Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?

nihka skrev 2022-11-20 13:06:40 följande:
    Vet du vilka "sjuka saker" som L lyckades stryka från Tidöavtalet?

Nej men man blir mörkrädd när man tänker på det.  I övrigt verkar det som att stämningen mellan regeringen och det bruna styr-partiet SD inte är den bästa

www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill

Bara var tredje väljare är nöjd med den SD styrda regeringen..

• KillBill
    Padirac skrev 2022-11-25 00:00:06 följande:
    Jag måste ställa en uppriktig fråga Rataxes.

Är det gåsen eller SD du känner för?
    Haha

Jag undrar även när Rataxes ska upptäcka att det är de brunblå som styr landet. Om SD får igenom förslaget beror ju på SDs kompisar i regeringen..
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2022-11-25 13:01:21 följande:
    Att betala mindre i skatt/få större avdrag på skatten är inte en subvention.

Om man inte är av åsikten att alla pengar är statens pengar och att vi medborgare bara har dem till låns, på nåder.
    Jemp skrev 2022-11-25 12:26:45 följande:
    Det relevanta bör ju också vara vad politiken får för effekter. Här ökade utsläpp, vilket regeringen+sd själva konstaterar i budgetpropen. På nåt sätt ska klimatmålen fortfarande nås fast man gör det svårare. Man vet bara inte hur än. 

Det gällde påståendet i ett tidigare inlägg om att den nya regeringen ökar subventionerna av fossilt.
    Du har fel. Att rikta en skattesänkning till en särskild grupp eller ge en grupp ett högre avdrag är de facit exempel på subventioner.
  • KillBill
    nattuw skrev 2022-11-25 22:09:09 följande:
    Så en skattesänkning som riktas mot lågavlönade men som inte berör högavlönade är en subvention. Och den som får behålla en större del av sin egen lön får en subvention.
    Ja det kan man säga. Staten ger de som bäst behöver det en suvbvention. 

sv.wikipedia.org/wiki/Subvention

"dold subvention kan vara undantag att betala skatt eller de fulla kostnader som uppstår för samhället inom en viss sektors verksamhet. Ordet används också som bidrag i andra sammanhang"
  • KillBill

För varje dag som går blir situationen för ukrainska flyktingar tydligare och tydligare. Nu ca 9 månader efter krigsutbrottet visar det sig att ukrainska kvinnor tvingats in i prostitution. Kommer den SD-styrda regeringen att agera och höja dagersättningen för flyktingar eller bryr man sig inte?

www.dn.se/ledare/amanda-sokolnicki-om-ni-stodjer-ukraina-varfor-tvingas-kvinnor-in-i-prostitution/

• KillBill
    theotherone skrev 2022-11-27 08:18:14 följande:

Det känns som om metadebatten kring den korrekta betydelsen av ordet ?subvention? känns ganska uttjatad vid det här laget.

Det är också patetiskt att se sympatisörerna till brunhögern här i tråden "göra vågen" bara för att en SD ledamot har kopierat gammal miljöpartistisk politik. Krävdes det att förslaget kom, från SD för att det skulle vara ett bra förslag? Det är så ynkligt.

• KillBill

EEtt Moderat vallöften i praktiken..

• KillBill
    nattuw skrev 2022-11-27 17:25:00 följande:
    Tidigare gnällde du på att det var för låg skatt på ISK. Och nu när skatten på ISK ökar (helt enligt skattereglerna) så använder du det som en ursäkt för att få gnälla på den nya regeringen.

Ja Jag anser att skatten på stora innehav på ISK är för låg. Jag noterar bara att Moderaterna gick till val på att sänka skatten på ISK men att de gör precis tvärtom och låter skatten öka.  Den här typen av lögnaktiga vallöften kan ha fått väljare att rösta på M. Har jag inte rätt att kritisera det (oavsett vad jag tycker om beskattningen av ISK)?

Svar på tråden Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?