• Anonym (?)

Hur ser mina chanser ut i en vårdnadstvist?

Anonym (Ledsen) skrev 2022-10-31 09:16:21 följande:

Tack för era synpunkter! Jag tänker att en gemensam vårdnad är samma sak som ett gemensamt ansvar och han tar ju inget ansvar nu. Så då såg jag det som en väg att kunna få ut honom ur lägenheten. Men då kan vi stryka det med ensam vårdnad, men ni får gärna komma med tips och förslag på hur jag ska få ut honom utan att förlora lägenheten. Det är mitt hyreskontrakt men eftersom att vi flyttade in tillsammans så går lägenheten under sambolagen eller vad man ska säga. På några av era svar låter det lite som att det är synd om honom men det här är alltså en man som struntar i sitt barn och behandlar mig väldigt väldigt illa hemma med mycket maktspel och hot.

Steg ett, kontakata familjerätten. 
    Sen, få till ett vårdnad, umgänge och boende avtal där du har boendet och huvudelen av tiden med barnet
    Sen, gör en bodelning. Har du i avtalet  huvudelen av tiden med barnet ska det mycket till för att han ska få ta över kontraktet

Alternativ2
    Flytta!
  • Anonym (?)

Om han helt vägrar att flytta kommer det ta månader att få ut honom via domstol och kfm.

Även om det är surt är det ibland enklast att flytta

• Anonym (?)
    Anonym (?) skrev 2022-10-31 09:46:03 följande:

Om han helt vägrar att flytta kommer det ta månader att få ut honom via domstol och kfm.

Även om det är surt är det ibland enklast att flytta

Det är inte vårdnaden som styr vem som får ta över hyreskontraktet. Det är saker som boende och tid med barnet, vem som står på kontratet, möjlighet att ta över kontraktet mm

Men återige, vägrar han flytta kommer det ta månader att få ut honom. Överväg att flytta.

Svar på tråden Hur ser mina chanser ut i en vårdnadstvist?