Inlägg från: Anonym (Loth) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Loth)

Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns

@Bl_a

Än en gång pratar du i nattmössan. Det du inte förstår är skillnaden på läkarens och individens perspektiv.

En läkares uppgift är att lösa patientens problem. Inte att få patienten att lösa problemet åt sig själv. En läkare kan inte förvänta sig att en patient ska lägga ner tid och kraft på att förändra sin livsstil, utan måste se till så att sjukvården löser problemet. Då är det magsäcksoperation, mediciner och dylika lösningar som gäller.

Detta förändrar inte att patienten kan lösa sina problem själv om den förändrar sin livsstil. Att man har lite lägre ämnesomsättning är ett mycket dåligt argument för att vara överviktig. Då äter man mindre eller ser till att röra sig mer så att man får balans i systemet. Ja, man kan även ta till magsäcksoperation och mediciner som en hjälp men om de inte löser problemet med vanorna kommer de inte att bli hälsosamma ändå. Sunda vanor är A och O för en hälsosam kropp.

• Anonym (Loth)

Forskningen som visar att Bl_a har fel. Till alla överviktiga där ute. Lyssna inte på Bl_as gallimatias. Du kan gå ner i vikt!

"

Så behåller du vikten
    UPPDATERAD 29 OKTOBER 2018PUBLICERAD 28 OKTOBER 2018

Träning och mindre tv är måsten för den som vill bevara vikten. Du kan gå ned i vikt på många olika sätt, men de flesta som lyckas behålla nya vikten gör ungefär likadant.

National Weight Control Registry startade 1994 efter att kost- och beteendeforskarna Rena Wing och James Hill bestämde sig för att kartlägga personer som gått ner minst femton kilogram i vikt och behållit viktnedgången i minst femton år.

? Folk sade alltid till mig att det var omöjligt att inte falla tillbaka i gamla spår och gå upp all vikt igen. Men både min kollega och jag kände till många som lyckats med just det och så bestämde vi oss för att börja ta reda på mer om dem, berättar Rena Wing, professor vid Browns universitet och en av grundarna till registret.

Lite tv

Idag innehåller registret över 10 000 personer som framgångsrikt behållit sina nya hälsosamma kroppar efter viktnedgång. Det visar sig att de har överraskande mycket gemensamt oavsett vilken metod de använt för att gå ner i vikt.

De flesta rapporterar att de ser väldigt lite på tv, mycket mindre än genomsnitts-amerikanen. I stället håller de sig aktiva, och allra viktigast verkar det vara att träna. Forskarna har konstaterat att det inte behöver röra sig om hårda pass. Snabba promenader räcker ? bara de görs regelbundet, helst varje dag."
    www.svt.se/nyheter/vetenskap/sa-behaller-du-vikten

• Anonym (Loth)
    Fröken Allvar skrev 2023-01-10 19:51:07 följande:

Loth, jag börjar nästa vecka, och det är på grund av dig!
    Jag förstår att det låter som ett skämt men det är allvar. Jag skulle aldrig skämta om en sån sak. Men jag har haft något annat jag varit tvungen att fokusera på denna vecka. 

Underbart att höra!

Jag har själv gjort resan så jag vet att det går. Nu är du säkert inte lika överviktig som jag var när jag startade.
  • Anonym (Loth)
    Fröken Allvar skrev 2023-01-10 19:58:47 följande:
    Visste inte att du varit överviktig, trodde att du fastnat i hemmet som jag gjort mellan jobb. Jag tycker i alla fall att det har hjälpt att tänka som du säger, att vem ska hindra mig och trycka ner mig om jag själv slutar göra det? 
    Jag har varit mycket överviktig. Numera är jag mycket vältränad. Därför det är så irriterande att lyssna på folk som hävdar att övervikt skulle vara ett statiskt tillstånd.

Min situation var mycket värre än att ha fastnat i hemmet mellan jobb men vill inte gå in närmare på det faktiskt.
  • Anonym (Loth)
    Fröken Allvar skrev 2023-01-10 20:29:11 följande:
    Ja, det var ju felet med tråden från början. Varken du eller jag eller någon annan känner sig trygg med att dela våra erfarenheter på detta sätt. Det var ett feltänk av mig från första början som jag bett om ursäkt för. Journalisterna som har ansvariga utgivare får göra jobbet med reportage om fattigdom istället. Fast häromdagen skrev "Kulturskribent" härinne att den sökte nån som gjort en klassresa neråt så olika mediemänniskor trålar väl forum emellanåt. 
    Ja, det är fel forum för det. 

Det är även svårt att diskutera hur man kommer framåt för det finns så många som misstar vilja att ta sig framåt med vilja att trycka ner de som inte har tron att de kan förändra sin situation. Så man fastnar i tröttsamma diskussioner med folk som planterar ursäkter. Och eftersom man själv levererat de ursäkterna blir iaf jag bara förbannad för man inser hur destruktivt det är.
  • Anonym (Loth)
    mari123 skrev 2023-01-11 03:50:39 följande:

Verkar handla om vikt nu i tråden? Jag tänker att om man är "fattig" så där som man var när vi talar om det gamla "fattig-Sverige" så blir man inte fet. 

Fattig idag har generellt en helt annan livsstil.

Fasta är bra för kroppen men fattiga som hoppar över en måltid tar oftast istället massa småmål och det är som gjort för att bli överviktig.
  • Anonym (Loth)
    Fröken Allvar skrev 2023-01-10 20:58:17 följande:

Jag vet inte om du kommer att hålla med mig, men det är en balansgång mellan att erkänna hur tuffa förutsättningarna kan vara och att inte låta människor ge upp.

Artikeln jag delade ovan var utöver sina poänger om kopplingen mellan fattigdom och lågt klimstavtryck skriven ur utgångspunkten "jag kom från noll och intet". Den relativa fattigdomen spelas ned som något som inte ska romantiseras, samtidigt som pooluppvärmning demoniseras. Människor i orten ska tackas för att de har den goda smaken att stanna i fattigdom och inte göra klimatavtryck. 

Jag tänker att de ökade klyftorna har ritat om Sverige ordentligt. Nyligen läste jag också att 70 procent av alla födda 1980 tjänar mer än vad deras föräldrar gjorde. De 30 procenten som inte gör det, vad hände med dem?

Men trots dessa orättvisor kan man ta ett visst ansvar för det egna livet. Det finns ett problem med "gullifiering" av utsatthet. 

Jag har lite svårt att ta den krönikan seriöst för den är så full av överdrifter och fördomar. Luktar mest trolltext för att skapa upprörda känslor och därmed få uppmärksamhet på sociala medier.

Det är dock talande att det politiskt korrekta budskapet är att man med sin egen arbetsinsats kan förändra jordens klimat men inte sin egen ekonomi, vikt eller hälsa. 

Man kan tycka att det borde få alla att reagera på att det inte har något med sanningen att göra utan endast passar väl in i den politiska agendan.
  • Anonym (Loth)
    Fröken Allvar skrev 2023-01-11 08:32:12 följande:

Fast det var inte så det stod. Det stod att fattigdom har ett samband med lägre klimatavtryck och ojämlikheten i hennes närområde illustrerades, med tydligt bildspråk, det medges. 
    Jag förstår därför vad du menar med "trolltext" "anpassad för sociala medier" . Avsändare och målgrupp var tydliga. DN ser det säkert som att de ger plats för fler röster. Det tycker jag inte är fel. DN skrev även på ledarplats idag 11 jan 2023 att solidaritet och moral inte är motiverande.
    Jag hinner inte diskutera det idag, eller annat. Men ser att andra gör det. Det är ju bra, vad jag ville med tråden osv

Inte i den artikeln men det är lite så den så kallade normen i vissa kretsar lyder.

Vi kan påverka jordens klimat med vår arbetsinsats men inte vår vikt eller hälsa.

Där kommer också den där glorifiering av fattigdom in, som du talar om. Det är väldigt många som vill hjälpa utsatta människor. Men ser inte samma vilja att få dem att förändra sin situation. I så fall uttalar man sig i termer "de kan bara drömma om en villa" eller dylikt.

Så skulle aldrig dessa individer uttrycka sig till sina barn såvida de inte är fullständigt pedagogiskt inkompetenta. Så jag undrar var välvilja finns när man uttalar sig så.

Det är för mycket jämförelser återigen. Hoppas att fler ska lämna det beteendet bakom sig och förstå att alla gynnas av att någon lämnar sin fattiga och utsatta position och får det bättre. Det är inget nollsummespel där ett visst antal ska vara fattiga. Ett riktigt blomstrande samhälle kännetecknas av att alla har det bra.
  • Anonym (Loth)
    Mentat skrev 2023-02-25 20:07:01 följande:
    Välfärden är ett brett begrepp. Ja, vi har en karensdag i sjukförsäkringen, liksom alla försäkringar har den nu en självrisk vilket den inte hade 1978. Å andra sidan är t.ex. äldrevården oerhört mycket bättre idag. Likaså sjukvården, ja om man kommer igenom kön åtminstone. Jag skall erkänna att jag inte minns hur mycket köer vi hade i sjukvården för 45 år sedan. Att påstå att välfärden har blivit sämre kan jag absolut inte hålla med om.
    Problemen är möjligen annorlunda och de finns men det är definitivt inte samma sak som att det generellt har blivit sämre.
    Välfärden har blivit sämre. Skolor håller sämre ordning och har sämre kvalitet. Vården är mycket mer svårtillgänglig. Polisen och rättssystemet hjälper till i mindre utsträckning när man behöver hjälp. Listan kan göras lång.

Sedan har den medicinska utvecklingen gått framåt men det ska man inte förväxla med välfärden.
  • Anonym (Loth)
    Fröken Allvar skrev 2023-02-28 07:53:32 följande:

Jag har ju min lilla käpphäst till den som rider på föreställningen att det bara är att ta sig i kragen så löser sig allt, att då behöver även arbetsgivare vara redo att ta emot. Artikel om kvinnor beredda att flytta från Malmö i söder till Skellefteå i norr. De deltog i ett arbetsmarknadsprojekt. Ingen fick jobb. 

www.dn.se/sverige/lockade-arbetslosa-malmokvinnor-till-skelleftea-ingen-fick-jobb/

Det är inte bara att ta sig i kragen. Att ta sig i kragen är svårt, mycket svårt. Och arbetet tar aldrig slut så det är lätt att falla tillbaka.

Om jag var från Malmö hade inte jag heller velat flytta till Skellefteå. Tycker alla gjorde rätt som stannade till slut.
  • Anonym (Loth)
    Fröken Allvar skrev 2023-02-28 07:54:49 följande:
    Jag är glad att se dig här. 
    Tack det samma! 
  • Anonym (Loth)
    Fröken Allvar skrev 2023-02-28 17:44:51 följande:
    Det är ett annat perspektiv. Att alla gjorde rätt som stannade. Och i så fall är de enda som tjänade på projektet de som fick lön för att arbeta med det, då det var ganska dyrt. 

Nej, det är inte bara att ta sig i kragen. Det går sådär med mina dagliga promenader. Däremot tänker jag ofta på att jag lovat dig och mig själv att ta dem. 

Idag såg jag mig själv i en ny spegel. Jag har fått ordentligt vinterfläsk! Som kan bli sommarfläsk om jag inte lyckas med mitt löfte. 
    Bra att du är ärlig! Det är grunden till det mesta. Jag har själv slitit hårt i vinter. Åkte på en rejäl ekonomisk smäll med en misslyckad investering. Men jag kör på.

Som Arnold sa. "You fail and you get up, you fail and you get up, you fail and you get up. You always get up!"
  • Anonym (Loth)
    Fröken Allvar skrev 2023-02-28 17:59:24 följande:
    Arnold som i Terminator? Hur som helst är det ett bra motto. Jag är likadan. Tråkigt med investeringen! Hoppas det inte gör dig fattig.

Jag har gått långt idag, och planerar att fortsätta försöka. Egentligen skulle jag skrivit först i april då 12 veckor gått, men jag kunde lika gärna göra en uppdatering nu. 
    Imponerande! Börjar du märka någon fysisk förbättring?
  • Anonym (Loth)
    Anonym (Insomnia economicus) skrev 2023-03-01 02:26:50 följande:

Men det som är påväg att hända är att även medelklassen kommer att bli fattig. 90-tals krisen kommer framstå som behaglig jämförelse med det som kommer.
    När räntan går upp kommer företagens krav på avkastning att följa efter. Dvs storbolagen kommer skära ner. 

Alla som försörjer sig på att vara det lilla extra har tappat kunder och drabbas så klart av ökade driftskostnader, dvs småbolag kommer gå i konkurs. samtidigt står vi inför att robotar och AI kommer att ta över medelklassens arbetsuppgifter större utsträckning. 

Det offentliga får både ökade kostnader för el och livsmedel, minskade inkomster pga höga ränteavdrag och arbetslöshet. Fler kommer behöva stöd från det offentliga, dels pga att 40-talisterna börjar bli skröpliga och dels för den ekonomiska krisen. 

Många vanliga familjer med två ok inkomster nallar redan nu av sin buffert. De har bundna räntor och elavtal. Men det håller bara katastrofen borta en begränsad tid. 

Om ett par år kommer medelklassen riva upp sina gräsmattan och odla potatis för att hålla sig mätta (om den ens lyckats behålla sin villa). De rika kommer bli rikare. Och de redan fattiga hamnar i rännstenen. 

Vad vet du om det? Faktum är att vi rent ekonomiskt aldrig haft det så bra som nu. Att vi för första gången på 30 år har reallönesänkningar är rätt talande. Folk får panik för att de jämför med för ett år sedan men hade de jämfört längre bak i tiden hade de insett att gemene man badar i pengar. Vårt lyxbeteende är så satt i system att när folk är fattiga så beror det nästan alltid på att de inte har kontroll på sitt shoppingbeteende.

Om vi skulle få en längre lågkonjunktur så är det de som folk får lära sig. Man behöver inte odla potatisen D et räcker att köpa potatis och äta den istället för något halvfabrikat så skulle svensken minska sina matkostnader radikalt..  
  • Anonym (Loth)
    Mentat skrev 2023-03-02 12:04:12 följande:
    Det vet du väldigt litet om. Exakt vem som spyr här tror jag att vi kan överlåta till utomstående att bedöma.
    Ja, och allt räknas. Även engagemang på nätet.

Sedan gör man klokast i att vara krävande gentemot sig själv men inte mot andra. Det är trots allt endast mot sig själv som man har den kompletta bilden.
  • Anonym (Loth)
    Fröken Allvar skrev 2023-03-02 11:42:05 följande:

Vi har som sagt olika förutsättningar. Du säljer knark och bor i husbil, jag lever ett annat liv. Vi prioriterar olika saker. Ditt sätt att leva verkar inte göra dig lyckligare än att du lägger energi på att solka ner tråden med personangrepp på mig, och jag har - utifrån hur mitt ständigt föränderliga liv ser ut just nu - energi nog att uppmärksamma vad du gör. Men hellre skulle jag förstås slippa lägga den energin, varför jag hänvisar till att du lyfter dina intressen i någon av de trådar jag länkar till i denna tråd. 

Skrivandet är en känslomässig ventil som man inte ska underskatta. Jag är övertygad om att forum av den här typen fungerar bättre än en psykolog. 
  • Anonym (Loth)
    Fröken Allvar skrev 2023-03-02 11:42:05 följande:

Vi har som sagt olika förutsättningar. Du säljer knark och bor i husbil, jag lever ett annat liv. Vi prioriterar olika saker. 

Om det verkligen är sant att vederbörande säljer droger är det direkt komiskt hur han har mage om att tala om hur man ska handla för att förbättra samhället. Han har inte funderat på att börja med sig själv?
  • Anonym (Loth)
    me33 skrev 2023-03-03 11:47:50 följande:

Lösa indicier om att jag nyttjar knark är lite som att tro på Elvis fortfarande.

Bra!
  • Anonym (Loth)
    Carolatom07 skrev 2023-03-06 04:12:08 följande:
    Nja.. det ifrågasätter jag verkligen. Det verkar mest vara en tävling i många diskussioner om vem som är bäst på att trycka ner vem och vem som lyckas kränka någon bäst. Familjeliv är nog för många utstötta och ensamma som skulle BEHÖVA just psykolog.
    Man behöver inte tjafsa med individerna. Oavsett utfall är man båda förlorare. Man själv för att man förlorade tid och energi. Trollet för att det fick uppmärksamheten för att fortsätta liknande destruktiva stil.
  • Anonym (Loth)
    Fröken Allvar skrev 2023-02-28 17:59:24 följande:
    Arnold som i Terminator? Hur som helst är det ett bra motto. Jag är likadan. Tråkigt med investeringen! Hoppas det inte gör dig fattig.

Jag har gått långt idag, och planerar att fortsätta försöka. Egentligen skulle jag skrivit först i april då 12 veckor gått, men jag kunde lika gärna göra en uppdatering nu. 
    Längesedan du uppdaterade här. Hur går det med promenaderna och karriären?
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns