Socanmäla?
Hej!
Min dotter (X) som är 9 år har en kompis (vi kan kalla henne Y) som inte verkar ha det bra hemma och jag undrar vad man skulle kunna göra för att hjälpa henne.
Anledning till oro:
Y vill aldrig gå hem o vill desperat hänga med någon annan hem.
Hon kallar ibland mig för mamma o har sagt till dottern att hon hade velat att det var så.
Hon har stulit saker av min dotter.
X gav kompisen mitt mobilnummer (eftersom hon inte har någon mobil själv) varpå Y fullständigt sms-bombar henne o mig Det har lugnat sig något nu men innan kunde det vara 10-40 sms om dagen o svarar inte dottern genast har hon skrivit taskiga saker (jag skrev då att jag blockar hennes nr om hon skriver dumheter).
Hon manipulerar dottern att passa upp på henne genom att hota om saker,ljuger,
vänder alla mot varandra intrigerar o har börjat slå X om hon inte gör som hon säger berättade X ikväll.
Föräldrarna ska skiljas o mamman flytta tretti mil bort men ska inte flytta ut förrän om ett år av nån aanledning.
Mamman är sjukskriven för depression, fadern tycks ha grav adhd och har ruttna tänder men är hyfsat trevlig när man möter honom.
När en annan förälder sms:at något om att Y sms:at elakheter till hennes dotter skrev han nåt i stil med "sluta själv". Att prata med honom verkar alltså rätt svårt.
Y kallar min dotter fula ord, idiot osv men måste absolut leka varje dag annars blir hon arg. Dottern tycker om att vara med henne endel förhon är ju snäll också, men jag tycker inte om det. Jag försöker lära henne att säga ifrån osv men hon är så mån om allas känslor. Riktigt hur illa det var har jag inte vetat förrän ikväll.
Vad tycker ni om alternativen:
Låta dem vara o uppmuntra dottern att sätta gränser (Y är så mot andra oxå men mest mot X som är så snäll)
Prata med deras lärare
Göra anonym socanmälan (kan man maila anonymt?)
Prata med X (lär drabba Y) eller med föräldrarna som verkar slå ifrån sig allt?
Jag är själv ingen perfekt förälder men den här tjejen verkar inte ha det bra hemma.