• AndreaBD

Socanmäla?

Vad är det för vits att anmäla till soc? Den tjejen verkar ha akuta problem just nu. Och eftersom föräldrarna just skiljer sig, så verkar det ju rimligt att anta att det är en stor del av anledningen. Det kan inte soc göra så värst mycket åt heller.

I den situationen skulle jag nog ta ett snack med tjejen själv. T.ex. skicka hem henne när hon beter sig illa. Säg till henne att hon är välkommen om hon är just och trevlig. Om hon så gärna vill slippa vara hemma, så är det ju väldigt användbart. Jag skulle faktiskt ha försökt reda ut konflikten mellan tjejerna. Om du gör det, får du försöka vara neutral - kanske förbereda din dotter på att du måste vara neutral där. Och sedan verkligen låta båda berätta, försöka få till det att det inte bara är den andra tjejens fel (eller åtminstone att hon inte menade att vara elak). Ingen får tappa ansiktet liksom. Du har ju en stor fördel om den tjejen sedan litar på dig och lyssnar på vad du säger. 

• AndreaBD
    Anonym (Cilla) skrev 2022-10-21 08:16:42 följande:

AndreaBD, jag tycker att det vore ett bra förslag, men det är skolans uppgift, inte mammans. Det är hennes egen dotter som blir utsatt för en tjej som tar ut sitt lidande på en empatisk kompis. 
    Min dotter skulle jag skydda med mitt liv mot sådant. Om man tidigt lär sig att ta emot skit så kan det ta lång, lång tid att bli av med beteendet, som byggs in i själva kroppen. 

Jag skulle fullständigt strunta i vems uppgift det är om jag vill lösa situationen för mitt barn. Och det som händer hemma hos dem är förstås inte skolans uppgift. Dessutom är det mycket möjligt att skolan redan har gjort något sånt, men det kan behövas mer. 

Det är klart - om man tycker att det är för negativt för ens eget barn, så kan man ju försöka stoppa kontakten helt. Men det kan ju också vara tvärtom, att man växer av att ha kommit vidare där. Det är bara TS själv som vet hur illa situationen är. 
Svar på tråden Socanmäla?