Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?

Rataxes skrev 2022-10-26 13:56:00 följande:
    Rimligt att lägga sig på t.ex. Schweiz nivå på ca 0,5 %
    Ännu hellre avskaffa allt utom katastrofbistånd. Den som vill kan då istället stödja valfri hjälporganisation med egna pengar istället för att göda diverse despoter med korruptionspengar.
    Är det inte mer rimligt att Schweiz lägger sig på 1%?

Vilka katastrofer? De kan man också försöka reducera till noll i sitt eget huvud precis som man försöka reducera Sveriges och svenskars påverkan på den globala miljön till noll.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2022-10-28 06:54:43 följande:
    Det är bara bra om dessa aktivister försvinner från myndigheterna. Myndigheter skall vara neutrala och upprätthålla lagar. Inte vara ett verktyg för enskildas privata övertygelse.

Per Gudmundsson gamla scoop på SvD om hur anställda på MigV jobbade över på semestern för att ge så många permanenta uppehållstillstånd som möjligt innan en ny, striktare lag, började gälla. 

www.svd.se/a/r2Ode/asylaktivism-pa-migrationsverket

.
    "SvD Ledare har begärt ut mer detaljerad statistik från Migrationsverket. Tittar man vecka för vecka, och dag för dag, blir skeendet ännu tydligare. Veckorna före regeländringarna ökade mängden avgjorda ärenden stegvis för att nå en kulmen precis innan åtstramningarna trädde i kraft. Tisdagen den 19 juli, dagen innan de nya reglerna infördes, mer än dubblerades antalet avgjorda ärenden, från 411 på måndagen till 995 stycken på sista dagen med de gamla reglerna. Samtidigt nådde andelen bifall 87 procent.

Onsdagen den 20 juli började de nya stramare reglerna gälla. Antalet avgjorda ärenden sjönk ner till mer förväntad semesternivå: 213 avgjorda ärenden varav 54 procent bifall."
    .

Som borgerlig väljare har jag förväntningar på att den nya regeringen tar tag i detta problem.

Återinförandet av tjänstemannaansvar är en bra början
    För det första är SD inte är borgerligt parti. För det andra kommer du och ditt SD aldrig att få ett direkt inflytande över svenska myndigheters arbete. Sveriges myndigheter kommer inte att i likhet med vad du önskar dig att styras av politiker som Björn Söder eller några andra politiker för den delen och hur de personligen anser att myndigheter ska använda lagarna.

Man följer det regelverk som är på plats, inte det som eventuellt gäller i framtiden och naturligtvis avslutar man så många ärenden som möjligt för att allt arbete man lagt ner tidigare inte ska vara ogjort. 
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2022-10-26 11:52:33 följande:

En inte helt oviktig effekt är att man verkar börja rensa ut myndighetsaktivister

www.aftonbladet.se/nyheter/a/3EEngP/brak-pa-migrationsverket-efter-tidoavtalet-vill-bara-grata

Anställda på MigV vill inte följa regeringens direktiv utan begär tidigarelagd pension, bland annat.

Bra. De är tjänstemän. De har betalt för att driva regeringens politik oavsvet vad de själva röstade på. Klarar de inte av det får de jobba med någonting annat.

Nej, ditt SD kommer inte att få säga upp folk som vill gå i tidigare pension.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2022-11-02 18:21:32 följande:
    Fler myndighetsaktivister för den nya regeringen att plocka bort.
    Bra att du skriver i klartext att ditt SD vill ersätta tjänstemän med SD-trogna.
  • nihka
    Kockobello skrev 2022-11-02 22:30:50 följande:
    Ja, bort med aktivisterna.
    Yes! Alla som inte röstar på SD är aktivister och ska genast entledigas!
  • nihka
    Kunniglingvist skrev 2022-11-02 22:53:27 följande:

Den här lösningen är den värsta tänkbara för alla andra partier utom SD. När det var uppenbart att högerblocket skulle ta makten var det enda jag önskade mig att SD skulle sitta i regeringen. Nu fick de igenom all politik och slapp sitta i regeringen under lågkonjunktur. Behöver inte ta något ansvar alls. Bara sitta och håva in fler missnöjesröster. Nästa val blir det svårt för moderaterna att inte vika sig för stadsminister Åkesson. Framtiden ser inte ljus ut direkt

Ja, Åkesson får väl tilldelas någon stad som han får bli minister över så han får träna sig i att ta ansvar. För nåt.

Färgelanda kanske?
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2022-11-03 06:41:17 följande:
    Du kan adressera mig direkt med ett citat. Det är ärligare. Jag citerar ju dig när jag skriver till dig. Du vill väl ändå föra ett ärligt och sansat meningsutbyte om saken?

Vad säger du om det jag citerat?

Läser du texten som länkas och jämför med vad Widding VERKLIGEN sade så ser du snart att de flesta av svaren handlar om någonting hon aldrig sagt.

Så hur ska man kunna hålla ett samtal då? Halmgubbar kallas det om det sker här på forum.

De svar som faktiskt behandlar det Widding sagt ger henne visserligen rätt i sak men man menar att det finns nån slags moralisk aspekt som gör att Sverige ändå måste gå före, oavsett vad andra länder gör.

Men återigen, och det måste kanske betonas gång på gång vad det verkar, Widding är SD. SD sitter inte i regeringen.
    I full färd med att ställa upp regler du inte lever upp till själv. 

Jepp. Widding för SDs klimatförnekande talan.
  • nihka
    Rataxes skrev 2022-11-04 11:45:26 följande:
    Debilvänstern: röstar rött för att de inte vill ha nazism.
    Sen blir man sur för att man får röd politik...
    Orsak och verkan är uppenbarligen helt okända begrepp.
    Sen är det ju inte bränslepriser som får mig att rösta höger.
    Tänk att du har så bra koll på alla efterblivna människor. Imponerande!
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2022-11-05 07:38:57 följande:
    Myndighetsaktivism för den nya regeringen att stävja: Naturvårdsverket 

www.tn.se/naringsliv/aktivister-bussas-ut-i-skogen-for-att-stoppa-foretagare-javlas-bara/

En forskningsstudie från Göteborg universitet bekräftar problemet med aktivism även inom myndigheter. Forskarna har studerat hur tjänstemännen förhåller sig till observationer och upptäckte att ett fåtal människor avgör vilka inrapporterade fynd som påverkar besluten.

Om hur aktivister använder SLU:s artdatabanken för att stoppa skogsbruk

Två uppenbara problem:

- aktivister inom myndigheten har för stora möjligheter att själva avgöra besluten baserat på denna fält-aktivism

- lagen behöver skrivas om så att arters fyndrapportering till artdatabanken, enbart, inte har så stor betydelse.
    Nu har du läst lite fel. Igen. Det handlar om att vem som helst kan rapportera in artfynder. De behöver alltså inte godkännas av ditt SD utan det finns anställda som har som uppgift att sammanställa fynden och ta beslut. De kallas inte aktivister utan de kallas tjänstemän. De kallas tjänstemän även när de inte är SDare.

Det är en skogsägare som kallar allt och alla som systematiskt spårar hotade arter för "aktivister". Studien bekräftar att det inte sitter drösvis med personer och beslutar om samma sak. Till det anför de att systemet skulle kunna missbrukas. Och skogsägaren tror och tycker. Låter bekant. Är det du som är skogsägaren?
Svar på tråden Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?