• EpicF

beräkning av bostadsbidrag

Är du sjukpensionär? För är du det inte kan du inte ansöka om bostadstillägg, utan ska istället ansöka om bostadsbidrag

Underhåller räknas inte som inkomst för bostadsbidrag

Inkomster som räknas med för bostadsbidrag:

Inkomst av tjänst ? till exempel lön, a-kassa, föräldrapenning, sjukpenning, sjukersättning och aktivitetsstöd.Inkomst från eget företag.

Skattefria inkomster ? 80 procent av studiebidrag eller studiestartsstöd från CSN, etableringsersättning eller stipendier.

Inkomst av kapital ? ränta på pengar på banken, aktieutdelning, vinst vid försäljning av aktier eller en bostad, samt inkomster från uthyrning av en bostad.

Tillgångar vars värde överstiger 100 000 kronor ? till exempel fastigheter, värdepapper eller pengar.

• EpicF
    Anonym (anonym) skrev 2022-10-07 08:58:22 följande:

Tack snälla ni för svar. Jag har aldrig sökt bostadsbidrag endast hör talas om det tidigare. Insåg inte att det fanns två olika bostadsbidrag. Nu vet jag.

Det är som ni redan förstått bostadsbidrag det handlar om.
    Så tack för klargörande och tack för svar.

Mitt inatten frågor som krävde sitt svar omedelbums men trötthjärnan inte helt vaken.
    // Glad

Nja, tekniker sätt finns det inte två olika bostadsbidrag utan det enar bostadsbidrag och det andra är bostadstillägg vilket är två helt olika saker och brtals uta av två olika instanser. 
Svar på tråden beräkning av bostadsbidrag