• Anonym (A)

Får en bvc ssk gå in i min journal utan min tillåtelse och dokumentera när jag är där med mina barn?

Hej!
    Jag undrar det som står i rubriken. Jag var med mina 2 småttingar ca 1 år respektive 2 månader 2 ggr under en vecka,första gången sa hon vilken fantastisk mamma du är bla bla bla..andra gången så försökte hon luska fram massa saker och jag svarade ärligt..ja min make jobbar mkt och nej han misshandlar inte mig på ngt sätt "trots att han är utlänning". Hon försökte pressa fram ngn form av bekännelse vilket inte gixk då det inte finns ngt att "bekänna".

Hon sa jag ska orosanmäla dig för du ser trött och energilös ut. Sa jaha vad märkligt det är väl inga skäl för orosanmälan.På vilka grunder görs detta...vanvård,neglekt,substansbruk eller vanvård? Nej det är inte därför sa hon.Barnen är välvårdade,följer kurvorna och utvecklingen.Vi båda jobbar heltid,jag som läkare och maken är elevassistent på skola. Inga domar eller missbruk sen  tidigare. Aldrig orosanmälda av skolan eller liknande....

Bvc ssk hade sedan gått in i journalen,höll kvar mig i 2 timmar kallade in kurator etc och sedan gick jag hem,,dagen efter sa hon nej det känns inte bra så jag ska anmäla dig ändå..okej gör det sa jag men det är resursslöseri och fråntar möjligheten för barn som verkligen behöver hjälp de resurserna..hon sa nej ni behöver samtalsstöd för att klara av era barn..sa du har ju inte ens träffat våra äldsta 9 och 3 åringen så vad grundar du det på ..hon la på luren.

Jag såg att hon sen dokumenterat bvc besöket i mitt namn och kuratorn hade också gått in och dokumenterat i min journal..jag sökte inte vård där eller gav tillåtelse för ngn att öppna MIN journal..på måndag ska jag få ut en logglista från denna mottagning..jag minns från mina medicinstudier att man inte under några omständigheter typ får öppna någons journal utan dess tillåtelse..dvs om man inte själv sökt vård eller ngn som aktivt deltar i vården av patienten.

Jag ska på möte med verksamhetschefen som var angelägen om att vi "sköter det" utan involverade av andra instanser..låter märkligt om inga fel gjorts

Detta borde väl klassas som dataintrång? Har ngn av er jobbat eller jobbar på bvc och då gått in i en förälders journal för att SoL anmäla eller finns det ngn här som blivit utsatt för ngt liknande

• Svar på tråden Får en bvc ssk gå in i min journal utan min tillåtelse och dokumentera när jag är där med mina barn?
  • Anonym (Uui)

Det har nog du själv bättre koll på om du är läkare!

• Anonym (hmm)

Väldigt tveksamt att den här ts har skrivits av någon som är läkare...

• Anonym (U)

Nja, hur kan du som läkare vara så totalt okunnig om hur det fungerar i sådana här ärenden?

• Um Hamza

Det kanske är att du jobbar heltid när du har en tvåmånaders som oroar dem? Vem tar hand om bebisen? 

• Anonym (A)

Jag vet att man inte får gå in i någons journal inte ens sin egen. Att jag inte har stenkoll har inget med mitt yrke att göra, jag menar om.man kan argumentera att nej jag gick in för att jag sa okej du kan ringa mig eller liknande.Har aldrig varit med om liknande och vi frågar alltid om det är okej att läsa journalen. 

För mig är detta solklart dataintrång men kan man slingra sig ur detta som ssk det är det jag undrar. Jag har inte varit patient där = inga skäl att öppna MIN journal =dataintrång. 

Det jag undrar är om ni som jobbar på bvc dokumenterar i ngn annans journal vilket låter nästan dumt när jag läser vad jag själv frågar.

Ja jag är läkare sedan flera år tillbaka. Men det inte det jag vill diskutera här.

• mammatill6

I barnets journal skriva endast sådana som berör barnet. Ärendet sådana som berör mamman ska det journalföras i mammans journal. O som läkare vet du att allt ska journalföras så all kontakt dubbade med ssk o kurator angående dig skrivs i din journal.

• Anonym (A)
    mammatill6 skrev 2022-10-09 09:43:11 följande:

I barnets journal skriva endast sådana som berör barnet. Ärendet sådana som berör mamman ska det journalföras i mammans journal. O som läkare vet du att allt ska journalföras så all kontakt dubbade med ssk o kurator angående dig skrivs i din journal.

Ja jag vet att allt ska journalföras men jag bad inte om ngn kuratorskontakt och jag är inte på någon tvångsvård. Pratar tex vi med ngn förälder skriver vi in det i patientens journal om vi fått tillåtelse att prata med anhöriga.

Med de andra barnen står det i det barnet som varit där tex samtal med mor eller far,har aldrig tidigare skrivits i min journal.Aldrig någonsin.

Eftersom jag inte bad om ngn kurator och hon inte fick tillåtelse att öppna min journal så känns det väldigt konstigt. 
  • Anonym (F)

Självklart ska du ta det vidare. Enda anledningen att verksamhetschefen vill tysta ner det och sköta det utan andra instanser är för att hen vet att det har begåtts ett flertal tjänstefel här. Du ska kontakta patientombudsmannen och IVO. Spela in alla samtal med sköterskan, kuratorn, chefen, alla som vill diskutera det här ärendet.

• Anonym (---)

Är det du som av och till skapar trådar om just sånt här. Vem får gå in i min journal? Det finns mängder av dem och de kommer med kort tids mellanrum här på forumet. 

• Anonym (A)
    Anonym (---) skrev 2022-10-09 10:07:34 följande:

Är det du som av och till skapar trådar om just sånt här. Vem får gå in i min journal? Det finns mängder av dem och de kommer med kort tids mellanrum här på forumet. 

Nej faktiskt inte.Länge sen jag kikade in här på familjeliv så jag har missat att det.Detta är en mer specifik fråga. Vem får gå in i min journal är en fråga som jag vet besvaras med att det är de som deltar aktivt i vården. Jag får inte kolla in patienter som varit på ex akuten innan jag ens påbörjat mitt pass och patienterna inte är kvar. Sen kryssar ssk eller usk i om vi får kolla in journaler från andra vårdgivare.Personligen svarar jag alltid ja och har inga spärrar i min journal om jag söker vård. Nu hade jag ju inte sökt vård därför blev jag lite konfunderad.
  • Anonym (A)

Går ej att citera på frågan om vem som tar hand om barnen.
    Jag och min make tar hand om våra barn.Nu jobbar jag inte heltid = 40 h utan får en "heltidslön" men det är irrelevant.På dagarna tar jag hand om våra barn och han ansluter sedan och då gör vi det tillsammans. Ssk har inte ens frågat angående detta och jag är föräldraledig men ingen ersättning från FK.

• Anonym (H)
    mammatill6 skrev 2022-10-09 09:43:11 följande:

Är det så? För BVC journalförde mina besök hos BVC-psykologen i barnets journal. Barnet var inte delaktig vid besöken som enbart handlade om mig. 
  • Anonym (Helena)

Detta är den nya vardagen i Sverige tyvärr. Är ni höginkomsttagare eller själva arbetar vid myndighet? Då är det nog mer norm än undantag att råka ut för falska orosanmälningar. De leder ingen vart men du ska ju bistå socialtjänsten med din tid, som du och dom hade kunnat göra något viktigare på.

Det verkar bli mer och mer förekommande desto sämre ställt det blir i samhället med. Tyvärr kan inte socialtjänsten göra så mycket när de får in en anmälan än att göra en utredning och jag antar de själva är oerhört trötta på detta med. Det slösar deras resurser. 

Jag fick själv en ny orosanmälan förra månaden, sa att det är oseriöst och jag kan inte springa till socialtjänsten stup i kvarten. Kvinnan på soc höll med och tyckte att ta det på telefon var bäst, för henne med. 2 veckor senare fick jag hem ett papper att utredningen inte ledde något vart. 

Folk idag verkar se orosanmälan som ett slags vapen och använder det emot folk som de har personligt agg mot. Jag och min man arbetar själv vid myndighet och måste i våra yrkesroller ta en del obekväma beslut. Detta gör i sin tur att jag får en ny orosanmälan på mig ca en-två gånger/mån. Personerna som gör anmälningarna är inte heller anonyma, så jag ser ju direkt vad det beror på. 

Självklart har jag lust att anmäla dessa falska orosanmälningarna, men det leder ingen vart. Då jag eller maken inte anklagats för något brottsligt som att misshandla våra barn. Vi anmäls istället för "bristande omsorg" som är ett brett begrepp. Hade vi anmälts för något brottsligt hade vi kunnat anmäla anmälaren för falsk tillvitelse, nu kan vi inte ens anmäla med resultat, för att anmälaren ska ha begått falsk tillvitelse krävs att den pekat ut oss felaktigt för brott. Bristande omsorg är i get brott, jobbar själv med såna här frågor.

En ordentlig soppa och en häxjakt på personer som i sin yrkesroll måste fatta beslut. Jag undrar om ens riktiga orosanmälningar längre görs? När jag frågade detta så fick jag till svar att det är sällan en orosanmälan leder till något, av alla de får in. Detta fenomen är för mig nytt och urartat senaste 1,5 året.

• Anonym (Helena)

Vad jag ville säga med mitt förra inlägg är att även om fel begåtts är det tyvärr lönlöst att anmäla idag. Polismyndigheten går på knäna sedan flera år tillbaka så en anmälning som går dit kommer läggas på hög och förmodligen slängas när den legat där nog länge. Det tar mer energi från en själv och leder i 98% av fallen ingen vart. 

Bättre ta snacket med socialtjänsten och säga som det är. Utifrån en vild gissning är de väldigt vana vid falska orosanmälningar i dagsläget.

• Anonym (A)
    Anonym (Helena) skrev 2022-10-09 11:55:45 följande:

Detta är den nya vardagen i Sverige tyvärr. Är ni höginkomsttagare eller själva arbetar vid myndighet? Då är det nog mer norm än undantag att råka ut för falska orosanmälningar. De leder ingen vart men du ska ju bistå socialtjänsten med din tid, som du och dom hade kunnat göra något viktigare på.

Det verkar bli mer och mer förekommande desto sämre ställt det blir i samhället med. Tyvärr kan inte socialtjänsten göra så mycket när de får in en anmälan än att göra en utredning och jag antar de själva är oerhört trötta på detta med. Det slösar deras resurser. 

Jag fick själv en ny orosanmälan förra månaden, sa att det är oseriöst och jag kan inte springa till socialtjänsten stup i kvarten. Kvinnan på soc höll med och tyckte att ta det på telefon var bäst, för henne med. 2 veckor senare fick jag hem ett papper att utredningen inte ledde något vart. 

Folk idag verkar se orosanmälan som ett slags vapen och använder det emot folk som de har personligt agg mot. Jag och min man arbetar själv vid myndighet och måste i våra yrkesroller ta en del obekväma beslut. Detta gör i sin tur att jag får en ny orosanmälan på mig ca en-två gånger/mån. Personerna som gör anmälningarna är inte heller anonyma, så jag ser ju direkt vad det beror på. 

Självklart har jag lust att anmäla dessa falska orosanmälningarna, men det leder ingen vart. Då jag eller maken inte anklagats för något brottsligt som att misshandla våra barn. Vi anmäls istället för "bristande omsorg" som är ett brett begrepp. Hade vi anmälts för något brottsligt hade vi kunnat anmäla anmälaren för falsk tillvitelse, nu kan vi inte ens anmäla med resultat, för att anmälaren ska ha begått falsk tillvitelse krävs att den pekat ut oss felaktigt för brott. Bristande omsorg är i get brott, jobbar själv med såna här frågor.

En ordentlig soppa och en häxjakt på personer som i sin yrkesroll måste fatta beslut. Jag undrar om ens riktiga orosanmälningar längre görs? När jag frågade detta så fick jag till svar att det är sällan en orosanmälan leder till något, av alla de får in. Detta fenomen är för mig nytt och urartat senaste 1,5 året.

Ja jag är höginkomsttagare och jobbar inom region Sthlm.Jag har idag gjort en anmälan till patientnämnden och IVO anmäla också. Ska höra vad verksamhetschefen har för förklaring i nästa vecka. 

Jag känner mig inte alls orolig för soc och jag känner flera som jobbar just där eftersom jag deltagit i massor utav SIP möten genom åren. Jag tycker bara att denna kvinna måste stoppas, jag kan och kommer stå upp för mig själv och mina barn men jag tänker på andra som kanske är i en utsatt situation. Jag brukar aldrig motanmäla eller orka hålla på med detta men nu så känns det att måttet är rågat.

Ja precis som.du säger så ska allt anmälas hit och dit in absurdum numera.
  • Anonym (F)
    Anonym (Helena) skrev 2022-10-09 12:01:18 följande:

Vad jag ville säga med mitt förra inlägg är att även om fel begåtts är det tyvärr lönlöst att anmäla idag. Polismyndigheten går på knäna sedan flera år tillbaka så en anmälning som går dit kommer läggas på hög och förmodligen slängas när den legat där nog länge. Det tar mer energi från en själv och leder i 98% av fallen ingen vart. 

Bättre ta snacket med socialtjänsten och säga som det är. Utifrån en vild gissning är de väldigt vana vid falska orosanmälningar i dagsläget.

Det är inte polisen som handhar sådana här ärenden, det är IVO, och självklart ska man anmäla sådana här rättsliga övergrepp.
  • Anonym
    Anonym (A) skrev 2022-10-09 12:37:33 följande:
    Ja jag är höginkomsttagare och jobbar inom region Sthlm.Jag har idag gjort en anmälan till patientnämnden och IVO anmäla också. Ska höra vad verksamhetschefen har för förklaring i nästa vecka. 

Jag känner mig inte alls orolig för soc och jag känner flera som jobbar just där eftersom jag deltagit i massor utav SIP möten genom åren. Jag tycker bara att denna kvinna måste stoppas, jag kan och kommer stå upp för mig själv och mina barn men jag tänker på andra som kanske är i en utsatt situation. Jag brukar aldrig motanmäla eller orka hålla på med detta men nu så känns det att måttet är rågat.

Ja precis som.du säger så ska allt anmälas hit och dit in absurdum numera.
    Bra att du anmält
Svar på tråden Får en bvc ssk gå in i min journal utan min tillåtelse och dokumentera när jag är där med mina barn?