• Anonym (Mama)

Hur sjuk för att ändå gå till skolan?

Sjuåringen började låta snörvlig igårkväll och är det fortfarande, men i övrigt pigg. Jag har mina skäl till att vilja få iväg hen till skolan, men tror ni hen kommer skickas hem eller inte?

• Svar på tråden Hur sjuk för att ändå gå till skolan?
  • violis

Med de rekommendationer som finns nu så kommer hen troligen inte bli hemskickad snuvig o hostig får man vara igen så länge  allmäntillståndet är bra o man orkar med dagen…det är vad som gäller på förskolan o bör gälla på skolan också 

• Anonym (Nejnej)

Håll ungen hemma för tusan! Så sjukt egoistiskt att skicka iväg en snuvig unge till skolan där han riskerar att smitta ner allihop. Du tycker att alla andra ska få ta konsekvenserna det innebär när i sin tur deras ungar blir förkylda och måste stanna hemma? Det är en sak om de är i slutet på en förkylning och har restsnuva eller lite rethosta kvar men din unge är ju uppenbarligen i en smittsam uppstart. 

• Anonym (Mama)
    Anonym (Nejnej) skrev 2022-10-10 06:28:59 följande:

Håll ungen hemma för tusan! Så sjukt egoistiskt att skicka iväg en snuvig unge till skolan där han riskerar att smitta ner allihop. Du tycker att alla andra ska få ta konsekvenserna det innebär när i sin tur deras ungar blir förkylda och måste stanna hemma? Det är en sak om de är i slutet på en förkylning och har restsnuva eller lite rethosta kvar men din unge är ju uppenbarligen i en smittsam uppstart. 

Nej det tycker jag inte, men det är SKOLAN som säger att de har "ögonen på oss" och att det inte får bli massa frånvaro i år också.

• Anonym (Lärare)
    Anonym (Mama) skrev 2022-10-10 08:11:42 följande:

Nej det tycker jag inte, men det är SKOLAN som säger att de har "ögonen på oss" och att det inte får bli massa frånvaro i år också.

De ska inte hålla på och hota er på det sättet och självklart ska barnet vara hemma när du vet att hen håller på att bli sjuk. Frånvaron blir en senare diskussion.
  • Anonym (m)

I skolan där min dotter går får man gå med snuva och hosta, trodde det var så överallt. Dom flesta är snuviga och hostiga, skulle behöva vara hemma väldigt mycket om dom inte fick gå vid snuva. 

• Anonym (Förälder)

Jättesvårt... så hade vi början av coronan. En son med hög frånvaro och där skolan sa att han måste komma till skolan. Ifrågasatte du om jag ska skicka iväg honom trots sjuk och det tyckte de ju förstås inte.... sjuk måste de få vara
    Har en son som förra terminen hade ca 50% närvaro men vi hade bra kommunikation med skola  så blev inga följder el så. 
    Var ärliga med när sjukdom el är det är något annat. Skolan måste jobba på att få eleven att vilja gå och stanna kvar i skolan. 
  • Anonym (Iväg)

Det är egentligen nolltolerans mot förkylningar på vår sons skola. men det blir ju fullständigt ohållbart. Han var hemma 4 dagar förra veckan, men idag fick han åka. Trots lite snuva och kvardröjande hosta. Ingen feber sen i tisdags, fullt pigg f.ö.

• Anonym (E)

Då är det ju "jättebra" att barnet blir hemskickad med dokumenterad sjukdom.
  • Anonym (Mama)
    Anonym (E) skrev 2022-10-10 14:11:55 följande:
    Då är det ju "jättebra" att barnet blir hemskickad med dokumenterad sjukdom.

Alla mina barn var konstant sjuka mer eller mindre hela hösten och vintern förra året. Trots tät kontakt med skolan och att de jobbade hemifrån får de det att låta som att vi fejkar sjukdom.
    Det hände nån gång att jag lät dem gå och de sedan skickades hem, men är ju inte hållbart att göra så varje gång.

• Anonym (A)
    violis skrev 2022-10-10 06:07:12 följande:
    Med de rekommendationer som finns nu så kommer hen troligen inte bli hemskickad snuvig o hostig får man vara igen så länge  allmäntillståndet är bra o man orkar med dagen?det är vad som gäller på förskolan o bör gälla på skolan också 
    +1
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Mama) skrev 2022-10-10 06:02:13 följande:
    Hur sjuk för att ändå gå till skolan?

Sjuåringen började låta snörvlig igårkväll och är det fortfarande, men i övrigt pigg. Jag har mina skäl till att vilja få iväg hen till skolan, men tror ni hen kommer skickas hem eller inte?

Ditt barn är inte sjuk. Hen började låta snörvlig. Snörvlig är inte en sjukdom ev en begynnande förkylning. Restrektionerna är borttagna om du tänker på covid. Att inte skicka en pigg unge till skolan pga att den började låta snörvlig är faktiskt att bryta mot skolplikten. Förstod på dina senare inlägg att skolan har reagerat. Du behöver nog tänka om kring vad ordet sjuk betyder. Bra skola ändå som reagera. Det ska skolan göra vid minsta misstanke. Behöver inte betyda att frånvaron varit ogiltig men hög frånvaro är alltid en misstanke för det kan leda till oerhörda konsekvenser för ditt barn oavsett om anledningen är ok eller inte. 
  • Anonym (Stanna hemma)

Stanna hemma från arbetet, skolan, förskolan och andra aktiviteter om du är sjuk och har symtom som kan bero på covid-19. Exempel på symtom är halsont, snuva, feber eller hosta. Rekommendationen om att stanna hemma gäller alla åldrar. 

Källa: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-sjalv-och-andra-rekommendationer-om-covid-19/stanna-hemma-om-du-ar-sjuk-med-symtom-pa-covid-19/

• Anonym (Mama)

Mia: Från att de börjar snörvla brukar det gå väldigt snabbt till de är ordentligt sjuka. Jag behöver INTE tänka på vad sjuk betyder, det vet jag mycket väl. Det är inte vårt fel att vi får hem varenda smitta som går runt. Det här är redan tredje gången den här terminen sjuåringen blir sjuk. 
    Mina barn ligger inte efter, tvärtom, så för den sakens skull gör det inte så mycket att de missar några dagar här och där.

Förra terminen kontaktade jag tom läkare och frågade om det går att kolla upp immunförsvaret, allt för att skolan stressade oss med hot om frånvaron.

• Anonym (Stanna hemma)
    Anonym (Mama) skrev 2022-10-11 05:09:15 följande:

Mia: Från att de börjar snörvla brukar det gå väldigt snabbt till de är ordentligt sjuka. Jag behöver INTE tänka på vad sjuk betyder, det vet jag mycket väl. Det är inte vårt fel att vi får hem varenda smitta som går runt. Det här är redan tredje gången den här terminen sjuåringen blir sjuk. 
    Mina barn ligger inte efter, tvärtom, så för den sakens skull gör det inte så mycket att de missar några dagar här och där.

Förra terminen kontaktade jag tom läkare och frågade om det går att kolla upp immunförsvaret, allt för att skolan stressade oss med hot om frånvaron.

Håller med. Är det något vår familj - och mitt jobb! - lärt sig av pandemin så är det hur bra det är att hålla sig hemma vid första symtom. Det blir mindre smittspridning, man slipper sitta på jobb/skola och känna hur febern stiger och sen behöva ta sig hem i det skicket OCH man blir frisk så mycket fortare om man vilar från start. Jag/vi tänker aldrig återgå till det gamla sättet. (Du kan gissa nog dig till vad vi anser om karensavdrag...)
  • violis

tyvärr är det så att många föräldrar skickar sina barn inte bara lite  begynnande snörvliga utan rejält snuviga till förskola o skola… vilket gör att de barn som är lite mer mottagliga åker på varenda förkylning  
    Vad vi såg under restriktionerna var att alla barn kan bli friska från förkylningar…att små barn alltid är förkylda o snoriga på hösten/ vintern/ våren  bevisades vara den myt vi alltid veta om..de första veckorna med nolltolerans mot snuva hade vi mycket decimerade barngrupper o klasser i vårt land..sedan kom barnen sakterligen tillbaka men inte snuviga längre utan friska  ..idag utan restriktioner utan bara med  rekommendationer är vi tillbaka igen med de konstant snuviga snoriga barnen…. o förkylningarna går återigen runt runt runt  
  • Anonym (Mia)

Bara för att man brukar bli sjuk efter att man börjat snörvla så är det inte alltid så. Därför inväntar man om det blir sjuka eller inte. Att gå i Skolan är väldigt mycket mer än bara kunskapsmässigt. Skulle tro att just kunskap är det vi föräldrar generellt har lättast att komplettera hemma om det skulle visa sig behövas. Skolan har ju sina regler av en anledning. Jag tycker det är jättebra att de reagerar och agerar. Om det sen inteär något så blir det ju inga konsekvenser. Så låt skolan följa sina rutiner, ha dina barn hemma när de är sjuka (inte hemma) och är allt ok i ert hem så kommer ingenting hända. Är det ett hem där det skulle ligga annat bakom frånvaron fångas det upp i förhoppningsvis i ett tidigt skede.
  • Anonym (Mama)
    Anonym (Mia) skrev 2022-10-11 20:27:39 följande:
    Bara för att man brukar bli sjuk efter att man börjat snörvla så är det inte alltid så. Därför inväntar man om det blir sjuka eller inte. Att gå i Skolan är väldigt mycket mer än bara kunskapsmässigt. Skulle tro att just kunskap är det vi föräldrar generellt har lättast att komplettera hemma om det skulle visa sig behövas. Skolan har ju sina regler av en anledning. Jag tycker det är jättebra att de reagerar och agerar. Om det sen inteär något så blir det ju inga konsekvenser. Så låt skolan följa sina rutiner, ha dina barn hemma när de är sjuka (inte hemma) och är allt ok i ert hem så kommer ingenting hända. Är det ett hem där det skulle ligga annat bakom frånvaron fångas det upp i förhoppningsvis i ett tidigt skede.

Nu känner jag mina barn och vet hur sjukdomsförloppet brukar se ut. Tycker det är hemskt att de håller på och hotar och skräms såhär när man redan är stressad över att de blir sjuka hela tiden.

Svar på tråden Hur sjuk för att ändå gå till skolan?