• Anonym (Ledsen)

Hur ser mina chanser ut i en vårdnadstvist?

Det jag har mot honom: Han befinner sig i en skuldsanering (hade en skuld på 1 miljon). Han har en ADHD-diagnos och i den står det att han tagit droger tidigare i livet (jag har inte tillgång till diagnosen). Han arbetar 9-18 och även heldagar helger och umgås väldigt lite med barnet. Jag har barnet 95% av tiden. Hans egen mor tycker att han behöver söka vård för sin depression och hon styrker att han är aggressiv och har problem. I perioder har han varit totalt frånvarande som förälder och inte betalt varken hyra eller mat eller förskoleplats osv (just nu gör han det, förutom barnets mat, han bidrar inget där).

Vad han har mot mig: Han TYCKER att jag manipulerar vårt barn mot honom men det finns inga bevis (eftersom att jag inte gör det). Han tycker att jag är elak och dum och inte respekterar honom. Förskolan skulle förmodligen intyga att han är en bra pappa som lämnar ibland på morgonen och även gick på ett föräldramöte. Han har deltagit i ärenden kring barnet hos BVC och vårdcentralen tidigare när saker och ting såg annorlunda ut (jag tror dock absolut inte att han skulle göra det i dagsläget). 

Anledningen för tvisten är att vi har separerat men han säger att han inte kan flytta på grund av sin skuldsanering så nu bor jag med en man som hatar mig och som inte tar hand om vårt barn. Jag vill egentligen inte ha ensam vårdnad men till historien hör ju att han beter sig som en röv och går inte ut med några bajsblöjor och ställer ingen mat på bordet och hittar aldrig på något kul med barnet som att gå till lekparken or whatever, sköter inte hennes smutskläder eller håller rent hemma över lag, utan han kommer hem då och då (sällan) och då sätter han sig framför sin dator och snackar i headset hellre än att vara med barnet. Han sover på soffan och ibland går barnet upp på morgonen och försöker väcka honom men då vaknar han inte, även om barnet säger att hen fryser eller är snorig eller vill ha välling, han sover bara vidare och barnet kommer till mig. Han tror att han ska ha det såhär tills hans skuldsanering är över och han fått fart på sin karriär och kan skaffa ett bra boende men jag står inte ut. Han exploderar och skriker framför vårt barn om jag försöker ta upp situationen för honom.

Vad gör man???

• Svar på tråden Hur ser mina chanser ut i en vårdnadstvist?
  • Anonym (?)

Om han helt vägrar att flytta kommer det ta månader att få ut honom via domstol och kfm.

Även om det är surt är det ibland enklast att flytta

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Tyvärr) skrev 2022-10-31 09:02:23 följande:
    En vårdnadstvist kommer inte påverka boendet. Du kan ändå inte tvinga ut honom om du får enskild vårdnad. Hur tänkte du egentligen där....?

Ni måste inte blanda in tingsrätten i en bodelning, det kan ni sköta själva och skicka in. Sedan förstår jag inte varför han skulle ses som den som bäst behöver lägenheten, han kanske inte ens har råd med den och barnet lär ju bo med dig så då är det ju du som behöver den bäst ändå. Var barnet bor har inte med vårdnaden att göra, barnet kan fortfarande vara boende hos dig.

Om du har såna problem så är det bästa att du hittar en egen lägenhet bara och flyttar.
    Jo asså det jag tänkte där var att om jag har ensam vårdnad så är det jag som får fördel till lägenheten, som egentligen också är min. Men i och med att han har en skuldsanering så sätter han mig i skiten i en bodelning. Trots att det är jag som blir behandlad som skräp :)
  • Sockerikaffet

om Du vill ha en snabb och smidig lösning: skaffa en ny lägenhet och flytta dit med barnet!

Om lägenheten betyder mycket för dig så begär en bodelning med hjälp av tingsrätten. Då kommer de döma vem som ska få lägenheten om ni inte kan komma överens själva. Han kan bedömas behöva den eftersom han har svårt att få en ny, men om ni är överens om att barnet ska bo mest hos dig kommer du nog få den. om Du blir tilldelad lägenheten får du sen ge honom en formell uppsägning och sen ta hjälp av kronofogden om han inte flyttar. 

Om han skulle få lägenheten i en bodelning kan det också bli så att hyresvärden inte godkänner honom som hyresgäst pga hans inkomst/skulder och då får du den, även om han bedöms som mer behövande. 

vårdnaden spelar ingen roll, men om han börjar hävda att barnet ska bo med honom (kanske för att få lägenheten) kan ni behöva göra ett avtal om boendet där ni bestämmer var och hur mycket barnet ska bo. Det kan ni göra i familjerätten eller i tingsrätten. 

• Anonym (?)
    Anonym (?) skrev 2022-10-31 09:46:03 följande:

Om han helt vägrar att flytta kommer det ta månader att få ut honom via domstol och kfm.

Även om det är surt är det ibland enklast att flytta

Det är inte vårdnaden som styr vem som får ta över hyreskontraktet. Det är saker som boende och tid med barnet, vem som står på kontratet, möjlighet att ta över kontraktet mm

Men återige, vägrar han flytta kommer det ta månader att få ut honom. Överväg att flytta.

• mammatill6

vårdnaden har inget med lägenheten att göra.
    sen är ju problemet att du anser lägenheten vara din för att du står på kontraktet. men har ni skaffat den för gemensamt boende så är det er.

• LFF
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-10-31 09:50:51 följande:
    Jo asså det jag tänkte där var att om jag har ensam vårdnad så är det jag som får fördel till lägenheten, som egentligen också är min. Men i och med att han har en skuldsanering så sätter han mig i skiten i en bodelning. Trots att det är jag som blir behandlad som skräp :)
    Eftersom han har skuldsanering så är det inte säkert att värden tillåter honom att ta över kontraktet om inte Soc går in och garanterar att hyran betalas. Speciellt inte om han dessutom inte tar något ansvar för ert barn och du behöver bostaden för att det är det bästa för barnet. 

Så börja med familjerätten och bodelning och ta det sedan därifrån. 

Tyvärr är det inte så att gemensam vårdnad innebär gemensamt ansvar. Däremot så innebär det att han måste godkänna allt gällande barnet. Allt från flytt till förskoleplats och sen skolplats. Även eventuell kontakt och behandling av sjukvården. På samma vis innebär enskild vårdnad inte att han inte kan ha barnet 50% av tiden. 
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-10-31 09:16:21 följande:

Tack för era synpunkter! Jag tänker att en gemensam vårdnad är samma sak som ett gemensamt ansvar och han tar ju inget ansvar nu. Så då såg jag det som en väg att kunna få ut honom ur lägenheten. Men då kan vi stryka det med ensam vårdnad, men ni får gärna komma med tips och förslag på hur jag ska få ut honom utan att förlora lägenheten. Det är mitt hyreskontrakt men eftersom att vi flyttade in tillsammans så går lägenheten under sambolagen eller vad man ska säga. På några av era svar låter det lite som att det är synd om honom men det här är alltså en man som struntar i sitt barn och behandlar mig väldigt väldigt illa hemma med mycket maktspel och hot.

Var tydlig med att det är slut, skicka ett meddelande till honom (meddelande/mail så det går att bevisa) att han ska flytta ut. Kutym är att man ger personen tre månader på sig. Begär bodelning, det kan ni som sagt sköta själva. Vill han bestrida angående lägenheten får HAN ta det till tingsrätten (så det lär han varken orka eller ha råd med).
  • Anonym (J)

Vårdnaden har inget med boendet att göra. 

Anonym (Ledsen) skrev 2022-10-31 09:50:51 följande:
  • Anonym (Ledsen)

Skulle lägenheten tilldelas den personen som inte har vårdnaden? 

Anonym (J) skrev 2022-10-31 18:45:43 följande:

Vårdnaden har inget med boendet att göra. 

• Anonym (Korven)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-10-31 19:50:48 följande:

Skulle lägenheten tilldelas den personen som inte har vårdnaden? 

Absolut kan det bli så. Om man har boendet för barnet 50/50 så styr det mer än vem som har vårdnaden. Det kan också vara andra faktorer som påverkar vem som får lägenheten vid bodelning.
Svar på tråden Hur ser mina chanser ut i en vårdnadstvist?