Inlägg från: StudierKemi |Visa alla inlägg
  • StudierKemi

Är det såhär enkelt? (Attraktion i fokus)

Är det möjligtvis så att ett förhållande är som mest hållbart när man älskar varandra, och därför visar mannen det genom att respektera kvinnan och inte tjata på henne om att få sex? Och kvinnan i sin tur visar att hon älskar mannen genom att vilja ha sex med honom regelbundet, ca 2 gånger i veckan? Att hon är sugen och sexig i rörelserna och är ute efter närheten?

Jag har sett att om någon av personerna i förhållandet bryter dessa outtalade regler så blir det genast problem i relationen, med tanke på vad man har läst här på FL (Om mannen inte slutar tjata om sex, och blir som en otröstlig son till kvinnan (ingen riktig man). Eller om kvinnan inte känner attraktion mera och bara vill ta avstånd). 

Jag tror att det är viktigt att kvinnor väljer partner p.g.a. attraktion och aldrig någonsin gå efter pengar. Annars faller alltihopa.

Sant eller falskt?

Frivillig låt: 

Britney Spears - Breautiful (Drop dead)

">

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det såhär enkelt? (Attraktion i fokus)
  • StudierKemi
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2022-10-17 21:35:46 följande:

Falskt. Det räcker inte att låta bli att tjata om sex för att kvinnan ska vilja ha sex.

Om han varken tjatar om sex, gör 50% av städningen, matlagningen samt barnuppfostran, och även ser snygg ut, vill kvinnan ha sex då? För om inte du vill ha en snygging som uppför sig så som jag nyss sa, då blir han genast tagen av någon annan of course? 
  • StudierKemi
    StudierKemi skrev 2022-10-17 22:17:42 följande:
    Om han varken tjatar om sex, gör 50% av städningen, matlagningen samt barnuppfostran, och även ser snygg ut, vill kvinnan ha sex då? För om inte du vill ha en snygging som uppför sig så som jag nyss sa, då blir han genast tagen av någon annan of course? 
    Jag har ALDRIG det problemet att jag inte vill ligga, såvida klockan inte är efter 23 på natten, eller om jag är sjuk. Men annars om min pojkvän kommer in spontant 1 dag i veckan så kan jag inte vänta med sex. Jag får allvarliga abstinensbesvär utan sex med honom. Men däremot har det varit något av ett tvång att ha sex med tidigare pojkvänner, och de 2 viktigaste faktorerna till varför jag inte hade lustkänslor i det förflutna var brist på attraktion samt det att de visade desperation efter sex (vilket man verkligen inte får göra). 
  • StudierKemi

Oj, jag citerade fel. Klockan är för sent på natten helt enkelt. Jag ville citera "välj användarnamn".

• StudierKemi
    New Dawn skrev 2022-10-18 10:47:17 följande:

Nej det är självklart inte så enkelt.
    Det är klart att attraktion har betydelse för sexlust, men din slutsats är väldigt fyrkantig. En kvinna kan välja en man som är väldigt attraktiv och hon kan känna attraktion, men trots det kan sexlusten förändras i långa relationer, av många olika anledningar. Människor förändras och i relationer förändras man också. I början kan man tända på minsta grej. En hand på låret, en lätt beröring, en kyss, eller en blick. Efter flera år krävs mer för att tända. Hur man hanterar det har nog stor betydelse för det fortsatta sexlivet. 
    Jag tror tom att det kan vara en nackdel om man väljer relationer för mycket på sexuell attraktion, om det egentligen är rätt mycket annat som inte riktigt passar. Kanske blundar man för olikheter om attraktionen är stark och anpassar sig pga förälskelse. När vardagen kommer i kapp och spänningen mellan den minskar kan sexlusten minska. 
    Dessutom kan det ju vara så att mannen vill ha mindre sex en kvinnan, eller lika ofta. Du förutsätter att män alltid måste "låta bli att tjata". Konstig slutsats. 

Om saker känns komplicerade så tror jag inte att du väljer attraktiva män nog. Man förlåter nog det mesta om det är en alfa-hane och pudding i fråga, som andra kvinnor flörtar öppet med och vill ta ifrån dig. Jag tror inte att man hakar upp sig på detaljer och tjafsar med dem män som tillhör 0,1% av dem alla. Det räcker att du vänder ryggen till så snor någon honom. Under sådan press skulle kvinnan börja tänka om antar jag. Om gubben inte är snygg och dessutom passerat medelålder och har inget hår kvar på huvudet, då får man köra runt med honom och göra sig svår och göra läget svårt. Ställa ekonomiska krav för att han har ingen annan i världen som ändå vill ha honom...

Sådana män är skit-tråkiga att ha att göra med, och jag förstår mig inte på kvinnor som vill bygga relationer på pengar framför attraktion. Jag personligen vill gå runt som på droger (kärleksdroger) som renar min hela kropp, men i utbyte måste jag  tvingas klara mig själv ekonomiskt... Men ändå är det värt om mannen ser sjuukt het ut. Vill ha passion och hett sex framför en villa med en halvdöd gubbe. Då känner jag mig nästan död jag med. Jag har behovet av att ligga där i min säng när alfan inte är med mig och tanken på honom ska få mig ibland att verkligen Brinna Upp i åtrå, brinna som ett litet papper. Men visst, välj bort sann attraktion för pengar, alla gör som de vill. Men kvinnorna vill inte ha sex av förståeliga skäl längre fram med män som inte ser bra ut. Att säga annat är att lura kvinnan!!!
  • StudierKemi
    Fiona M skrev 2022-10-19 09:43:29 följande:

Du har i ett par år skrivit spaltmeter om personlighetstyper, på senare tid gått vidare till den rent ekonomiska aspekten där man kan köpa sig attraktion, och nu... detta?

Hur kommer det sig att du hoppar från metod till metod, tror stenhårt på ngt och ändå är så osäker?

Jag utforskar olika metoder som finns, det är sant. Jag har lärt jättemycket samt utvecklats av att läsa om vilka personlighetstyper som finns bland människor. Min läggning och preferens har blivit "empater", alltså räcker det inte att mannen ser ut som en 10-poängare. Därav duger bara 1 man på 1000 åt mig (jag kommer att dö själv om pojkvännen lämnar mig, lol). Trots att jag utvecklats på några år och bytt några åsikter, så håller jag fortfarande fast vid att det är bra att känna till myer briggs. Jag brukade dela den här bilden till andra i deras trådar minns jag:

Den vanligaste mannen är ISTJ, blå kurva (I=introvert, S=sensor/jordnära, T=tänkare, J=judger/planerare). Den mannen har ett pengafokus och kommer välja partner efter att det delas gemensamma ekonomiska intressen. Sexlusten är relativt låg, och mannen är mycket lojal och "ISTJ's word is as good as gold". Det är en man som blir väldigt ofta vald av kvinnan (se cirkeldiagrammet ovan). Min morfar var en ISTJ och han var min mormors försörjare, trots att jag vet (efter samtal) att min mormor är en asexuell person. Alltså är denna typ av man många kvinnors dröm. Min bror är en ISTJ och min mammas kommentar om honom är att "han har ärvt enbart sina föräldrars bästa egenskaper". Jag som hans syster instämmer helt. Han är civilingenjör och hjälper mig i matematik t.ex., utan att förvänta sig något tillbaka. 

Jag själv är en INFJ, röd kurva (I=introvert, N=drömmande/intuitiv, F=känslostyrd, J=judger/planerare). Om man är en sån så lever man lite i en egen värld. Jag är sällsynt tyvärr (om man ser till cirkeldiagrammet). Och i mitt fall var det väldigt viktigt att få utforska myer briggs, för att jag skulle få bekräftelse på att jag inte är knäpp, utan enbart sällsynt. På samma sätt som de som har orange-hår och mobbas för detta, så behöver de hitta någon källa till bekräftelse att det är inget fel på dem trots att de är sällsynta. På samma sätt var det i mitt fall, fast det här med personlighetstyp. I vissa fall är det livsviktigt att veta vad myer briggs är.

Efter att ha utforskat myer briggs under lång tid så är jag t.o.m. kapabel att behålla en pojkvän som har social kompetens, är älskad av alla tjejer i klassen, och är svin-snygg. Den ni. :) Kunskap är makt. Men en dag kunde jag dra slutsatsen att myer briggs är inte lika viktigt som det som vilket kön man tillhör. Alltså, det säger en hel del om mig vilken personlighetstyp jag är, men det är ännu viktigare att veta om det är en "kvinna" eller "man" som man pratar om, detta säger ännu mer. Jag skulle inte kunna dra en sån slutsats om jag inte var påläst inom andra områden först dock. 

När vi var grottmänniskor så fanns det några få alfahanar som fick alla honor, och alla andra (extremt många) ap-män fick vara incels och klara sig utan någon hona. Den moderna människan blev lite pissed på kvinnornas mentalitet, så man bestämde sig för att skära bort kvinnornas utbildning ur deras liv (för några hundra år sedan), så att de skulle få en man vardera som skulle ta hand om dem. Så att kvinnorna tvingades att ha en man var. Detta blev ju inte särskilt lyckat, som vi alla vet, och det ledde bara till massa äktenskap där man inte hade sex, p.g.a. att kvinnan inte var attraherad av försörjaren. Nu har man släppt kvinnan fri igen och vi är tillbaka på ruta 1 med många ensamma män igen. Som det nästan alltid har varit...

Fortsättning följer... Jag vill inte riskera att min text försvinner. Brb.

• StudierKemi

Jag har tidigare varit aktiv på dejtingmarknaden och samlat på mig många nya erfarenheter. Jag är inte född med all kunskap, denna kommer steg för steg. Jag har råkat ut för några tråkiga erfarenheter samtidigt som jag har gett andra män också tråkiga erfarenheter. Har märkt att män tror att det är något fel på min sexualitet om jag inte vill ligga med dem. Det kunde komma meddelanden från överviktiga 50-åringar (till 30-åriga mig), eller meddelanden från killar med lite deformerat ansikte, och alla de i fråga ville ligga, och de förstod inte för allt i världen varför jag inte vill göra sex med dem. Min vilja kom som en chock för dem...

Jag vet inte vad det är för fel på folk ibland... Men jag tror att det är viktigt att killar förstår att de måste kompensera sina brister ekonomiskt. Jag utgår från att de individerna på dejtingsidan vill ligga lika gärna som jag (med RÄTT person tycker jag), men man får inte tro att allt i livet kommer gratis. Jag gillar att skapa lite regler för allas trevnad, därav upplever vissa mig som fyrkantig. Jag vill att sex ska vara möjligt för alla, MEN man måste kompensera sig när man ser ut som en alien i ansiktet. Eller om man är autistisk och svår att stå ut med. Men självklart ska alla få ha sex om det är det man vill ha. Vi måste utveckla sexrobotar så fort som det bara går... Jag personligen tycker att vi borde tillåta prostitution i Sverige under strikta former. 

Med det menar jag att det borde kosta killen 5000 kr/timme att få ligga. Jag vill att folk har med sig detta, att det är en oerhörd uppoffring för kvinnan att ha sex med någon som hon inte vill. Det är egentligen för mycket begärt, och jag själv skulle ALDRIG legat med någon som jag tycker är oattraktiv inte ens för 5000 kr. Killar måste verkligen förstå detta som är markerat i fet stil. Men eftersom jag har observerat att vissa kvinnor lämpar sig för detta (psykiskt friska, starka kvinnor) att de ger män sex för pengar, samtidigt som män verkligen vill ha sex och vi borde tänka på båda könens behov, så tycker jag att man kan dra slutsatsen att prostitution under vissa omständigheter fungerar. (Han på bilden håller i pengar):

Det är lite knepigt det här med för hög sexlust och för låg sexlust, för att det ställer till mycket på dejtingmarknaden. Om vissa män var ärliga (jag själv vet vilken personlighetstyp detta är, men andra kanske är osäkra) och sa att de har problem med att stanna kvar i förhållanden när sexlivet upphör för länge, så skulle ingen kvinna vilja ha dem. Det skulle kännas som för mycket press och hot. Och om vissa kvinnor var ärliga och sa att de har problem med att bibehålla sexlusten i förhållanden, så skulle ingen man vilja ha dem.

Får jag vara lite fyrkantig nu för allas trevnad, eller är det förbjudet? Jag tycker att man ska ingå i relationer där man har sex 2 gånger i veckan (undantags fall 1 gång i veckan (vissa perioder), men man ska pusha sig själv och fatta att sex är viktigt). Om man inte kan ge detta så ska man inte söka sig till dejting tycker jag. Jag ser detta som outtalade regler. Om sexlusten är lägre än 2 gånger i veckan så måste man vara ärlig om detta från hela början, men då blir man bara ratad som kvinna. 

Så båda är nöjda i paret om det inte är för mycket och inte för lite sex. Jag är diplomatisk och då vill man ha båda sidor nöjda. Hur får man en kvinna att vilja ligga så ofta som 2 gånger i veckan? Jo, mannen måste vara attraktiv. Det går ju inte annars, det blir som en mardröm annars att ligga annars, inte som sex ska kännas alltså. Därför började jag prata om hur viktigt attraktion är och att man inte borde gå efter pengar när man är kvinna. Därför gjorde jag denna tråd. Allt faller ju annars. Alternativt om kvinnan har naturligt låg sexlust och ändå vill ha någon, så måste hon spara undan lite kapital och få pengafokus, så kan hon ha som huvudmål att köpa hus med en man som enligt myer briggs är ISTJ, eller annan personlighet som inte är känslostyrd, samt är planerande/organiserad och inte är lekfull och sexsugen. 

Både kvinnan och mannen måste tänka på utseendet, ingen slipper detta. Man måste inte ha en viss ålder för att finna kärleken, och inte nödvändigtvis några speciella proportioner, men man måste vara byggd av nyttig mat och ha sund BMI. Annat är bara omognad om man inte ser detta, att lite smalare individer får fler val på dejtingmarknaden. Och om det är väldigt bekvämt att hålla högre BMI och man vill dejta ändå, så måste man kompensera detta mycket ekonomiskt. Det är inte schyst mot andra parten annars... Ingenting kommer gratis of course... Så, det var mina svar på frågor. :)

• StudierKemi
    New Dawn skrev 2022-10-19 14:34:44 följande:
    Du är fyrkantig, men du får givetvis vara det. Av någon anledning tror du att du ska lösa detta med attraktion, lust och sexuella relationer som en ekvationen. Där du försöker ta reda på vad x och y är. Problemet är att man inte kan prata om mänskliga relationer som om de vore en matematisk ekvation, eller via tabeller och cirkeldiagram.

Först och främst. De flesta kvinnor väljer män de attraheras av, inte av pengar. Dessutom är det betydligt fler män än några få män som hittar kvinnor att ha sex med. 
    Dessutom så kommer inte utseende vara den enda parametern när det gäller sexlust. Det är så otroligt mycket fler aspekter som spelar in. Inte nog med det, även kvinnor som har riktigt snygga killar kan tappa sexlusten efter flera år tillsammans. 

Din tanke att man ska räkna med att ha sex 2ggr i veckan är en märklig tanke. Jag tror det vanligaste är att man vill ha sex ofta i början. Frekvensen kanske inte sjunker  märkbart förrän efter 5-10 år, eller mer, och det kan man ju sällan förutse. Dessutom är relationer olika. Bara för att man kanske tappade sexlusten efter 5 år med en tidigare man är det ju inget man räknar med ska ske med en ny man. I min förra relation sjönk känslorna lite stegvis, men efter ca 15-20 år hade jag inte så mycket känslor kvar. Det är dock inget jag förväntar mig ska hända i min nya relation. Om lusten sjönk efter 2 år, borde jag förutsätta att det är så det kommer att bli? 
    Sexlust kan ju även sjunka pga småbarnsåren eller annat.
    Om man aldrig haft en relation, hur ska man då veta hur ofta man kommer att vilja ha sex?

Det finns saker som inte får kompromissas i relationer mellan människor. Det ska vara lika självklart att ha sex 2 gånger i veckan med sin partner, som det är självklart att en nyfödd måste bröstammas. Spädbarnen behöver den närheten som amning ger och man har sett på barnhem att väldigt småbarn har blivit deprimerade och dött när ingen rörde vid dem eller brydde sig om dem. Dessutom handlar det inte om enbart närheten som amningen ger, det finns näringsämnen och antikroppar som inte kan efterliknas på labb i ersättning men som istället finns i bröstmjölk. Därför ska man amma och påtvinga närhet till nyfödda även om brösten gör ont och blöder lite grann. Ibland läker blödningen relativt fort och man ska genast vara igång och amma igen. Kvinnor ska inte vara ego och amma bara om de känner för.

Du är mycket mer egoistiskt lagd än mig, New Dawn. Jag är mer service-inriktad till dem jag älskar och jag är den som masserar mannen hårt med mina relativt små händer (jag har lite mina egna proportioner och mina händer är under snittet när det gäller storleken) och jag får då någon annan tjänst tillbaka, i form av att han antingen skruvar ner eller skruvar upp en möbel. Det är tjänst mot tjänst som gäller även om man inte pratar om det, allting är outtalade regler. Hur betalar det nyfödda barnet tillbaka för att man har genomgått en förlossning och ammat den och gett den hobbyer, aktiviteter och ett intressant liv (Något som man inte får välja, man ska ge sitt barn allt detta ovannämnda. Egoism är inte tillåtet)... Det vuxna barnet får inte överge sin/sina föräldrar när de är gamla. Man ska hedra sin fader och sin moder, sa Gud till Moses, och detta skrevs ner bland de 10 budorden.

Återigen får inte egoistiska skäl avgöra någonting. Man ska finnas där för sina föräldrar i vått och torrt, punkt slut. Men om vi går tillbaka till det här med partnerskap och sex. Jag har läst på FL att vissa tycker att om en i förhållandet inte vill ha sex, så är det en sån otroligt elak sak att säga. Det är lika elakt som att säga att partnern inte får äta grönsaker, eller att denna inte får träna och hålla kroppen frisk. Det är helt galet elakt att ta bort sexet permanent från den man "älskar". Ser du ens detta själv, New Dawn? Att om man är en familj med barn, och mannen och kvinnan kände varandra länge och dejtade i 5 år + innan de gifte sig, och plötsligt säger kvinnan att det aldrig mer blir sex, för att hon hade bara sex för att få barn, och nu har hon ingen lust att ge den närheten, och att familjeterapi behövs inte...

Är det okej att säga så och vara omåttligt egoistisk?

Är en dumpning av kvinnan självklar i det här fallet?

Kunde man förebygga en sådan familjesplittring?

Svar på tråden Är det såhär enkelt? (Attraktion i fokus)