Inlägg från: Anonym (Loui) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Loui)

Varför väljer man ett sånt liv?

Anonym (Lärare) skrev 2022-10-17 22:21:40 följande:
    Nja det där är en sanning med modifikation ..ditt exempel haltar? trots att läraryrket kräver lika lång högskoleutbildning som många andra klassiskt manliga akademikeryrken så ligger lärarlönerna låååångt under de lönerna ..men visst vi har fått upp lönerna liiite framför allt i storstadsregionerna?och då framför allt fått upp ingångslönerna ..för de av oss som jobbat i många år hänger inte lönerna med..
    ( o apropå TS? jag skrev inte 2.0 på högskoleprovet?dock 1.9..men att jobba administrativt och bli rektor har aldrig lockat mig..jag vill jobba praktiskt med våra barn..att möta dessa barn varje dag och lyckas nå fram med  min undervisning till varje barn - det är det som ger mig arbetsglädje ?o läkare?nej?allt för mycket matte ? sen skulle jag kunnat tjäna bra mycket mer på ett mycket mindre kvalificerat jobb?.det hade räckt att ställa mig på golvet  och jobba skift på ett av våra större företag ..) 
    Tyvärr tror jag sämre löner och sämre arbetsförhållanden hänger samman med könsfördelningen i yrket. Ju fler kvinnor som arbetar i branschen ju sämre lön och ju sämre arbetsförhållanden. Inte pga orättvisa utan för att en  kvinnlig norm med överarbetade, byrokratisering, överdemokratisering då påverkar yrket i negativ riktning. Detta syns mycket tydligt beträffande lärar- och läkaryrket.
  • Anonym (Loui)
    Anonym (Trolly) skrev 2022-10-17 22:34:25 följande:

Fast kan man säga att det är en trolltråd om det är ideer som uttrycks? Det mest trolliga är väl utsagan om de intelligenta människor som valt bort läkaryrket, och sådana finns ju i verkligheten. 

Sedan att tråden startats för att provocera fram reaktioner utan att ts önskar klä skott för dem, det må vara hänt. Själv är jag glad att tråden inte samlat upp medhåll. Det hade varit värre. 

TS har en ungdomlig syn på karriär och framgång.

För egen del ser jag det som en förmån att få bidra, inte för att det får andra att se upp till mig utan för att man kan förbättra livet för sig själv och andra.

Människor kan sedan bidra på olika sätt. 
  • Anonym (Loui)
    Kockobello skrev 2022-10-17 22:55:16 följande:
    Därför att om du tjänar bra och sparar och investerar kan du i bästa fall sluta jobba och ägna dig åt vad du vill i stället? Det är väl roligare det än att leva från lön till lön?
    Man ska inte jobba för att få göra det man vill. Man ska jobba med det man vill.
  • Anonym (Loui)
    Anonym (Han) skrev 2022-10-17 23:09:50 följande:

Vad jag menar är att det är så enkelt att plugga i Sverige med studielån och ändå väljer normalbegåvade människor att byta blöjor på gamlingar? 

Det blir som att fråga varför det finns de som är överviktiga och otränade när man kan vara vältränad.

Inte alla men många människor är ofta lata och väljer det enkla beslutet i stunden.
  • Anonym (Loui)
    Mrs Moneybags skrev 2022-10-18 07:09:10 följande:
    Det låter som en riktig i-landsinställning.
    Ja, vi har kommit längre än U-länderna.

Slänga bort halva livet på något man inte gillar att göra. Slöseri.
Svar på tråden Varför väljer man ett sånt liv?