Inlägg från: Anonym (Nope) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nope)

God mat

Anonym (Fisky) skrev 2022-10-20 13:39:09 följande:

Åh! Det är verkligen modigt gjort att skita i sin hälsa och bara äta sån mat! Önskar man kunde göra det! Abborre innehåller tydligen extremt höga halter av gift Spec kvicksilver som aldrig lämnar kroppen utan ansamla sig i hjärnan och orsakar förr eller senare en propp 

• Anonym (Nope)
    Spigger86 skrev 2022-10-20 14:21:24 följande:
    Även om man fiskar den ur skogstjärnar?
    Insjöfisk har högre halter än fisk från hav. Folk äter abborre ändå utan att oroa  sig. 
  • Anonym (Nope)
    klyban skrev 2022-10-25 16:00:28 följande:

Nja, det beror ju på vart sjön är belägen och om den har varit i kontakt med för industri genom vattendrag eller avfall.
    Men jag har för mig man släppt de flesta sjöa fria nu, då halterna är så låga.
    I alla fall runt mig har de dragit tillbaka....

Oavsett vad du har för dig eller var du bor så är detta iaf vad Karolinska Institutet påstår.  
  • Anonym (Nope)
    klyban skrev 2022-10-25 16:52:14 följande:

Det som står där säger väl egentligen ingenting, mer än mycket allmänt om kvicksilver.
    Men såg när jag läste lite att en del kommer ifrån luften också, det borde jag kommit ihåg.

Dock har en del sjöar och vattendrag tappat sina varningar, dock ej viskan som jag har för mig är den mest kvicksilverhaltiga vi har i Sverige, även om det mesta idag ligger djupt nere i sedimentet.

Ok det säger ingenting...det var en märklig tolkning. Bara för att den säger emot din kanske? 
    Naturligtvis ska vi gå på dina "har för mig" och sjöarna i din omgivning. Vi säger så. 
    Usch vad dåligt av KS att fara med osanning! De borde väl kollat med dig innan! 
Svar på tråden God mat