Får en bvc ssk gå in i min journal utan min tillåtelse och dokumentera när jag är där med mina barn?
Detta är den nya vardagen i Sverige tyvärr. Är ni höginkomsttagare eller själva arbetar vid myndighet? Då är det nog mer norm än undantag att råka ut för falska orosanmälningar. De leder ingen vart men du ska ju bistå socialtjänsten med din tid, som du och dom hade kunnat göra något viktigare på.
Det verkar bli mer och mer förekommande desto sämre ställt det blir i samhället med. Tyvärr kan inte socialtjänsten göra så mycket när de får in en anmälan än att göra en utredning och jag antar de själva är oerhört trötta på detta med. Det slösar deras resurser.
Jag fick själv en ny orosanmälan förra månaden, sa att det är oseriöst och jag kan inte springa till socialtjänsten stup i kvarten. Kvinnan på soc höll med och tyckte att ta det på telefon var bäst, för henne med. 2 veckor senare fick jag hem ett papper att utredningen inte ledde något vart.
Folk idag verkar se orosanmälan som ett slags vapen och använder det emot folk som de har personligt agg mot. Jag och min man arbetar själv vid myndighet och måste i våra yrkesroller ta en del obekväma beslut. Detta gör i sin tur att jag får en ny orosanmälan på mig ca en-två gånger/mån. Personerna som gör anmälningarna är inte heller anonyma, så jag ser ju direkt vad det beror på.
Självklart har jag lust att anmäla dessa falska orosanmälningarna, men det leder ingen vart. Då jag eller maken inte anklagats för något brottsligt som att misshandla våra barn. Vi anmäls istället för "bristande omsorg" som är ett brett begrepp. Hade vi anmälts för något brottsligt hade vi kunnat anmäla anmälaren för falsk tillvitelse, nu kan vi inte ens anmäla med resultat, för att anmälaren ska ha begått falsk tillvitelse krävs att den pekat ut oss felaktigt för brott. Bristande omsorg är i get brott, jobbar själv med såna här frågor.
En ordentlig soppa och en häxjakt på personer som i sin yrkesroll måste fatta beslut. Jag undrar om ens riktiga orosanmälningar längre görs? När jag frågade detta så fick jag till svar att det är sällan en orosanmälan leder till något, av alla de får in. Detta fenomen är för mig nytt och urartat senaste 1,5 året.