• Tiaran

Missnöjd med förskola - fördomsfull?

Hej! 

Jag måste skriva av mig lite och höra vad ni tycker.. är vi fördomsfulla? Vi har skolat in vår son på en förskola som vi inte alls är nöjda tyvärr av flera andra olika anledningar. . 

Men en sak dock som både jag och min man reagerar på är att övergripande av lärarna är av utländsk härkomst och har knackig svenska och kan ej ett ord på engelska. Samtliga är arabisktalande och övergripande har slöja (4 av 5) hade slöja när jag hämtade häromdagen, inte på de "moderna" sättet utan långa kjolar etc men ansiktet syns).

Min syderuopeeiska man reagerar väldigt starkt då han flyttat till sverige för min skulle men tycker liksom att detta blir konstigt. Hur ska dessa "förmedla" europeiska och svenska värderingar tycker han? Han pratar ej själv bra svenska och lärarna kan ej kommunicera på engelska utan frågade om han inte kunde prata arabiska med dom!? Vi är även "rädda" att dom pratar med varann också på arabiska (jag tyckte jag hörde det en gång). Vi tycker vår son redan har tillräckligt med språk att hålla reda på. Vi ville ju att han ska höra svenska på förskolan nu när vi bor här. 

Vi funderar på att ta upp detta med rektor och fråga varför fördelningen ser ut  som den gör. Kan vi det, eller kommer vi att framstå som fördomsfulla rasister typ? 

• Svar på tråden Missnöjd med förskola - fördomsfull?
  • Tiaran

Nu svarar jag lite alla här då jag fick lite olika svar. 

Jag håller inte riktigt med att slöjan bara är en klädsel, det är en religiös "symbol" och den talar om vilken religion man tillhör etc. Jag hade reagerat lika mkt om det var 5 från jehovas eller frikyrkan för den delen och jag hade aldrig valt en religiös skola mot vårt barn. Nu vet jag att man inte får prata religion osv men om samtliga på avdelningen tillhör samma är det inte lite oundvikligt? Tror ni inte själva man gör det? Eller tom avlastar varann för å be tex? Kan inte barnen se det då å undra..? 

Jag hade dock inte reagerat på tatueringar eller lila hår etc. Men nu känns det lite som att vi hamnade här ändå, i något religiöst menar jag. Vårt "problem" är inte heller att de existerar på skolan, men att de är övergripande. Jag kan ju tillägga att den femte som inte bar slöja denna dag också hade arabiskt urprung men det reagerar vi inte på lika starkt. Vi bor i ett "välbärgat" område men många segregerade områden omkring. 

Ni som säger byt - ska vi inte ändå ta upp det med rektorn så de får höra det? Tänker att de är många som inte vågar? Min man har inga problem med det iaf haha. 

Jag ska bara tillägga att detta bara är toppen av isberget liksom vi ogillar den förskolan av andra anledningar än detta främst. Men som sagt tycker det är väldigt märklig fördelning.. 

• Tiaran

Vi ska byta skola men det är lite komplicerat med köerna. 
    Jo vi försökte kolla upp den men pga covid tog ingen emot besök, man fick kika på utsidan men inte mkt man kunde se där. Prata även med rektorn så allt lät bra men var inte alls som vi trodde.

• Tiaran

Menar inte att det ÄR samma sak men det hade varit samma sak för mig. Nej jag menar inte att de nödvändigtvis ber heller men försökte bara förklara lite hur man funderar. Som sagt det är mest för att alla i princip är religiösa som vi reagerar.

Svar på tråden Missnöjd med förskola - fördomsfull?