Inlägg från: Anonym (om stenar börjar falla) |Visa alla inlägg
  • Anonym (om stenar börjar falla)

För vem är medelklassen farlig?

Förstod inte heller denna artikel faktiskt trots att jag brukar tycka att Åsa Linderberg tar upp allvarliga ämnen och har en skarp sy på samtiden och politiska klimatet. Hon är ju inte bara vilken kolumnist sin helst, Tidigare kulturchef på Aftonbladet, författare och historiker.

Jag tror dock att hon menade att medelklassens standard och levnadsstil har hållit uppe stora delar av ekonomin i västvärlden. Tänk alla jobb som startats för att medelklassen har velat betala för dessa tjänster och varor. Om de får betydligt mindre pengar att röra sig kommer arbetslösheten att öka rejält och all prisutveckling faller vilket gör alla fattigare eftersom efterfrågan kommer minska.

Medelklassen är också skyldiga till mycket resursslöseri och klimatpåverkan vilket ju kan bli bättre om de blir fattigare men annat blir nog sämre.

• Anonym (om stenar börjar falla)
    Fröken Allvar skrev 2022-10-07 17:17:23 följande:
    Hon ville berätta att hon går på Biblioteksgatan om det är dags för ny kappa.

Jag kände att hon befinner sig väldigt långt ifrån både de fattiga ensamma mammorna OCH den som riskerar arbetslöshet i kombination med bolån.

Hon beskrev deras situation som "hänga löst", som om det vore Idol 2022 snarare än inflation, energikris, osäker Nato-ansökan som hänger oss alla, tungt och inte särskilt löst.

Som jag skrivit flera gånger tycker jag att hon låter som en vardagsrasist, bara att hon vänder sig mot ekonomiskt pressade människor istället med sina formuleringar. Det oroar mig.
    Hon har väl bekvämlighetssjukan även hon. När inkomsten ökat så rejält så att vardagen blir myspysig och allt är tillgängligt är det svårt att kunna relatera till arbetararvet och formen man stöptes ur. Det krävs ju lite motgångar för att bli relevant eller trovärdig om man ska tala för arbetarklassen vilket ju Åsa gjort via sina böcker och tidigare alster. Men Biblioteksgatan är nog inte ens känt för de allra flesta, iallafall inte butikerna som finns där. Hennes crowd är Lindex och Ö & B folket särskilt i dessa tider.

Vem bryr sig om snobbutikerna får stänga ner? Knappast någon förutom Bianca Ingrosso och alla wannabees.
Svar på tråden För vem är medelklassen farlig?