• EJT

Planera bebis 2024

cutepenguin skrev 2023-07-19 12:18:04 följande:

Måste fråga en sak som jag blir så förvirrad av. Min senaste mens (egentligen MF) var 24/6. Däremot har jag ÄL väldigt sent i cykeln (dag 20-21) och hade ÄL 13/7. OM jag skulle bli gravid betyder det ju att jag redan nu är 3+4 och kommer inte ta ett graviditetstest förens 5+0. Detta är alltså inte specifikt för denna cykeln utan det är så varje månad.

Det blir bara så skevt.. det känns mer rätt att räkna att ÄL är 2+0 för mig..

Jag har också ÄL sent i cykeln nu, runt dag 25-27, och jag tänker nog som du, att man får räkna ut graviditetsveckorns annorlunda. Det kommer ju synas på ultraljuden sen när de mäter barnet för att se hur gammalt det är, att det är mindre än förväntat (om man haft normallång cykel). 
  • EJT

Jag kör både Flo och Fertility Friend som appar! Gillar nog Flo allra bäst dock. Jag kör testlagrets stickor för ägglossning men ska även lägga till digitala från Clearblue denna cykel. 

Nu är precis min "mens" slut. Den har också betett sig konstig senaste två cyklerna, sannolikt kanske båda har varit utan ägglossning och därför är mensen också annorlunda. Den är 3 dagar längre än vanligt men sista tre dagarna består mest av väldigt väldigt lite blod, som blodblandade flytningar nästan. 

Är annars lite spänd inför denna cykel för att se om munkpepparn förändrar ägglossningen, lutealfasen eller cykeln i allmänhet...

• EJT

Idag börjsr mina krämiga flytningar bli lite mer halkiga i konsistensen, rör sig mot äggvita verkar det som ☺️ 6 dagar tidigare än vad det gjort senaste cyklerna! Hoppas det är munkpepparn som har effekt på att stabilisera cykeln lite och kanske hjälpa till så det blir ägglossning denna gång. 

Håll tummarna ☺️

• EJT
    Horisonten skrev 2023-07-25 16:31:24 följande:

Dagens test längs mer  Lite lite starkare kanske?har lätt ont i ryggen och lött mensvärk men ingen skillnad i sekret. men borde inte testen visa mer om äl närmar sig?? Blir ledsen och orolig?dag 10 i cykeln idag. 

Det visar ju inte förrän ca 24-48 timmar innan ÄL och det är nog helt enkelt lite för tidigt i din cykel Fortsätt testa bara, det kommer. Jag brukar inte börja testa förrän jag märker en förändring i sekret dock, eftersom det är mitt första tecken på att ÄL är på väg.
  • EJT

Lyckas inte vända bilden rätt, men nu så strax! Får se om det blir starkare streck imorgon eller om detta blir starkaste ÄL-toppen. Sekretet är äggvita sedan 1-2 dagar tillbaka. Otroligt vad munkpepparn verkar ha påverkat min cykel massor, 1-2 veckor kortare än vanligt. Hoppas jag ägglossar och att lutealfasen kanske blir någon dag längre också. 
  • EJT
    Horisonten skrev 2023-07-25 19:37:19 följande:
    okej jag är ovan med test. Men trodde ändå de kanske ökade svagt 2 dagar innan eller så. För mig är de svårt och veta när jag skall testa. För att förra månaden fick jag positivt på dag 10 i cyklen men då hade jag tagit ut spiralen 1,5 vecka tidigare. Så därför jag testade från dag 9 för vet ju inte. Och hade bara 25 dagar cykel förra månaden. Är ju dag 10 idag därför jag vill testa. Känner ju lite värk men inte märkt något på sekret än
    Jag förstår. Det är klurigt, framförallt när man inte har koll på cykeln av olika anledningar. Brukar du få fertilt sekret och hur länge brukar du ha det isf? Om du brukar märka av fertilt sekret och att du har det flera dagar, skulle jag som sagt börja testa samma dag som första fertila sekretet. 

Som jag förstått det är det hormon man mäter med ÄL-testerns mycket flyktigt och kortvarigt, så som sagt, det visar bara utslag på den dagen du har det om du lyckas fånga tidpunkten för höjningen. Vissa kanske får någon slags stegring på testerna dagen/dagarna innan men det är långt ifrån alla är min upplevelse. 
  • EJT
    Horisonten skrev 2023-07-25 20:49:10 följande:

Ja förr fick jag ju det men minns inte hur länge  Min minsta son är 5 år och satte in spiralen kort efter han var född. Så minns inte alls så bra. 

okej då förstår jag och vet lite mer. 

Inte konstigt att inte minnas... Du får nog klarhet i dina cykler så snart det gått några (såvida du inte blir gravid snabbt). Lycka till ☺️
  • EJT
    EJT skrev 2023-07-25 19:33:55 följande:
    Lyckas inte vända bilden rätt, men nu så strax! Får se om det blir starkare streck imorgon eller om detta blir starkaste ÄL-toppen. Sekretet är äggvita sedan 1-2 dagar tillbaka. Otroligt vad munkpepparn verkar ha påverkat min cykel massor, 1-2 veckor kortare än vanligt. Hoppas jag ägglossar och att lutealfasen kanske blir någon dag längre också. 
    Jag tog ett digitalt ÄL-test nu, de är ju enklare att tyda. Och jodå, det var utslag på ÄL-stickan idag! 

Horisonten, du ser mina två ÄL-test i föregående post. Den ena är tagen igår (inget utslag alls) och den andra är tagen idag (positivt test). Du ser att det syns ingen stegring i mina test från dag till dag. 

• EJT

Nu så kanske ÄL har skett! Hoppas det! Har fått en liten temperaturhöjning idag och ÄL-testet visade ju positivt i förrgår. Så rimligtvis ÄL igår. 

Vi får se om tempen håller i sig. Däremot har tempersturhöjningen senaste 2-3 cyklerna varit mycket mindre än vad den var förr i tiden. Så jag hoppas inte på för mycket...

• EJT
    Sparks729 skrev 2023-07-27 10:50:24 följande:

SVAGT POSITIVT GRAVTEST!!! 
    7 dagar innan beräknad mens! 😮

ska åka och köpa ett ordentligt test sen ☺️

så får vi se om det tar sig ordentligt eller om mensen kommer, rädd för att börja fira än! 

Wow, grattis Sparks! Så kul för er!!
  • EJT
    Horisonten skrev 2023-07-27 13:49:51 följande:
    Vad säger vi om dagens äl test?? Är de positiv? tycker de är starkare än kontroll om inte ännu starkare  Men vill höra vad ni säger för kan ju vara önsketänkande också. Hade som äggvita också eller slemmig flytning (ursäkta info) som inte ville släppa när jag kissa för och ta testet så antar att de är bra 🥰
    Tycker också det ser positivt. 

Lycka till! 

Vi fick bara till sexandet en gång (dagen innan ÄL) denna cykel, för det kom så plötsligt och sen var förbi 😅 Svårt att samtidigt ha småbarn för då är det svårt att hinna med!
  • EJT
    Horisonten skrev 2023-07-27 17:58:48 följande:
    Tack 🥰

ja inte lätt och få ihop allting. Vi har ju inte barnen nu men så mycket annat runt oss. Och sambon har ju lite svårt och komma när de är mycket för låser sig i huvudet på honom. Så hoppas vi kan få till ikväll för gick inte nu på dagen. Men hade ju ändå. I måndags och igår. Men skulle ju gärna vilja få till idag och imorgon och söndag iallafall och början av nästa vecka. Men får la se. Bara hoppas. Men då har vi gjort de vi kan ändå. 
    Ja, press är aldrig kul! Hoppas ni får till det ☺️ Svår balansgång.
  • EJT
    Sanlin90 skrev 2023-07-27 20:46:57 följande:

Jag börjar en kur provera idag för att framkalla blödning sen kör jag inositol och ser om det funkar. 

Så kämpigt för dig/er. Håller tummarna för nästa cykel! 
  • EJT
    Horisonten skrev 2023-07-28 13:10:42 följande:

Vad säger ni? Eller tror ni. Översta testet på bilden är gårdagens och understa är idag nyss.  //

Det där testet är absolut positivt, tycker jag! Nu har du nog ägglossning närmsta 24-48 timmarna ☺️
  • EJT
    RazorCandy skrev 2023-08-05 13:45:12 följande:

Hej!
    Här är en till som längtar efter en 2014 bebis.

Jag fick missfall (vecka 7) förra veckan...
    Jag undrar om någon här har erfarenhet av hur lång tid det tar för kroppen att göra sig av med hcg och när ägglossningen möjligtvis kommer tillbaka?

Åh, beklagar. Så svårt när man tänker att den delen är klar och sen är man lite tillbaka på ruta ett. Har tyvärr inget svar på din fråga, hoppas ägglossningen är tillbaka snabbt. 
  • EJT
    Dalkulla1984 skrev 2023-09-04 21:32:50 följande:

Hej
    hoppar in här!
    Jag och min man kämpar för fullt att få ett gemensamt barn. Jag har sedan tidigare 4 barn. För närvarande
    är mensen 12 dagar sen och testen är negativa. Fattar inte vad som händer med min kropp! Mensen har aldrig tidigare uteblivit såhär. Känns skit rent av. Så jobbigt när man kämpar å kämpar månad in å ut å inget skit händer. Känner mig så frustrerad.

Men så tokigt? Jag skulle nästan söka vården för det, om mensen vanligtvis är regelbunden. Hur har detta gått?
Svar på tråden Planera bebis 2024