Får en bvc ssk gå in i min journal utan min tillåtelse och dokumentera när jag är där med mina barn?
Hej!
Jag undrar det som står i rubriken. Jag var med mina 2 småttingar ca 1 år respektive 2 månader 2 ggr under en vecka,första gången sa hon vilken fantastisk mamma du är bla bla bla..andra gången så försökte hon luska fram massa saker och jag svarade ärligt..ja min make jobbar mkt och nej han misshandlar inte mig på ngt sätt "trots att han är utlänning". Hon försökte pressa fram ngn form av bekännelse vilket inte gixk då det inte finns ngt att "bekänna".
Hon sa jag ska orosanmäla dig för du ser trött och energilös ut. Sa jaha vad märkligt det är väl inga skäl för orosanmälan.På vilka grunder görs detta...vanvård,neglekt,substansbruk eller vanvård? Nej det är inte därför sa hon.Barnen är välvårdade,följer kurvorna och utvecklingen.Vi båda jobbar heltid,jag som läkare och maken är elevassistent på skola. Inga domar eller missbruk sen tidigare. Aldrig orosanmälda av skolan eller liknande....
Bvc ssk hade sedan gått in i journalen,höll kvar mig i 2 timmar kallade in kurator etc och sedan gick jag hem,,dagen efter sa hon nej det känns inte bra så jag ska anmäla dig ändå..okej gör det sa jag men det är resursslöseri och fråntar möjligheten för barn som verkligen behöver hjälp de resurserna..hon sa nej ni behöver samtalsstöd för att klara av era barn..sa du har ju inte ens träffat våra äldsta 9 och 3 åringen så vad grundar du det på ..hon la på luren.
Jag såg att hon sen dokumenterat bvc besöket i mitt namn och kuratorn hade också gått in och dokumenterat i min journal..jag sökte inte vård där eller gav tillåtelse för ngn att öppna MIN journal..på måndag ska jag få ut en logglista från denna mottagning..jag minns från mina medicinstudier att man inte under några omständigheter typ får öppna någons journal utan dess tillåtelse..dvs om man inte själv sökt vård eller ngn som aktivt deltar i vården av patienten.
Jag ska på möte med verksamhetschefen som var angelägen om att vi "sköter det" utan involverade av andra instanser..låter märkligt om inga fel gjorts
Detta borde väl klassas som dataintrång? Har ngn av er jobbat eller jobbar på bvc och då gått in i en förälders journal för att SoL anmäla eller finns det ngn här som blivit utsatt för ngt liknande