Inlägg från: Anonym (Stanna hemma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Stanna hemma)

Hur sjuk för att ändå gå till skolan?

Stanna hemma från arbetet, skolan, förskolan och andra aktiviteter om du är sjuk och har symtom som kan bero på covid-19. Exempel på symtom är halsont, snuva, feber eller hosta. Rekommendationen om att stanna hemma gäller alla åldrar. 

Källa: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-sjalv-och-andra-rekommendationer-om-covid-19/stanna-hemma-om-du-ar-sjuk-med-symtom-pa-covid-19/

• Anonym (Stanna hemma)
    Anonym (Mama) skrev 2022-10-11 05:09:15 följande:

Mia: Från att de börjar snörvla brukar det gå väldigt snabbt till de är ordentligt sjuka. Jag behöver INTE tänka på vad sjuk betyder, det vet jag mycket väl. Det är inte vårt fel att vi får hem varenda smitta som går runt. Det här är redan tredje gången den här terminen sjuåringen blir sjuk. 
    Mina barn ligger inte efter, tvärtom, så för den sakens skull gör det inte så mycket att de missar några dagar här och där.

Förra terminen kontaktade jag tom läkare och frågade om det går att kolla upp immunförsvaret, allt för att skolan stressade oss med hot om frånvaron.

Håller med. Är det något vår familj - och mitt jobb! - lärt sig av pandemin så är det hur bra det är att hålla sig hemma vid första symtom. Det blir mindre smittspridning, man slipper sitta på jobb/skola och känna hur febern stiger och sen behöva ta sig hem i det skicket OCH man blir frisk så mycket fortare om man vilar från start. Jag/vi tänker aldrig återgå till det gamla sättet. (Du kan gissa nog dig till vad vi anser om karensavdrag...)
Svar på tråden Hur sjuk för att ändå gå till skolan?