Inlägg från: skolios |Visa alla inlägg
  • skolios

Min sambo vill inte ha fler barn efter två år försök

Men varför har ni inte sökt hjälp? Det finns nåt som kallas sekundär barnlöshet. Inte helt ovanligt. Men man ska ju söka hjälp när man har försökt utan att lyckas i ett år. Ett halvår om kvinnan är över 36 tror jag.

• skolios
    pandarinen skrev 2022-10-24 23:31:22 följande:
    Vi har sökt hjälp tro mig, men får ingen hjälp då vi redan har ett gemensamt barn. jag har genomgått vissa hälsa prover och allt ser bra ut.
    vi vill inte genomgå en lång utredning på privat klinik, dels rädsla att en av oss ska stämplas som den som inte kan få barn men framför allt är vi inte  redo för ivf behandlingar och den tuffa situation som kan upplevas psykiskt och ekonomiskt.
    Har du genomgått hälsoprover men inte fertilitetstester eller? Har din man gjort några tester?
    Ja om ni upplever problem med att bli gravida men inte vill göra utredning eller ta emot den eventuella hjälp som finns så kan jag inte se hur nån kan hjälpa er. 
  • skolios
    pandarinen skrev 2022-10-24 23:50:09 följande:

Vi får ingen hjälp genom vårt landsting och flera privata kliniker vill inte heller hjälpa oss pga av att jag passerat 40. 

sedan har vi inte den ekonomiska tillgångarna till en privat utredning och flera ivf behandlingar. Oddsen på ivf är inte så höga så de räknar med att vi behöver köpa oaket isåfall.

Dom flesta privata kliniker tror jag har en högre gräns än fyrtio. Fyrtiotvå om jag minns rätt. Ni kan ju börja med att göra en ordentlig fertilitetsutredning för er båda. Det är inte lika dyrt och sen kan ni diskutera tillsammans med kliniken vad som är bäst för er att göra. Det är guld värt att blanda in proffs i processen istället för att bara försöka hemma månad efter månad.
  • skolios
    pandarinen skrev 2022-10-25 09:59:39 följande:

Har du gjort ivf? Fertilitetsutrednimg? Jag har passerat 42. 
    Jag måste kanske helt eneklt acceptera min mans beslut men jsg har svårt att ge upp när jag känner av och har ägglo
    ssning varje månad

Jag har gjort privat ivf och vi fick bra hjälp av kliniken inte bara med själva proceduren utan även att bolla tankar och oro med.
    Jag gissar att du använder ägglossningstest så att du är säker på att pricka in ägglossningen? 
    Vad menar din sambo med att ge upp? Vill han börja använda skydd? Annars får ni försöka ha regelbundet sex var tredje dag under hela cykeln utom mens.
  • skolios
    pandarinen skrev 2022-10-25 21:50:57 följande:
    Har du haft inplanerat sex,  under 2 års tid? Låter inte så, det tar död på sexlivet, det är inte kul längre,  Art då få hobon att ha sex 3 dagar i vexkan, när jag inte kan få honom att vilja ha sex 2 dagar i månaden längre. Nä, det skulle inte ens jag orka.
    Enda som känns sorgligt är att jag tänker på att tänk om det var den här månaden som jag hade blivit gravid? Kommer aldrig få veta det...
    Det tog oss flera år att få barn så vi har haft mycket planerat sex.
    Jag sa var tredje dag, inte tre dagar i veckan.
    Vad är problemet egentligen då, att han inte vill ha mer sex?
Svar på tråden Min sambo vill inte ha fler barn efter två år försök