättroll som inte fattar bättre. 

Joxet är att fritidsaktivitet och sporter ingår endast då det gäller billigare sporter som fotboll, innebandy etc, inte hockey, hästsport, golf och dyrare lyxsporter, det går utanför UHB.

Låter vettigt att ditt ex står för ridläger om du inte har råd. Som föräldrar ska man ju komma överens, har inte ens råd får den andra föräldern avgöra om den har råd eller vill stå för hela avgiften själv.

Enligt googling så är avtal hos FR lika gällande som en dom från domstol, men som du säger, man måste ju kunna kontakta dem och fråga om möjlighet att riva upp ett gammalt avtal och skriva ett nytt...

Ja vi måste ju kunna få leva ett drägligt liv och kunna spara en buffert för renovering, semester eller vad som helst. Jag tror inte vi skulle hamna hos kronofogden, min sambo skulle nog avsluta sin sjukförsäkring, sluta använda bilen, och ändra abonnemang till billigare i första hand MEN det skulle påverka vår levnadsstandard rejält.
    Nej, alla fritidsaktiviteter ingår. Men man kan få komma överens om att betala endel sporter separat då de kostar mer. Men i grund och botten ska allt ingå i underhållsbidrag.
Svar på tråden Bryta avtal