Inlägg från: Anonym (Bytt uppfattning.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bytt uppfattning.)

Blivit sämre av psykiatrin

Jag gillade psykiatrin i slutet på 90talet och början på 2000-talet. Även när jag var tvångsintagen. Det fanns massor personal på psykavdelningen och det kändes som trots varierande kompetens och inkompetens som att personalen åtminstone försökte skapa en trygg miljö och se till att patienterna inte bråkade med varandra.

Är helt annorlunda idag. Tex. När nattskiftet går på är de två stycken när de för 20 år sen var fyra. Extremt otryggt med patienter som vandrar in på varandras rum och man är inte sedd längre. Ingen personal som övervakar en och de andra patienterna så det är extremt otryggt att vara inlagd idag.

• Anonym (Bytt uppfattning.)
    Anonym (Några tankar...) skrev 2022-10-09 13:12:00 följande:

Jag har aldrig varit inlagd, tack och lov. Men jag har hört om människor som mått mycket sämre och inte något om att inläggning har hjälpt någon patient.<3

DÄRFÖR vill jag råda de som mår dåligt att försöka göra det bästa av det man kan rent fysiskt, emotionellt och mentalt själv. 
    Man ska inte underskatta hur mycket kropp och psyke hänger ihop. Likväl som man inte ska underskatta vikten av att öva på acceptans och bekräftelse av sig själv. 
    <3

Jag har fått väldigt direkt och bra hjälp även när jag själv inte ville ta emot den. Tex tvångsinjektioner som hävde/dämpade min psykos. Inte kul i stunden men tacksamt efteråt.  Men det var då det. Tycker faktiskt psykiatrin VAR bra förr. Hade tilltro till den, men sen hände nåt och den är sämre. Färre personal och medpatienter som numera tillåts störa/bråka med andra patienter är det tydligaste vad jag ser ur patientperspektiv. Väldigt otryggt att vara inlagd pga det.
Svar på tråden Blivit sämre av psykiatrin