Inlägg från: Anonym (Oroligakvinnan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Oroligakvinnan)

LÅGT TSH och gravid! Någon?

Jag fick reda på 1 dag innan kag fick reda på att jag är gravid att mitt TSH är under 0,01.

Är livrädd nu för bebisen så efterlängtad! :'( läste om större risk för missfall.

Någon som varit gravid med lågt TSH, hur gick det? Hur behandlades det? Berätta allt!

Tack på förhand! <3

• Svar på tråden LÅGT TSH och gravid! Någon?

Verkligen ingen som har erfarenheter att dela med sig? 

Är det helt kört? :'(

Anonym (M) skrev 2022-10-03 21:39:47 följande:

Lågt TSH behöver inte innebära risk för missfall, ta det lungt! Jag hade jättelågt THS när jag väntade tvillingar och det steg väldigt sakta. De fyller 15 år i år.

Å tack för ditt svar! 

Hur behandlades det? Mitt T4 var ok, ska ta T3 imorgon. 

Var graviditeten "orsaken" till ditt låga TSH ? Jag var ju liksom gravid utan att veta om det tänker jag.. 
    Anonym (Tröttis) skrev 2022-10-03 22:05:54 följande:

Sköldkörtelvärdena kan bli lite avvikande under graviditet också. I början t ex. Ta det lugnt. 
    Du kommer säkert få ta prover lite oftare. Jag gjorde det. Hade lågt tsh utanför ref, och t3 och t4 gick upp. Blev värre under graviditetens gång. Inget jag kände av el så i början,

Kände mig påverkad från ungefär halva graviditeten med ständig hjärtklappning, hög puls, mycket högt blodtryck, var så hungrig åt nästan dygnet runt kunde inte sova ändå, gick inte upp i vikt utan ner, i slutet var jag på min normalvikt igen. Hade haft 2 normala graviditeter innan så kände att detta var  sjukligt. Fick äta mediciner för hjärtat. Barnet växte och var helt normalt. Men jag hade problem med sköldkörteln efteråt med förhöjd ämnesomsättning, Hypertyreos. Är behandlad för det nu. 
    Hoppas allt går bra för dig och försök ta det lugnt.
    Man kunde inte behandla under graviditeten utan fick just symtomlindrande mediciner så länge. 

Tack så jätte mycket för dina svar! Hopp finns då!

Jag hade högt blodtryck innan jag blev gravid, men nu är det normalt konstigt nog. Men pulsen är hög fortfarande, känner hur det dunkar.. Fick bisoprolol men idag ringde en läkare och sa att jag inte ska ta den under graviditeten hellst.

Jag mår dock jätte bra annars ,piggare än normalt. (Var sähär sist jag var gravid också, piggare än vanligt i början). 

Kul du nämde det med tvillingar.. Jag drömde att det var tvillingar, en pojke och en flicka. Vem vet .
    Anonym (Tröttis) skrev 2022-10-03 22:37:35 följande:
    Bra att du mår bra. Det kan ju vara tillfälliga förändringar bara. Ha lite koll på pulsen och blodtrycket ifall det drar iväg. Läkaren får sätta in något annat om det behövs. Seloken och en till blodtrycksmedicin i kombination fick jag. namnet på den ena vet e sjutton. Man var tvungen att behandla. Hade också puls på 110-120 och blodtryck i vila hemma 120/170. Så det var lite risky ju.
    Visste inte jag hade lågt tsh när blev gravid och mådde också fint. Men de pratade mycket om detta då på Mvc. Sedan började jag få lite kroppsliga besvär som sagt.
    Men jag hoppas att dina lugnar sig och kanske är hormoner som spelar in så här i början och det lägger sig sedan. 
    Oj oj vad högt blodtryck du hade! :O  Riktigt så högt hade inte jag! Pulsen däremot ligger över 100 även om jag precis vaknat. Som "bäst" har jag fått ner den till 91 ibland.

Jag hade dessa inbokade för jag har haft problem med att jag svettas så mycket och just högt blodtryck/puls. Dessa värden var normala för 10 månader sedan, men nu som sagt under 0.01. 

Update: ALLA andra blodprov var bra! Dom sa "en tvilling graviditet " kan vara orsaken till detta. Ska jag nu då fram till första ultraljudet i December spekulera detta? :D Antar att det KAN även vara en helt "vanlig" graviditet, eller?

Han sa att det är ovanligt att ens bli gravid med så lågt TSH ,dvs under 0,01. 

Vad tror ni?

Anonym (Tröttis) skrev 2022-10-10 18:46:53 följande:
    Skönt att blodproverna var bra i övrigt. Graviditeten kan som sagt säkert spöka till det. Du kanske inte hade riktigt så lågt TSH när du blev gravid utan det blev förändrat i sambandet.
    Jo man har ju hört om att riktigt lågt TSH kan försvåra graviditet. Men det är nog lite individuellt. 
    De har väl koll på dig om dina symtom far iväg? Pulsen och så? Eller har det lugnat ned sig för dig?
    Kan man inte göra ett tidigare ultraljud i typ v. 8-9 särskilt ifall de tänker tvillingar?
    Ta hand om dig! 
    Ja, det vet man ju inte eftersom det är länge sedan jag tagit några blodprov.

Mitt blodtryck har sjunkit och blivit normalt! Känns skönt, har inte haft huvudvärk konstigt nog sedan jag plussade, svettningarna har försvunnit MEN pulsen är hög fortfarande. 

Känner lite att när detta med evetuell tvilling graviditet är nämd "inbillar" jag mig symtom på de(?) Eller ja jag har ju inga alls klassiska "gravid symtom" men magen är otroligt svullen redan. 

Tack :)
    Anonym (Tröttis) skrev 2022-10-10 19:53:47 följande:
    Häftigt iaf det är tvillingar hehe :)
    De får ha koll på dig. Ifall det blir jobbigt med pulsen så finns det läkemedel som fungerar att ta som gravid. Rätt jobbigt om det dunkar på i kroppen ju. 
    Jag fick utskrivet propranolol istället för bisoprolol som jag får ta under graviditeten. :) Skulle faktiskt varit häftigt med tvillingar men är såklart tacksam för en frisk också :)

Nu har jag tagit nya prov

P-TSH fortfarande lågt 0,03 (liiiite bätre än sist dock). Men T3 och T4 var normalt, igen! Vad är det frågan om då tro?

Har varit på VUL och det är inte en tvillinggraviditet.

Ska ta blodprov 1 gång i månaden nu för att föllja T3 och T4  under graviditeten. 

Dom tog ett blodprov till, men tar ca 1 vecka att få svar på det. 

mumin1989 skrev 2022-10-26 18:12:23 följande:

Hej
    jag har själv problem med TSh. Började med extremt låga värden (överproduktion) och precis innan jag skulle medicineras (ganska grova mediciner som man verkigen ska undvika om man kan) övergick det till en hög TSH (underproduktion av sköldkörteln).
    när man blir gravid så använder bebisen dina sköldkörtel hormoner (så om man har underproduktion då kan det bli MF).
    Sen är det inte bra med överproduktion heller såklart ?
    det jag har gjort är att köra en sjukt strikt diet, slutade med gluten och mejeri och alla E ämnen? (paleo dieten). Jag trodde inte på det själv men var livrädd för medicineringen då det liknar en kemoterapi (den försöker döda dina celler i sköldkörtel så de inte producerar för mycket) så jag kände att jag måste testa. Det var de värsta 5 månader i mitt liv men det fixade mina värden helt?. sen började jag med gluten och e ämnen igen och det verkar fortfarande vara ok.
    det jag föreslår är att du försöker hitta en endokrinolog, äta så lite gluten och mejeri som möjligt. Ordna en UL på din sköldkörtel, och kolla upp dina värden varje mån. Du kan också kolla dina anti-tpo och trak värden (kanske går att ordna via medisera) ifall det är de som spökar.

Men grejjen är att eftersom dom andra proverna dvs T3 och T4 är bra (och ett till som jag inte minns vad det var?) Så räknas inte detta tydligen som överproduktion, dvs behövs inte behöandlas med läkemedel. 

Bara ett lågt/högt TSH säger ju inget. Men det är ju mystiskt varför mitt TSH är så lågt?!

Gluten har jag inte ätit på 10 år pga celiaki, hade inte en aning om att det kan påverka positivt dock.

Men ska som sagt kolla värdena nu 1 gång i månaden under graviditeten. 
Svar på tråden LÅGT TSH och gravid! Någon?