• Anonym (S)

Bryta avtal

Anonym (Irriterad) skrev 2022-10-31 18:04:17 följande:
    Bryta avtal

Min sambo betalar underhållsbidrag till sitt ex för deras gemensamma son.

Utöver UHB så betalar min sambo och exet, deras sons fritidsaktivitet, dvs hockey.

Som alla vet är hockey inte en billig aktivitet men första åren va det "okej" i pris. Nu när deras son blivit tonåring skjuter priset iväg rejält och min sambo känner inte riktigt att kostnaderna är okej längre. 

Föräldrarna skrev under ett avtal hos familjerätten där de kom överens om denna aktivitet, men FR skrev aldrig några exakta kostnader.

Har min sambo rätt att bryta deras avtal då kostnaderna ökat 30%? Eller ska han han va tvungen att hänga på ekonomins brant för att det ska gå?

Förstod inte din sambo att det skulle bli dyrare ju äldre sonen blir? Så naiv kan han väl inte vara. 
    Men ja, avtalet gäller. Annars hade de ju inte behövt skriva något, om det inte är giltigt.
    Din sambo verkar inte vara den smartaste, men han kan ju vara bra ändå. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Irriterad) skrev 2022-10-31 19:37:08 följande:
    Jo men privatekonomi som förändras kan man inte förutspå, vem trodde för 5år sen att det skulle bli så här dyrt med mat, el och bränsle?????

Fastna inte bara i att kostnaderna har ökat för hockeyn, tänk efter att man måste prioritera mat, boende, el, transport osv för att överleva, spara en buffert osv osv osv...
    Vad säger sonen då? Har pappan pratat med honom om detta?
  • Anonym (S)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-10-31 20:22:17 följande:
    Det finns ingen fastslagen summa men det brukar stå något om att man ska bidra "solidariskt", dvs dela kostnaden. Bindande kontrakt bryter man iaf inte hur som helst så jag skulle hellre rekommendera ett nytt möte hos FR.
    Anonym (Irriterad) skrev 2022-10-31 19:26:55 följande:
    Det är många familjer som inte har råd med dyra aktiviteter till sina barn, framför allt nu när bränsle, mat och el m.m. bara blir dyrare och dyrare.

Han har en vanlig medellön om du behöver veta, men allt handlar inte bara om inkomst utan även utgifter. Vi har dyra lån på vårt hus m.m.

Vi ska inte behöva sälja vårt hus pga av hans pengar behöver gå till hockeyavgifter och utrustning + alla körningar hela tiden + cuper osv??? Vi måste ju kunna leva drägligt också, kunna spara en buffert för renoveringar osv. Eller låter det vettigt tycker du?
    Ja jag undrar fortfarande hur små marginaler ni har om sambon inte har råd med pojkens hockey helt plötsligt från ett år till ett annat. Allt kan inte skyllas på räntor, inflation och höjda matkostnader. Om ni ligger så risigt till att ni måste sälja huset för att sonen vill träna hockey så tycker jag ni ska göra det oavsett, för det betyder att ni lever på marginalerna. Om något skulle hända med er ekonomi sitter ni i skiten rejält.
    Håller med, även om det gått upp mycket så kan det ju inte vara flera tusen i månaden, det bör handla om hundralappar. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Irriterad) skrev 2022-10-31 20:25:54 följande:
    Tack, eller hur.

Min sambo är som sagt ingen höginkomsttagare,inte hens ex heller men exet lägger varje öre på sonen och bryr sig inte om annat då exet lever själv med sonen och exet vill att min sambo ska ha samma tänk men det är inte realistiskt.

Jo vi måste läsa på och kontakta FR eller t.o.m. en advokat om det krävs.. tack igen för vettigt svar.
    Hur mycket mer kostar detta nu?
  • Anonym (S)
    Citronella skrev 2022-10-31 21:52:35 följande:

Jag tycker det är naivt att tro att kontrakt gäller en hel livstid och inte kan omförhandlas. 

TS: Jag tycker att han ska prata med mamman och sonen först det bästa är om de kommer överens själva. Går det inte så får de gå till familjerätten igen. 

Vem tror att det gäller en hel livstid? Om du vill diskutera så gör det utan att påstå saker ingen har sagt. I alla fall om du vill framstå som seriös.
  • Anonym (S)
    Citronella skrev 2022-11-01 00:02:14 följande:
    Du påstod det. 
    Du tror på allvar att avtal skilda föräldrar skriver angående sina barn är för livet? 

Kan bara beklaga. 
  • Anonym (S)
    EnAnonumius skrev 2022-11-01 08:36:03 följande:
    Citronella skrev 2022-11-01 00:02:14 följande:
    Du påstod det. 
    Var skrev (S) att kontraktet skulle gälla en livstid?

Jag håller med (S) i det h*n skrev att man inte kan vara så naiv att man inte förstår att något kan bli dyrare ju äldre sonen blir. 

Dock så är det knappast någon i denna tråden som har hävdat eller "tror" att avtalet på FR skulle gälla en livstid..
    Så vad får du det ifrån? Alla vet med oss att skriver man ett avtal där FR är inblandat, så gäller det ju till man INTE är försörjningsskyldig över barnet längre. Längst till 21år.
    Tack!
Svar på tråden Bryta avtal