daniel2003 skrev 2022-10-23 06:41:55 följande:
Hur stå ut med allt bråk och tjafs?
Jag har två barn barn på 3 och 6 år. De bråkar en hel del mer varandra och även med oss föräldrar blir det lätt konflikter och det ska tjafsas om de mesta som ska göras. Jag börjar bli rejält trött på det och undviker att göra saker med barnen bara för att jag inte orkar med dessa bråk 8m allt. T.ex spela sällskapsspel gör vi knappt längre så äldsta blir så sur om hon inte vinner eller leder hela tiden.
En anledning är säkert min bristande ork då jag sedan barn 2 slutat träna, att äter sämre och gått upp mycket i vikt men om säkert inte ha hela förklaringen.
Hur gör ni för att stå ut med alla bråk och allt tjafs? Jag vet att jag har ansvaret men jag fattar inte hur ska ska stå ut med det bara.
Du har en 3-åring som är inne i sin första trotsålder och en 6-åring som är inne eller på väg in i "lilla tonåren". Du är trött, har dåliga vanor och mår inte helt bra själv. Inte ett dugg konstigt att orken tryter.
Börja med att fundera över vad du kan förändra för vanor gällande dig själv för att må bättre.
Vad gäller sällskapsspel så är det bara att ta diskussionen med 6-åringen att man kan inte vinna hela tiden och att ingen gillar en dålig vinnare (eller en dålig förlorare som surar ihop för att hen inte vann). att då är det ingen som vill spela spel med barnet. Har själv haft den diskussionen med mitt ena barn när han var i den åldern (och periodvis fortfarande trots att han nu är 9 år).
Finns det någon trend i när barnen bråkar mer eller mindre? Tex om de är ordentligt aktiverade kanske de bråkar mindre. Sen får ni helt enkelt se till att dela på barnen, ena föräldern gör något med ena barnet och den andre föräldern tar det andra barnet, och sen nästa gång är det tvärtom. Både för att barnen ska få egentid med en förälder och för att få en mer harmonisk tillvaro.