Inlägg från: Kalasmink |Visa alla inlägg
  • Kalasmink

Flytta norrut?

Jag fyller snart 32 år. Ensamstående. Utbildad lärare med goda referenser och kan i princip få jobb var som helt i landet. Funderar på att flytta norrut, är jag helt knäpp?

Lite om mig: Född och uppvuxen i Skåne. Har arbetat i Stockholm sedan 8 år tillbaka. Men är så less på allt som har med Stockholm att göra. Jag festar inte. Jag hatar tunnelbana/pendeln. Jag har inga fritidsintressen så det enda jag gör är jobba och sitta i soffan när jag kommer hem. Shoppa gör jag ibland, men beställer mest på nätet. Beställer mycket hämtmat och det är väl det enda som är bra med Stockholm - alla ställen som har nattöppet. 

Det är tufft att arbeta i skolans värld. Ibland funderar jag på att skola om mig. Men egentligen så älskar jag mitt jobb. Jag funderar därför på om det är jargongen och förväntningar i Stockholm som är problemet. 

Jag funderade på Kiruna. Eller kanske Luleå. Umeå? Arjeplog! Mina tankar är all over the place. 

Vad ska jag tänka på om jag flyttar upp? Suck, hoppas någon har tid och ork att ge mig lite input. Annars tackar jag för att du tog din tid att läsa mina röriga tankar :)

• Svar på tråden Flytta norrut?
  • Kalasmink

Klimatet är absolut något som jag har oroat mig för. Jag tror på uttrycket kläder efter väder men vilka plagg och hur många blir nytt för mig :) Däremot vet jag inte riktigt hur det kommer gå om jag kör ner i ett dike eller sladdar med bilen. Kan tänka mig att det tar tid innan man får hjälp!

Jag umgås inte med så mycket folk då jag är dränerad efter jobbet. Har släkt kvar i Skåne och vi hörs per telefon, funkar för mig. Om jag hittar en eller två vuxna att kunna samtala med så är jag nöjd. Men samtidigt är Arjeplog nog för litet, i alla fall till att börja med.

Just nu arbetar jag också nära mitt boende. Kör till jobbet. Men det tog ett par år innan jag hade råd med bra boende och bil. Jag började ju på minus ett par hundra tusen (i studielån)...

Angående lön är jag inte särskilt orolig. Med min behörighet får jag bra erbjudanden. Har redan två erbjudande i en av ovannämnda orter som matchar min lön i Stockholm.

Umeå kanske är mer aktuellt. Inte för litet. Studentstad så kanske något bättre mentalitet, ja. Jag har också funderat på Dalarna som ju är lite närmare. Men jag har fått uppfattningen om att det förekommer en del vi och dom tänkande pga invandring. 

• Kalasmink

Jag har inte upplevt kallare än minus 18 och då var det vindstilla... Men 30 minusgrader och sen lite vind och snö på det, det låter kallt. Nu skäms jag lite men jag är utomhus ca 5 minuter om dagen. Jag tror det är därför jag är lite obrydd när det kommer till kylan. Och så föreställer jag mig att element och eldstad är igång när man är inomhus. 

Men om jag lämnar min fantasivärld så är 5 min i 30 minusgrader en evighet om man går klädd så som man gör i södra Sverige. Måste utöka min garderob, helt enkelt.

Jag är bara jag skrev 2022-10-17 22:18:26 följande:

Du är ju flyttbar igen om det nu skulle skuta sig och du inte trivs. Men kolla runt lite till innan du bestämmer dig. Jag är född där uppåt och minns den djävulusiskt kalla vintern 85-86. Det var ca 2 månader på raken med drygt 30 minusgrader. Då pratar vi inte långkallingar och fingervantar inte utan en helt annan arsenal kläder!

Svar på tråden Flytta norrut?