• Anonym (TS)

Separerat , 9 månaders bebis , mina föräldradagar är slut

Pappan vill inte ge fler av sina (han har bara gett 40 hittills).
    Vi har precis flyttat isär och han har flyttat hem till sin mamma. Nu säger han att jag kan lämna honom där varje vardag så han kan vara pappaledig , sen sover han hos mig.

Jag tycker inte det känns så bra, tror inte det är bra för sonen att vara borta från mig så länge varje dag helt plötsligt . Och så ammar jag väldigt mycket fortfarande. Han äter mat och har druckit välling några gånger när farmor , mormor eller pappa har varit barnvakt några timmar ..men när han t.ex var förkyld nyss och höll på att få tänder ville han bara amma och vägrade äta. 

Och så har mamman en inneboende (man) , en kompis till min sons pappa som inte känns helt 100. Ska inte gå in på detaljer men det känns inte så bra att lämna sonen med dom två (Mamman /farmor jobbar heltid). Dels handlar det om droger (cannabis) men har en liten misstanke om värre saker också. 

Ska också tillägga att min sons pappa dricker väldigt mycket och är oftast antingen full eller bakis men nu ska han tydligen sluta helt med det om han ska vara pappaledig.

Hur ska vi göra? Hur brukar man göra med föräldraledighet vid separation? Och hur hade ni gjort? Har ett äldre barn men då hade jag ensam vårdnad från början. 

Jag tycker det bästa skulle vara om han ger mig föräldradagar så jag kan vara mammaledig några månader till.. och så får han såklart träffa sonen på något sätt.

• Svar på tråden Separerat , 9 månaders bebis , mina föräldradagar är slut
  • Tow2Mater

Då TS vill flytta isär flyttar han hem till sin mamma för att snällt ge TS bostaden utan att bråka. Han erbjuder att barnet kan sova hos TS varje natt även i fortsättningen när det nu är hans tur att ta över fl-ledigheten.  Att ta sig ett par öl när han kommer hem för att kunna stå ut med TS konstanta egostiska gnäll om överföring av fler dagar för hon vill inte jobba och sitt eget stressiga jobb för att kunna försörja TS under hennes mammaledighet,  har han lovat sluta med nu när han ska vara fl-ledig, och hon ju börjar tjäna pengar igen så hans försörjningsbörda äntligen lättar.

• Anonym (TS)
    Tow2Mater skrev 2022-10-30 20:25:38 följande:

Då TS vill flytta isär flyttar han hem till sin mamma för att snällt ge TS bostaden utan att bråka. Han erbjuder att barnet kan sova hos TS varje natt även i fortsättningen när det nu är hans tur att ta över fl-ledigheten.  Att ta sig ett par öl när han kommer hem för att kunna stå ut med TS konstanta egostiska gnäll om överföring av fler dagar för hon vill inte jobba och sitt eget stressiga jobb för att kunna försörja TS under hennes mammaledighet,  har han lovat sluta med nu när han ska vara fl-ledig, och hon ju börjar tjäna pengar igen så hans försörjningsbörda äntligen lättar.

Det var inte så mycket rätt där tyvärr.. Det är min lägenhet , han fick flytta in när han blev av med sin gamla. Och jag har barn sen innan som bor här.. och det är inte ett par öl + att han knappt har varit på jobbet senaste månaden och antagligen kommer få sparken. Jag hade inget fast jobb utan pluggade när jag blev gravid. Har alltså inget jobb att gå tillbaks till.

Han får gärna ta några öl , jag dricker inte själv nu när jag ammar men jag var inte helnykterist heller innan.. men nu är det tyvärr väldigt väldigt långt ifrån ett par öl. 
  • Anonym (TS)
    Yllop skrev 2022-10-30 19:33:32 följande:

Är det pga hans alkoholbesvär som ni ska separera?

Ja delvis därför .. hans drickande har lett till massa annat också, han är hemma från jobbet ,super bort pengar,  ibland aggressiv när han är full och sur och otrevlig när han är bakis och orkar inte hjälpa till med barnet .. . och misstänkte litegrann att han har varit otrogen också när han har varit ute hela natten men det är inget jag vet säkert. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (...) skrev 2022-10-30 19:26:30 följande:
    I detta fallet är det nog bäst att TS tar stöd av socialtjänsten. TS behöver inte orosanmälan, men göra en ansökan. Då får man stöd av soc för egen del. Då kan hon prata igenom situationen och få hjälp med hur hon kan göra. 

En orosanmälan kan hon göra den dagen barnet möjligen är hos pappan, men det inte fungerar. Men man ska så klart inte lämna ett litet barn i en miljö där man vet att det förekommer droger. Då är man ju ingen bra förälder själv. 
    Tack för svar! Hur funkar det att göra ansökan? 
  • Anonym (TS)
    Pope Joan II skrev 2022-10-30 13:51:58 följande:
    Så du är inte nöjd med farmors val av man samtidigt som du själv verkar ha skaffat barn med en alkis?
    Det är inte hennes man utan en inneboende (vän som hyr ett rum). 
  • Mrs Moneybags

Ansök om egen vårdnad och anlita en advokat. Nämn alla dessa skäl till att han är en olämplig förälder. 

Det är förstås inte bra för ett barn att vara med en alkis. 

• Anonym (Va?)
    Mrs Moneybags skrev 2022-10-31 04:40:40 följande:

Ansök om egen vårdnad och anlita en advokat. Nämn alla dessa skäl till att han är en olämplig förälder. 

Det är förstås inte bra för ett barn att vara med en alkis. 

Alkis?
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Va?) skrev 2022-10-31 05:03:51 följande:
    Alkis?
    I trådstarten står det:

Ska också tillägga att min sons pappa dricker väldigt mycket och är oftast antingen full eller bakis men nu ska han tydligen sluta helt med det om han ska vara pappaledig.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (TS) skrev 2022-10-31 02:25:04 följande:
    Tack för svar! Hur funkar det att göra ansökan? 
    Du kan börja med att ringa till deras reception och fråga.
  • Anonym (Va?)
    Mrs Moneybags skrev 2022-10-31 05:29:55 följande:
    I trådstarten står det:

Tack, det har jag läst.

Jag undrar bara varför du använder ett nedlåtande epitet om en sjuk människa.
  • Anonym (J)

Ring socialtjänsten NU!

I värsta fall kanske du kan börja plugga på distans så du kan leva på studiemedel?

• Anonym
    Anonym (Va?) skrev 2022-10-31 12:08:20 följande:
    Tack, det har jag läst.

Det är fint att du står upp för beroende. Det är ett helvete.

Men alkis är ju bara slang/smeknamn/kortvariant av ordet alkoholist, och alkoholist är väl inte nedlåtande?
    Det beror ju iofs på hur det används, så lite rätt har du ju.

Tjackpundare? Horsare? Jonkare? Pillertrillare? Drinkare?
    Det är väl inte nedlåtande, det är slang för saker som beskriver det nån håller på med.
    Sen är man ju så mycket mer än bara sitt missbruk. Det är vi alla, vi är mängder av saker, inte bara våra negativa karaktärsdefekter.
  • daytim3soapop3ra

Självklart ska du söka ensam vårdnad, en mamma tar bäst hand om sina barn och som jag ser det har inte barnet behov av att träffa pappan alls nu. Han kan få träffa barnet under övervakat umgänge (kontakta soc) en gång månaden när bäbisen blir 2-3 år eller så om han är nykter.

• Mrs Moneybags
    Anonym (Va?) skrev 2022-10-31 12:08:20 följande:
    Tack, det har jag läst.

Jag missade det här inlägget.

Jag menar absolut ingenting nedsättande när jag säger alkis. För mig är det helt synonymt med alkoholist eller alkoholmissbrukare. 

Och det är ju just vad TS ex är. Tragiskt nog. 

Det finns många sjukdomar som gör en person olämplig att ta hand om barn. 
  • Anonym (Essens)
    Anonym (TS) skrev 2022-10-31 02:19:35 följande:
    Det var inte så mycket rätt där tyvärr.. Det är min lägenhet , han fick flytta in när han blev av med sin gamla. Och jag har barn sen innan som bor här.. och det är inte ett par öl + att han knappt har varit på jobbet senaste månaden och antagligen kommer få sparken. Jag hade inget fast jobb utan pluggade när jag blev gravid. Har alltså inget jobb att gå tillbaks till.

Han får gärna ta några öl , jag dricker inte själv nu när jag ammar men jag var inte helnykterist heller innan.. men nu är det tyvärr väldigt väldigt långt ifrån ett par öl. 
    Du kanske kan plugga på distans med csn-lån i 3 månader, sedan kan ju sonen börja på förskola. Har du sökt plats?

Om pappan håller sig nykter och kan ta hand om barnet kanske han kan komma hem till dig istället på dagarna? Då är sonen i sitt trygga hem och farmors man är inte där.
    Är du orolig att pappan kommer ta droger eller dricka när han har barnet så måste du orosanmäla till socialen.

Om pappan inte vill skriva över sina dagar finns det tyvärr inte mycket du kan göra. Antingen får pappan då ta hand om barnet eller om du löser det med tex hyrd barnvakt om det inte finns någon annan i familjen som kan ställa upp.

Men ta hjälp av socialen och familjerätten om du känner oro över pappans eventuella missbruk.
Svar på tråden Separerat , 9 månaders bebis , mina föräldradagar är slut